شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا: ایران موشک‌های کروز را روی لنج‌ها نصب کرده است

یک مقام نظامی ایالات متحده آمریکا در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی اِی‌بی‌سی‌ نیوز گفته است ایران روی برخی لنج‌ها در منطقه خلیج فارس موشک‌های کروز نصب کرده و این اقدام به منظور افزایش توان نظامی و امکان حمله نظامی مخفی صورت گرفته است.

در پی ادعای ایران مبنی بر علت تجهیز موشکی خود و عزیمت ناو‌های جنگی و هواپیمابر و بمب‌افکن‌های ب‌ـ‌۵۲ ایالات متحده به منطقه، یکی از مقام‌های وزارت دفاع آمریکا اطلاعاتی محرمانه‌ را در اختیار خبرنگار اِی‌بی‌سی‌نیوز قرار داد که پاسخ تند دولت ترامپ را به دنبال داشت.  

روز پنجشنبه، این مقام آمریکایی فاش کرد که طبق اطلاعاتی که در دست است، با وجود استدلال‌های ایران مبنی بر مقاصد دفاعی این اقدام، به نظر می‌آید هیچ دلیل موجهی برای ارسال موشک‌های کروز روی قایق‌های کوچک غیرنظامی و لنج‌ها وجود ندارد جز تجهیز برای حملات نظامی.

این اطلاعات با آنچه دیپلمات بلند‌پایه ایران یکشنبه گذشته در شبکه اِی‌بی‌سی‌ نیوز، درباره علت نصب این موشک‌ها روی لنج‌ها عنوان کرده‌ بود همخوانی ندارد. هفته گذشته، محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در گفت‌و‌گویی اختصاصی با این شبکه تلویزیونی، گفته بود: «ما حق داریم از خودمان دفاع کنیم. بنابراین، اگر موشک‌هایمان را روی قایق‌های خودمان بگذاریم، این حق ماست؛ دلیلی ندارد به بقیه اهمیت بدهیم. این حق را داریم که هر موشکی را که دلمان بخواهد روی قایق‌ها بگذاریم.»

ظریف در پاسخ به اظهار‌نظر خبرنگار اِی‌بی‌سی‌ نیوز مبنی بر این‌که احتمال دارد از این موشک‌ها برای اهداف جنگی استفاده شود، گفت: «گذاشتن موشک روی قایق‌هایمان با انفجار کشتی تفاوت دارد.»  

ولی حالا، این مقام نظامی ایالات متحده گفته است براساس اطلاعات به‌دست‌‌آمده نصب موشک‌های کروز روی لنج، قایق‌‌های تجاری چوبی، که در سراسر خلیج فارس پراکنده‌اند، به منظور تقویت ایران برای انجام حملات مخفیانه بوده است.

بنا بر این گزارش، اطلاعات مربوط به موشک‌های کروز در کنار سایر اقدام‌های ایران برای تجهیز نیروهایش در خلیج فارس مهم‌ترین سرنخ‌هایی بود که مقام‌های نظامی آمریکا را متقاعد کرد تهدید جدیدی از سوی ایران متوجه این کشور و منافعش در خاورمیانه شده است.

شبکه اِی‌بی‌سی‌ نیوز گفته است که ایالات متحده در اردیبهشت‌ماه، طی عملیاتی اطلاعاتی متوجه شد که در بندر جاسک، موشک‌های کروز روی چند لنج و قایق غیر‌جنگی نصب شده‌اند. موشک‌های کروز طوری طراحی شده‌اند که می‌توانند مسافت بسیار زیادی را با ارتفاع کم روی دریا و زمین طی کنند تا به هدف برسند.

به گفته این مقام وزارت دفاع آمریکا، این موشک‌ها روی قایق‌ها در سکوهای جعبه‌مانند به‌گونه‌ای نصب شده‌ بودند که می‌شد از روی همان قایق‌ها شلیک شوند.

نیروهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا این کشتی‌های چوبی کوچک را در ۳۰۰ کیلومتری آب‌های ایران در شرق بندر چابهار پیدا کردند؛ لنج‌ها را به‌نحوی پوشانده بودند که احتمال ردیابی شدن نداشتند.  

این موارد باعث شده‌ است که نیروهای اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه برسند که نصب این موشک‌ها روی قایق‌های غیرجنگی به منظور حمله و اقدام‌های سریع بوده است.  

این مقام نظامی آمریکا همچنین به شبکه اِی‌بی‌سی‌ نیوز گفته است نصب موشک‌ها روی لنج‌ این امکان را می‌دهد که موشک بدون غرق شدن بتواند به مقصدی معین هدایت شود و می‌توان موشک را از آن نقطه به هدفی که انتظار حمله موشکی ندارد شلیک کرد.

این مقام نظامی ایالات متحده همچنین گفته‌ است: «ظریف می‌گوید که موشک‌ها برای مقاصد دفاعی نصب شده‌اند، ولی نگفته‌ است که ایران همین الان ۲۰۰۰ موشک کروز و بالستیک را به همین منظور در سراسر آب‌هایش مستقر کرده‌ است.»

او همچنین احتمال داده است که شاید قصد ایران از نصب موشک‌های کروز روی این لنج‌‌ها هدف قرار دادن کشتی‌های تجاری نیز باشد.  

در حالی که تاکنون، کشتی‌های آمریکایی در منطقه هدف هیچ حمله مستقیمی نبوده‌اند، مقام‌های دولت آمریکا حمله خرابکارانه به کشتی‌های تجاری در بندر فجیره امارات متحده عربی را نشانه‌ای از تهدید‌های مداوم ایران قلمداد می‌کنند.

مقامات ارشد ایالات متحده آشکارا ایران را به کار گذاشتن مواد منفجره مغناطیسی روی بدنه کشتی‌ها متهم کرده‌اند، که به شکاف‌ها و تخریب‌های بیش از یک متر در قسمت بدنه نزدیک به سطح آب این کشتی‌ها منجر شد.

این حمله به کشتی‌های باری و نفتکش‌ها یک هفته پس از شناسایی لنج‌های حامل موشک‌های کروز صورت گرفت. در ادامه گزارش شبکه اِی‌بی‌سی‌ نیوز آمده است شناسایی این موشک‌ها نشان می‌دهد که لنج‌های حامل موشک فقط بخشی از تهدیدهای آبی ایران علیه ایالات متحده است که نیروهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا شناسایی کرده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More