شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه مقام‌های چین اعمال می‌کند

آمریکا در حال آماده کردن تحریم‌های جدید علیه مقامات چینی است. سه منبع به رویترز گفته‌اند که دولت ایالات متحده در حال آماده‌سازی مقدمات تحریم حداقل دوازده مقام چینی به دلیل نقش آنها در رد صلاحیت قانونگذاران منتخب هنگ کنگی مخالف چین است.

این اقدام که می‌تواند از دوشنبه اجرایی شود، تعدادی از مقامات حزب کمونیست چین را هدف قرار خواهد داد. به نظر می‌رسد که دونالد ترامپ، در هفته‌های آخر ریاست جمهوری‌اش فشار خود را بر پکن افزایش می‌دهد.

وزارت خارجه و کاخ سفید هنوز درباره این خبر اظهار نظری نکرده‌اند. دو منبع به رویترز گفتند که احتمالا حداکثر ۱۴ نفر، از جمله مقام‌های پارلمان چین، یا کنگره ملی و اعضای حزب کمونیست چین، با اقداماتی مانند مسدود شدن دارایی و تحریم‌های مالی مواجه خواهند شد.

یک فرد مطلع نیز گفت که در بین گروهی که تحریم می‌شوند احتمالا مقام‌های هنگ‌کنگ و همچنین مقام‌های چینی حضور خواهند داشت. دو منبع دیگر نیز گفتند که ممکن است اعلام این تحریم‌ها تا اواخر هفته به تاخیر بیفتد.

ماه گذشته، پس از آنکه پارلمان چین اختیارات جدیدی برای جلوگیری از مخالفت‌ها به مقامات شهری داد، دولت مورد حمایت پکن در هنگ‌کنگ چهار عضو مخالف را از مجلس قانونگذاری خود اخراج كرد. این اقدام باعث استعفای گسترده نمایندگان دموکراسی‌خواه شد.

همچنین این اقدام موجب به صدا درآمدن زنگ خطر بیشتر در غرب نیز شد. همزمان، گروهی متشکل از استرالیا، انگلیس، کانادا، نیوزیلند و ایالات متحده نیز ماه گذشته اعلام کردند که این اقدام بخشی از یک کارزار برای خاموش کردن منتقدان بوده و از پکن خواستند تا روش خود را تغییر دهد.

در ماه اکتبر، وزارت خارجه ایالات متحده به موسسات مالی بین‌المللی که با افراد مسئول سرکوب ارتباط دارند نیز  هشدار داد که به زودی ممکن است با تحریم‌های سخت مواجه شوند.

پکن پیشتر تحریم‌های ایالات متحده در رابطه با هنگ‌کنگ را محکوم کرده  و آن را دخالت در امور داخلی چین خوانده بود.

انتظار می‌رود که هنگ‌کنگ یکی از جدی‌ترین چالش‌های جو بایدن در دولت آینده آمریکا باشد. بایدن قول داده است که در مورد حقوق بشر در چین و سایر کشورها موضع سختگیرانه‌تری نسبت به ترامپ اتخاذ کند، بنابراین پاسخ او به سرکوب هنگ کنگ می‌تواند آزمایش اولیه این سخنان باشد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More