شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا: از کلیه ابزارهای موجود برای جلوگیری از برنامه موشکی ایران استفاده می‌کنیم

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، تاکید کرد ایالات متحده در همکاری با متحدان خود از کلیه ابزارهای بین‌المللی موجود استفاده خواهد کرد تا از پیشرفت برنامه موشکی ایران جلوگیری کند.  

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روز سه‌شنبه خود گفت: «ما به استفاده از انواع ابزارهای مقابله با گسترش سلاح‌های کشتارجمعی ادامه خواهیم داد تا از پیشرفت بیشتر برنامه موشکی ایران و توانایی این کشور در انتقال این فناوری به سایرین، از جمله کره شمالی، جلوگیری کنیم.»

پرایس در واکنش به گزارش اخیر سازمان ملل در مورد همکاری‌های موشکی ایران و کره شمالی گفت این گزارش «جهت‌گیری استراتژیک» ایالات متحده را نسبت به ایران تغییر نخواهد داد و افزود: «اگر اصطلاحا می‌گوییم اعتماد کن و راستی‌آزمایی کن، در این مورد می‌گوییم بی‌اعتماد باش و راستی‌آزمایی کن.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به اینکه گزارش منتسب به سازمان ملل در مورد همکاری موشکی ایران و کره شمالی هنوز منتشر نشده گفت واشینگتن در مورد گزارشی که منتشر نشده نظری نمی‌دهد.

پرایس در عین حال تاکید کرد آمریکا در همکاری با متحدین خود از ارسال تجهیزات ساخت سلاح‌های کشتار جمعی جلوگیری می کند و با استفاده از ارتباطات بین‌المللی خود در مورد تهدیدهای ناشی از برنامه موشکی ایران اطلاع رسانی خواهد کرد.

او افزود: «هدف ما فقط این نیست که ایران به تعهدات خود در برجام برگردد، بلکه از برجام به عنوان سکویی برای توافق‌های آینده استفاده خواهیم کرد و این توافق‌ها سایر فعالیت‌های مخرب ایران، از جمله برنامه موشک بالستیک آن، را دربر خواهند گرفت.»

بلومبرگ روز دوشنبه گزارش داد، بر اساس «گزارش محرمانه هیات کارشناسان سازمان ملل در مورد تحریم‌های کره شمالی»، جمهوری اسلامی ایران و دولت پیونگ‌یانگ از سال گذشته همکاری در زمینه ساخت موشک‌های دوربرد را از سرگرفته‌اند.

بر اساس این گزارش، کره شمالی در راستای همکاری برای ساخت موشک‌های دوربرد، قطعات کلیدی را به ایران ارسال می‌کرده و آخرین مورد ارسال قطعات در سال ۲۰۲۰ صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات اخیر وزیر اطلاعات ایران مبنی بر این که اگر ایران تحت فشار قرار گیرد ممکن است به سمت تولید سلاح هسته‌ای پیش برود گفت: «هنوز مشخص نیست که محمود علوی از طرف کسی حرف زده یا این حرف خود اوست.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهارات وزیر اطلاعات ایران را «بسیار نگران کننده» خواند و گفت: «به موجب پیمان منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی ایران هرگز، هرگز و هرگز نباید به سلاح‌های هسته‌ای دست پیدا کند.»

وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران شامگاه دوشنبه بیستم بهمن ماه در یک برنامه تلویزیونی، گفت: «مقام رهبری[علی خامنه‌ای] فتوا داده‌ است که سلاح هسته‌ای حرام است اما اگر گربه را در گوشه‌ای گیر بیندازند، ممکن است رفتارش با وقتی که گربه آزاد است فرق کند و اگر ایران را به آن سمت هل بدهند دیگر تقصیر ایران نیست.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More