شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا: ایران به طالبان برای حمله به نیروهای آمریکا در افغانستان پول داده است

شبکه سی‌ان‌ان گزارش داد سندی از آژانس‌های اطلاعاتی را مشاهده کرده که نشان می‌دهد ایران به جنگجویان طالبان در افغانستان پول داده تا سربازان آمریکا و نیروهای ائتلاف در این کشور را هدف قرار دهند.

سی‌ان‌ان دوشنبه ۲۷ مرداد نوشت بر اساس اطلاعاتی که آژانس‌های اطلاعات آمریکا ارائه داده‌اند در دست‌کم شش مورد از حمله‌ها به سربازان آمریکا و نیروهای ائتلاف در افغانستان طی سال گذشته، رد پای پرداخت پول به جنگجویان طالبان از سوی ایران وجود دارد.

این مبالغ به اعضای شبکه حقانی که از سوی دومین فرمانده ارشد طالبان مدیریت می‌شود، پرداخت شده است.

از جمله این حملات، حمله به پایگاه هوایی بگرام در ماه دسامبر سال گذشته میلادی بود که طی آن دو غیرنظامی کشته و بیش از ۷۰ نفر، از جمله پرسنل آمریکا، مجروح شدند.

بر پایه همین گزارش، حمله صورت گرفته به پایگاه بگرام یکی از پیچیده‌ترین حملات بوده است.این حمله از آن جهت اهمیت داشته که این پایگاه از برجسته‌ترین پایگاه‌های آمریکا بوده که این حمله آسیب‌پذیری آن را نشان داد.

بر اساس این گزارش، با وجود آن که نام دولت خارجی پرداخت‌کننده این مبالغ در گزارش محرمانه بوده،‌ دو منبع مطلع از اطلاعات تایید کردند که این اقدام از سوی ایران انجام شده است.

کمتر از یک ماه پس از حمله بگرام، آمریکا طی عملیاتی قاسم سلیمانی،‌ فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران، را در عراق کشت.

سی‌ان‌ان نوشته اقدام آمریکا پس از یک دوره طولانی بررسی گزینه‌های مختلف برای مقابله با حمایت ایران از گروه‌های نظامی در افغانستان انجام شد، که در این روند آژانس‌های مختلف دخیل بوده‌اند.

این شبکه همچنین اشاره کرده در ماه میلادی مارس تصمیم گرفته شد با وجود اطلاعات مبنی بر پرداخت و حمایت ایران از طالبان، قدم خاصی برداشته نشود تا روند مذاکرات صلح با طالبان از بین نرود.

در همین زمینه نیز گزارش‌هایی از پرداخت پول به نیروهای طالبان با هدف مشابه از سوی روسیه منتشر شد؛ روسیه این اتهام‌ها را رد کرده است.

یک سخنگوی پنتاگون به شبکه سی‌ان‌ان گفت که دولت آمریکا بارها «عمومی و خصوصی» از ایران خواسته که رفتارهای «بی‌ثبات‌کننده و بدخواهانه» خود را متوقف کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More