شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا: ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر اجرای آتش‌بس توافق کردند

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که دولت‌های آذربایجان و ارمنستان در بیانیه‌ای مشترک از صبح روز دوشنبه آتش‌بس بشردوستانه در جنگ قره‌باغ را اجرا خواهند کرد.

این بیانیه پس از دیدار روز جمعه مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده با وزیران خارجه ارمنستان و آذربایجان در واشنگتن منتشر شد. تلاشی جدید برای صلح، که با نشست روسای مشترک گروه مینسک وابسته به سازمان امنیت و همکاری اروپا ، همراه بود. «مینسک» گروهی است که سال‌ها پیش برای میانجیگری درگیری قره‌باغ با مشارکت فرانسه، روسیه و ایالات متحده تشکیل شده بود. 

در بیانیه گروه مینسک آمده است: «در جریان مباحث فشرده، روسای مشترک مینسک و وزرای امور خارجه در مورد اجرای آتش‌بس فوری بشردوستانه و شرایط احتمالی برای نظارت بر آتش‌بس و آغاز مذاکره در مورد عناصر اصلی یک راه حل جامع گفت‌وگو کردند.» مطابق این توافق، آتش بس بشردوستانه از روز ۲۶ اکتبر اعمال می‌شود.

دونالد ترامپ در واکنش به آتش‌بس میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان، در توییتی نوشت: «به نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان و الهام علی‌اف رییس جمهوری آذربایجان تبریک می‌گویم، آنها توافق کردند که آتش بس را از نیمه شب [یکشنبه] رعایت کنند. جان افراد زیادی نجات خواهد یافت. افتخاری برای تیم من، مایک پمپئو و و استیو بیگون و شورای امنیت ملی آمریکا برای انجام این توافق.»

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا پس از این نشست در توییتی نوشته بود: «ایالات متحده، مذاکرات فشرده‌ای را با وزیران امور خارجه ارمنستان، آذربایجان و روسای گروه مینسک برای نزدیک شدن به راه‌حل مسالمت‌آمیز مناقشه قره‌باغ داشت. ظهراب مونتساکانانیان و جیحون بایراموف متعهد شده‌اند آتش‌بس را روز دوشنبه اجرا و رعایت کنند.» 

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در توییتر اعلام کرد که ارمنستان و آذربایجان پس از مذاکراتی که ایالات متحده آن را پیگیری کرده بود، متعهد شده‌اند که از روز دوشنبه آتش‌بس را اجرا و رعایت کنند.

پیش از این، الهام علی‌اف، رییس‌جمهوری آذربایجان، در توییتی خبر داد که نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان کنترل چندین روستا از مناطق زنگیلان، جبرائیل و قبادلی و شهر قبادلی را در اختیار گرفته‌اند.

این سومین آتش‌بسی است که از زمان آغاز جنگ جدید در منطقه قره‌باغ اعلام می‌شود. 

نوزدهم مهر ماه نیز پس از نزدیک به دو هفته درگیری میان نیروهای جمهوری آذربایجان و نیروهای منطقه ناگورنو قره‌باغ که از سوی ارتش ارمنستان حمایت می‌شوند، توافق آتش‌بسی میان باکو و ایروان اعلام شد که پایدار نبود.

اولین توافق آتش‌بس پس از آن صورت گرفت که وزرای خارجه دو کشور به دعوت ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، به مسکو رفته و به مدت ۱۰ ساعت با یکدیگر مذاکره کرده بودند. این اتش‌بس چند ساعت بیشتر دوام نداشت.

یک هفته بعد ارمنستان و جمهوری آذربایجان اعلام کردند که بر سر یک آتش‌بس بشردوستانه جدید طبق قرار مسکو و بر اساس مذاکرات جدید، توافق کرده‌اند اما این آتش‌بس هم دوامی نداشت. 

توافق آتش‌بس سوم به پیشنهاد آمریکا و پس از مذاکرات دو کشور با میانجی‌گری ایالات متحده در واشنگتن به‌دست آمد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More