شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا از اقدام اتحادیه اروپا برای برگزاری نشست پنج قدرت با ایران درباره برجام استقبال کرد

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با استقبال از اقدام اتحادیه اروپا برای برگزاری نشستی با ایران در مورد توافق هسته‌ای، آن را «گامی مثبت» خواند و بر آمادگی ایالات متحده به بازگشت به برجام تاکید کرد.

پرایس در نشست خبری روز پنج‌شنبه خود گفت: «اگر ایران به تعهداتش در برجام بازگردد، ما آماده بازگشت به توافق هسته‌ای و تعهداتمان هستیم.»

ند پرایس گفت آمریکا برای بازگشت طرفین به توافق هسته‌ای با شرکای خود در برجام و سایر کشورها درباره بهترین راه‌های ممکن در حال تعامل است که یکی از این راه‌ها برداشتن «گام‌های اولیه از سوی دوطرف» است و ایالات متحده برای انجام آن «از طریق متحدان اروپایی خود در حال مذاکره غیر مستقیم» است.

اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه اعلام کرد جلسه کمیسیون مشترک برجام روز جمعه ۱۳ فروردین ماه با حضور بریتانیا، روسیه، چین، فرانسه، آلمان و ایران برگزار خواهد شد و طی این نشست درباره چگونگی بازگشت آمریکا به برجام و همچنین اجرای کامل آن از سوی طرفین، بحث خواهد شد.

پیشتر، دو منبع دیپلماتیک اروپایی که نخواستند نامشان فاش شود، در گفت‌وگویی با خبرگزاری رویترز عنوان کردند که فرانسه و آلمان، روز دوشنبه ۹ فروردین، مذاکراتی با طرف ایرانی داشته‌اند و درباره پیشنهاد مورد نظر تهران، گفت‌وگوهایی صورت گرفته‌است.

 ند پرایس در ادامه نشست خبری روز پنج‌شنبه خود با اشاره به امضای چندین توافق مربوط به حوزه انرژی در جریان گفت‌وگوهای استراتژیک آمریکا و عراق، ابراز امیدواری کرد با اجرای این توافق‌ها وابستگی عراق به «انرژی گران قیمت ایران» از بین برود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین با اشاره به گذشت دوهزار روز از «بازداشت غیرمنصفانه» سیامک نمازی، شهروند ایرانی-آمریکایی، در ایران گفت واشینگتن از طریق متحدان خود برای جمهوری اسلامی این مساله را به «وضوح» روشن کرده که مهم‌ترین اولویت ایالات متحده بازگرداندن شهروندانی است که درایران زندانی یا مفقود شده‌اند.

پرایس همچنین درباره همکاری استراتژیک آمریکا و عربستان سعودی گفت واشینگتن به این همکاری‌ها با ریاض ادامه می‌دهد تا از تهدید‌های موجود، از جمله تهدیدهای ایران علیه عربستان سعودی، جلوگیری کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More