شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا: جامعه جهانی ایران را به همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وادار کند

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، با ابراز نگرانی شدید از اقدام ایران در ندادن اجازه به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازدید از دو مرکز هسته‌ای، از جامعه جهانی خواست این کشور را به همکاری با آژانس وادار کند.

پمپئو روز سه‌شنبه در توییتی نوشت: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کرده که ایران اجازه دسترسی به دو مرکز هسته‌ای خود را نمی‌دهد. این مخالفت بی‌سابقه به شدت نگران‌کننده و غیرقابل قبول است.»

او افزود: «جامعه بین‌المللی باید از ایران بخواهد فورا و به‌طور کامل [با آژانس] همکاری کند.»

اگنس واندرمول، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، نیز روز سه شنبه اعلام کرد این کشور در حال همکاری با بریتانیا و آلمان است تا از شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بخواهند ایران را تحت فشار قرار دهد که «فورا و به طور کامل» به بازرسان این سازمان اجازه دهد به مراکز هسته‌ای که تا کنون اجازه بازدید به آنها نداده دسترسی پیدا کنند.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه از ایران خواست تا «بدون هیچ تاخیر یا قید و شرطی» به آژانس اجازه دسترسی از این سایت‌ها را بدهد. او گفت: «این کار برای حفظ قدرت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و توان راستی‌آزمایی آن ضروری است.»

پیشتر نیز رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با هشدار به جمهوری اسلامی ایران، از مقام‌های این کشور خواست  فورا دسترسی بازرسان را به دو مکانی که این آژانس تعیین کرده، فراهم کنند.

گروسی، روز دوشنبه ۲۶ خرداد، در بیانیه‌ای که در ابتدای نشست شورای حکام آژانس قرائت کرد، گفت: «من با نگرانی شدید اعلام می‌کنم از چهار ماه پیش، ایران از دسترس ما به دو سایت جلوگیری کرده و نزدیک به یک سال است از گفت‌وگوی جدی برای شفاف‌سازی درباره پرسش‌های ما مربوط به مواد هسته‌ای اعلام نشده احتمالی و فعالیت‌های هسته‌ای خودداری کرده است.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد: «من ایران را به همکاری فوری و کامل با آژانس، به ویژه در زمینه فراهم کردن دسترسی فوری به مکان‌هایی که ما مشخص کرده‌ایم، فرامی‌خوانم.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More