شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا حملات شبه‌نظامیان حوثی به تاسیسات نفتی عربستان سعودی را به شدت محکوم کرد

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد حمله شبه‌نظامیان حوثی تحت ایران به تاسیسات نفتی جازان عربستان سعودی به روشنی اقدامی تحریک‌آمیز به منظور تداوم درگیری‌هاست و ایالات متحده همراه با جامعه بین‌الملل این حملات را به شدت محکوم می‌کند.

پیشتر وزارت انرژی عربستان سعودی در شامگاه پنج‌شنبه اعلام کرده بود که اصابت یک موشک به پایانه توزیع نفت در جازان یکی از مخزن‌های این پایانه را دچار آتش‌سوزی کرد.

این حمله علاوه بر حملات پهپادهای انفجاری شبه‌نظامیام حوثی تحت حمایت ایران به عربستان سعودی است که ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی شامگاه پنج‌شنبه از رهگیری و انهدام ۸  مورد آن خبر داد.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا که جمعه ۶ فروردین منتشر شد، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت که حمله به تاسیسات عربستان سعودی پس از آن صورت گرفت که عربستان سعودی و یمن تعهد خود برای رسیدن به آتش‌بس پایدار و پیوستن به گفت و گوهای صلح به رهبری سازمان ملل را اعلام کردند.

بیانیه وزارت خارجه آمریکا با اشاره به حملات متعدد شبه‌نظامیان حوثی‌  برای اخلال در منابع انرژی جهانی و تهدید غیرنظامیان، تاکید کرد که اقدامات شبه‌نظامیان حوثی‌ به روشنی تحریک به منظور تداوم درگیری‌ها بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود که اقدامات شبه‌نظامیان حوثی‌، رنج مردم یمن را طولانی‌تر می‌کند و تلاش‌ها برای دستیابی به صلح را در این مقطع حیاتی که جامعه بین الملل به طور یکپارچه از آتش‌بس و پایان جنگ حمایت می‌کند، به خطر می‌اندازد.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه روز جمعه خود از همه طرف‌های درگیر در یمن خواست که به آتش‌بس به طور جدی متعهد بمانند و به مذاکرات به سرپرستی سازمان ملل بپیوندند.

همزمان روز جمعه یحیی سریع، سخنگوی حوثی‌های‌ یمن، ابعاد حملات این گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران به عربستان سعودی را گسترده‌تر از گزارش‌های منتشر شده توصیف کرد. او گفت که شبه‌نظامیان حوثی در حمله اخیر خود به خاک عربستان سعودی از ۱۸ پهپاد و هشت موشک بالستیک استفاده کرده‌اند.

سریع درباره این حملات که روز و شامگاه پنج‌شنبه به خاک عربستان سعودی انجام شد، گفت که تاسیسات شرکت نفتی آرامکو در راس تنوره، شهرهای ساحلی رابغ، ینبع، جازان و پایگاه ملک عبدالعزیز در دمام با ۱۲ پهپاد از نوع صماد-۳ و هشت موشک بالستیک از نوع ذوالفقار، بدر و سعیر هدف گرفته شد.

سخنگوی شبه‌نظامیان حوثی همچنین گفت که مراکز نظامی در نجران و عسیر نیز با شش پهپاد از نوع قاصف‌کی۲ هدف قرار گرفته شد.

در واکنش به این حمله، وزارت دفاع عربستان سعودی  اعلام کرد که «حمله خرابکارانه به ایستگاه توزیع فراورده‌های نفتی در جازان و تلاش برای هدف قرار دادن غیرنظامیان و اموال شهری، رد ابتکار عربستان سعودی برای پایان دادن به بحران یمن از سوی حوثی‌ها و قیمومیت ایران بر تصمیم‌گیری‌های نظامی و سیاسی [حوثی‌ها] را تایید می‌کند.»

وزارت دفاع عربستان سعودی در بیانیه‌ خود با تاکید بر این که حملات شبه‌نظامیان حوثی، حمله به اقتصاد جهانی، حمل و نقل دریایی و امنیت صادرات نفت است، افزود که «تدابیری را برای محافظت از توانایی‌ها و دستاوردهای عربستان سعودی اتخاذ خواهیم کرد».

سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی و  شورای همکاری کشورهای خلیج فارس نیز در بیانیه‌‌هایی حملات اخیر شبه‌نظامیان حوثی به عربستان سعودی را محکوم کردند.

پیش از این بحرین و امارات متحده عربی این حملات را محکوم کرده بودند. وزارت خارجه این حمله‌ها را «حمله‌های سیستماتیک» حوثی‌های یمن به تاسیسات غیر نظامی عربستان سعودی خواند و از جامعه جهانی خواست برای متوقف کردن این حمله‌ها، موضعی قاطعانه در پیش گیرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More