شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا از محکوم شدن یک ایرانی به ۶۳ ماه زندان و متهم شدن سه نفر به نقض تحریم‌ها و‌ پولشویی خبر داد

وزارت دادگستری آمریکا در دو بیانیه جداگانه از محکوم شدن یک شهروند ایرانی به ۶۳ ماه زندان و متهم شدن سه ایرانی دیگر به دلیل صادرات غیرقانونی، پولشویی و نقض تحریم‌های ایالات‌متحده علیه جمهوری اسلامی خبر داد.

همزمان دادگاهی در میامی نیز سه شهروند ساکن ایالت فلوریدا را به نقض تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی و پولشویی متهم کرد. این سه نفر متهم هستند که از طریق شرکت تحت مدیریت خود تجهیزات توالی‌یابی ژنتیکی خریده و بدون مجوز وزارت خزانه‌داری آمریکا آنها را به ایران می‌فرستادند.

طبق بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، متهمان محمد فقیهی، استادیار سابق دانشگاه میامی، به همراه خواهر و همسرش فائزه فقیهی و فرزانه مدرسی از طریق شرکت تحت اداره خود، که اکسپرس جین نام داشت، از اکتبر ۲۰۱۶ تا نوامبر ۲۰۲۰ معادل سه میلیون و ۵۰۰ هزار دلار به صورت وایر ترنسفر از مالزی، چین، سنگاپور، ترکیه و امارات دریافت کردند.

بر اساس اتهامات وارده، اکسپرس جین پول‌های ارائه شده را صرف خرید تجهیزات توالی‌یابی ژنتیکی و ارسال آنها به ایران می‌کرده است.

سه متهم روز سه‌شنبه در اولین جلسه دادگاه خود حاضر شدند. هر سه نفر آنها به توطئه برای پولشویی و ارتکاب جرم علیه ایالات متحده متهم هستند. در همین حال محمد فقیهی و فرزانه مدرسی به قاچاق غیرقانونی کالا از آمریکا به ایران و ارائه اظهارات کذب نیز متهم هستند. محمد فقیهی همچنین با اتهام تقلب مالی نیز مواجه است.

وزارت دادگستری آمریکا همچنین روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای دیگر اعلام کرد که یک شهروند ایرانی ساکن امارات و آلمان، به نام مهرداد انصاری، به جرم نقض تحریم‌های ایالات‌متحده به ۶۳ ماه زندان و سه سال آزادی تحت نظر، محکوم شده است.

طبق بیانیه وزارت دادگستری، انصاری در ماه می ۲۰۲۱ به دلیل نقش او در طرح تهیه قطعات حساس نظامی برای ایران بر خلاف تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی محکوم شناخته شده بود.  

این بیانیه افزود: انصاری با همکاری همدستان خود برای دستیابی به قطعاتی که کاربرد دوگانه نظامی و غیرنظامی دارند، از جمله سیستم‌هایی که در سلاح‌های هسته‌ای، موشک‌های هدایت شونده، ارتباطات رادیویی تاکتیکی امن، جنگ‌افزارهای الکترونیکی، تجهیزات راداری و نظارتی، تلاش کرد و برخی از این تجهیزات را بدست آورد.

از سوی دیگر، روز سه‌شنبه دادستان فدرال آلمان نیز اعلام کرد که پلیس این کشور یک مرد ایرانی-آلمانی را به ظن صادرات تجهیزات برای استفاده در برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران که ناقض تحریم‌های اتحادیه اروپاست، بازداشت کرد.

این مظنون که بر اساس قوانین حفظ حریم خصوصی، نام او «الکساندر جی.» معرفی شده، تجهیزاتی به ارزش ۱/۱ میلیون یورو به یک ایرانی که شرکتش در ایران تحت تحریم اتحادیه اروپا قرار دارد، فروخته است.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More