شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا: دادگاه لاهه صلاحیت رسیدگی به شکایت ایران علیه ایالات متحده را ندارد

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با ابراز تاسف از تصمیم قضات دادگاه لاهه برای رسیدگی به پرونده شکایت ایران علیه ایالات متحده برای لغو تحریم‌های جمهوری اسلامی تاکید کرد شکایت جمهوری اسلامی از حوزه صلاحیت لاهه خارج است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روز چهارشنبه خود با انتقاد از اینکه ایران تصمیم دادگاه لاهه را به عنوان پیروزی خود قلمداد کرده گفت این تنها یک حکم اولیه درباره صلاحیت دادگاه برای رسیدگی است و ایالات متحده در مرحله رسیدگی به این پرونده توضیح خواهد داد که چرا ادعای ایران مبنایی ندارد.

پرایس با اشاره به اینکه واشینگتن «با دقت خطرهای ناشی از فعالیت‌های مخرب ایران» را مد نظر دارد، بر اهمیت ادامه دیپلماسی آمریکا در مورد ایران تاکید کرد.

قضات دادگاه لاهه روز چهارشنبه اعلام کردند که این نهاد صلاحیت قضایی رسیدگی به پرونده شکایت ایران علیه ایالات متحده آمریکا درباره عهدنامه مودت بین دو‌کشور و بازگشت تحریم‌ها علیه تهران را دارد و به آن رسیدگی می‌کند.

واشینگتن معتقد است دادگاه لاهه صلاحیت قضایی در این زمینه ندارد و باید پرونده را رد کند.

دیوان بین‌المللی دادگستری در شهریور ماه روند رسیدگی به شکایت ایران را از آمریکا مبنی بر نقض معاهده مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی بین ایران و آمریکا از طریق اعمال تحریم‌ها را آغاز کرده بود.

جمهوری اسلامی ایران امیدوار است بتواند در صورت کسب رای دیوان بین‌المللی دادگستری به نفع شکایت خود، به مقابله با تحریم‌هایی بپردازد که دولت دونالد ترامپ اعمال کرده است.

پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های اقتصادی، بانکی و نفتی علیه ایران، دولت جمهوری اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۸ این شکایت را، که شامل هفت جلد ادله و مستندات و حدود سه هزار صفحه بوده، به دادگاه لاهه ارائه داده بود.

با این حال سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه تاکید کرد که دادگاه لاهه صلاحیت رسیدگی به شکایت ایران علیه ایالات متحده را ندارد.

ند پرایس گفت: ما با دلایل دادگاه موافق نیستیم و این یک رای اولیه در خصوص «صلاحیت رسیدگی» دادگاه بوده و نه درباره محتوای شکایت، اما ایران چنین جلوه می‌دهد که رای دادگاه درباره محتوای شکایت بوده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More