شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
یک روز پس از نشست ناتو اعلام شد

آمریکا به زودی هزار تن از نیروهای خود در افغانستان را خارج می‌کند

 

جوزف ووتل، فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا، گفت این کشور هزار تن از نیروهای خود در افغانستان را با هدف بهینه‌سازی‌ این نیروها خارج می‌کند.

خبرگزاری رویترز روز جمعه ۲۶ بهمن‌ماه به نقل از این مقام  بلند‌پایه نظامی ارتش آمریکا نوشت که این تصمیم ربطی به گفت‌وگوهای صلح با طالبان ندارد.

آمریکا حدود ۱۴هزار نیرو در افغانستان دارد که نیمی از این نیروها در قالب ماموریت‌های ضد تروریسم و نیمی دیگر در چهارچوب نیروهای چند‌ملیتی‌ «ناتو» در افغانستان حضور دارند.

روز پنجشنبه هفته گذشته، در دومین روز نشست وزرای خارجه کشورهای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام شد که این سازمان کماکان ادامه ماموریت‌های خود در افغانستان را به عنوان بخشی از الویت‌های خود در نظر می‌گیرد. تصمیم دولت ترامپ برای خروج نیمی از نیروهای این کشور از افغانستان به نگرانی‌های امنیتی در افغانستان و نیز در میان مقام‌های دولتی این کشور دامن زده است.

زلما خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان، روز پنجشنبه در حاشیه برگزاری نشست امنیتی مونیخ با محمد اشرف‌غنی، رییس جمهوری افغانستان دیدار کرد. او گفت موضوع خروج آمریکا از افغانستان در حال حاضر مطرح نیست. به نظر می‌رسد که صحبت‌های خلیل‌زاد به «خروج کامل» نیروهای آمریکایی از افغانستان اشاره دارد؛ چرا که پیش‌تر اعلام شده بود که دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده، دستور خروج نیمی از نظامی‌های این کشور از افغانستان را صادر کرده است.

خلیل‌زاد در این دیدار وعده داد که آمریکا کماکان به تعهدش برای کمک به برقراری صلح در افغانستان و ادامه مذاکره‌ با طالبان پایبند است. طالبان، خروج تمامی نیروهای آمریکایی از افغانستان را به عنوان پیش‌شرط و گام نخست برای دستیابی به صلح در افغانستان معرفی کرده‌اند.

علاوه بر نیروهای رسمی نظامی آمریکا، برآورد می‌شود که در حال حاضر نزدیک به ۱۱ هزار شهروند آمریکایی، با قراردادهای مختلف در بخش‌های خصوصی و دولتی، در افغانستان مشغول به کار هستند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More