شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا تا پایان آوریل نیروهای نظامی خود در سوریه را خارج می‌کند

سربازان آمریکایی آماده می‌شوند تا پایان ماه آوریل خاک سوریه را ترک کنند.

وال استریت ژورنال به نقل از مقام‌های آمریکایی اعلام کرده که ارتش این کشور تا پایان ماه آوریل تمام نیروهای نظامی خود در سوریه را خارج می‌کند.

رویترز به نقل از یک مقام آگاه نوشته خروج نیروهای نظامی شامل تخلیه پایگاه نظامی ایالات متحده در تانف، در نزدیکی مرز سوریه با عراق و اردن می‌شود.

دونالد ترامپ در دسامبر گذشته با اعلام پیروزی در نبرد با داعش، گفت که تمام ۲۰۰۰ نیروی نظامی آمریکا خاک سوریه را ترک می‌کنند.

تصمیم ترامپ در آمریکا و اروپا انتقادهایی را به دنبال داشت. برخی از نمایندگان سنای آمریکا می‌گویند با خروج نیروهای آمریکایی از سوریه فرصت تازه‌ای برای حیات دوباره گروه داعش بوجود می‌آید. برخی دیگر نیز نسبت به سرنوشت کردها ابراز نگرانی کرده‌اند.

 

اردوغان: ترکیه آماده برای مبارزه با داعش پس از خروج نیروهای آمریکایی

در همین حال رجب طیب اردوغان، رئيس‌جمهوری ترکیه دیروز پنجشنبه ۱۸ بهمن از آمادگی کشورش برای مبارزه علیه داعش پس از خروج نیروهای آمریکایی از سوریه خبر داد.

رجب طیب اردوغان در نشست مشترک اتاق بازرگانی آمریکا و شورای آمریکا ـ ترکیه در آنکارا گفت: «ترکیه آماده است مسئولیت جنگ علیه گروه‌های تروریستی در مناطقی از سوریه را برعهده گیرد که آمریکا از آن عقب‌نشینی می‌کند.»

اردوغان با استقبال از تصمیم ترامپ، «ابتکار وی را موجب خنثی شدن برنامه‌هایی دانست که هدفشان آسیب زدن به روابط ترکیه-آمریکاست.»

گفته می‌شود خروج نیروهای آمریکایی از سوریه در پی توافق واشنگتن با آنکارا انجام می‌شود. توافقی که به موجب آن ترکیه باید امنیت  هم‌پیمانان کرد آمریکا در سوریه را تامین کند.  

بنا بر ادعای اردوغان «امن‌ترین بخش‌های سوریه جاهایی است که ترکیه امنیت آنها را تضمین کرده است.»  منظور اردوغان مناطقی است که ترکیه در آنها عملیات فرامرزی «سپر فرات» و «شاخه زیتون» را انجام داده است.

اردوغان اصرار دارد گام‌هایی را برای یک منطقه امن تحت حفاظت ترکیه بردارد. کردهای شمال سوریه مخالف آن هستند. آنها منطقه امن تحت حفاظت ترکیه را نخواهند پذیرفت، اما اگر منطقه امن از سوی سازمان ملل یا یک کشور بی‌طرف اداره شود امکان پذیرش آن از سوی کردها منتفی نیست.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More