شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا با نمایش بقایای موشک‌‌ حوثی‌ها، ایران را به نقض تعهدات بین‌المللی متهم کرد

 

نیکی هیلی، سفیر دائم آمریکا در سازمان ملل، روز دوشنبه نهم بهمن‌ماه، برای بار دوم طی یک ماه و نیم گذشته، بقایایی موشک‌هایی را که از سوی حوثی‌ها به خاک عربستان سعودی پرتاب شده، به نمایش گذاشت و آن را «دلیل دیگری در کمک تسلیحاتی ایران به شورشیان حوثی»، به شمار آورد.

به گزارش اسکای‌نیوز عربی، در جریان نمایش بقایایی موشک‌ها که به گفته خانم هیلی ساخت ایران است، ۱۲ سفیر از کشورهای خارجی از جمله سفیران کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل حضور داشتند.  

او پس از این بازدید گفت: «شواهدی وجود دارد که ایران تعهدات بین المللی‌اش را نادیده می‌گیرد. پرخاشگری ایران نه فقط تهدیدی برای همسایگانش، بلکه برای همه جهان است.»

سفیران چین، فرانسه، روسیا و بریتانیا، از جمله حاضران در نمایش بقایایی موشک پرتاب شده به عربستان سعودی از سوی حوثی‌ها بودند. هیلی می‌گوید که این موشک در ۴ نوامبر سال گذشته، به سمت عربستان سعودی پرتاب شده است.   

حوثی‌ها در چهارم دسامبر، فرودگاه بین‌المللی ملک خالد در ریاض، پایتخت عربستان سعودی را هدف قرار داده بودند. عربستان سعودی گفته بود که نیروهای دفاع هوایی این کشور، موشک را رهگیری و منهدم کردند.  

هیلی در کنفرانس خبری شامگاه روز دوشنبه گفت:« هدف از این بازدید، این است که اعضای شورای امنیت خود در جریان این موضوع قرار گیرند، تا بتوانند تصمیم‌گیری کنند.» او افزود:« آنچه آنها (اعضای شورای امنیت) دیدند، نشانه آشکاری از  عدم پایبندی ایران به تعهدات بین المللی است».  

ایالات متحده آمریکا، در دسامبر گذشته، برای اولین بار، بقایای یک موشک بالستیک را نشان داد و گفت که تحقیقات کارشناسان این کشور نشان داد « این موشک ساخت ایران است که به دست حوثی‌ها رسیده و دلیل قانع کننده‌ای است مبنی بر اینکه ایران قطعنامه‌های سازمان ملل را نقض می‌کند».

پیشتر کارشناسان وابسته به سازمان ملل، گفته‌اند که تحقیقات آنها بر روی لاشه‌های ۴ موشک بالستیک پرتاب شده از سوی حوثی‌ها به خاک عربستان سعودی، مشخص می‌کند که این موشک‌ها ظاهرا ساخت ایران بوده است.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در اولین واکنش کشورش، به نمایش دوم بقایای موشک بالستیک توسط آمریکا، در توییتی این نمایش را به عنوان «خبری جعلی» رد کرد.

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More