شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا بخش ساخت‌‌وساز مرتبط با سپاه را تحریم کرد

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد بخشی از عمران و ساخت‌وساز ایران را که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم مربوط به «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» باشد، تحریم کرده است. آمریکا پیشتر سپاه پاسداران را به عنوان یک گروه تروریستی معرفی کرده بود.

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، بامداد جمعه دهم آبان‌ماه به نقل از وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که علاوه بر تحریم بخش فعالیت‌های عمرانی مرتبط با سپاه، ایالات متحده مصمم است که جلوی دستیابی ایران را به چهار ماده‌ای که در صنایع موشکی، هسته‌ای و نظامی کاربرد دارد، بگیرد. 

همزمان با اعلام تحریم‌های تازه در بخش‌‌های عمرانی مرتبط با سپاه پاسداران، آمریکا اعلام کرد معافیت‌های اتمی ایران برای یک دور دیگر تمدید می‌شود. پیشتر در مرداد سال‌جاری، آمریکا معافیت‌های هسته‌ای ایران را، در راستای سند برجام، ۹۰ روز تمدید کرده بود.

 به نوشته بیانیه وزارت خارجه آمریکا، تمدید معافیت‌های اتمی ایران، به کشورهایی که هنوز در سند برجام هستند، امکان همکاری در سه مرکز اتمی ایران سایت فردو، نیروگاه آب‌سنگین اراک و نیروگاه اتمی بوشهر را فراهم می‌کند. ایالات متحده در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ از توافق‌نامه هسته‌ای با ایران، موسوم به برجام، خارج شد.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه به نقل از دو منبع خود، بدون ذکر نام، نوشت که دولت ایالات متحده قصد دارد به شرکت‌های روسی، چینی و اروپایی اجازه دهد تا به همکاری خود در تاسیسات هسته‌ای ایران ادامه دهند. موضوعی که دستیابی به سلاح‌ هسته‌ای را برای ایران دشوارتر می‌کند.

سفارت بریتانیا در تهران نیز، در مهر سال‌جاری اعلام کرد هیاتی از کارشناسان بریتانیایی، همراه با گروهی از متخصصان چینی، به‌منظور کار بر روی راکتور آب‌سنگین اراک وارد تهران شده‌اند.

بر اساس توافق هسته‌ای موسوم به «برجام»، آمریکا و چین متعهد شده بودند که راکتور آب‌سنگین اراک را «مدرن‌سازی» کنند. بعد از خروج آمریکا از سند برجام، این تعهد به بریتانیا واگذار شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More