شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمادگی کاتالان‌ها برای همه‌پرسی؛ مادرید می‌گوید این اتفاق نمی‌افتد

 

رهبر کاتالونیا تصریح کرده است که دولتش برای برگزاری همه‌پرسی استقلال در روز یک‌شنبه نهم مهرماه، مصمم است. این درحالی است که مادرید، این همه‌پرسی را غیرقانونی می‌داند و به‌نظر می‌رسد که این مسأله، اسپانیا را به‌سوی بدترین بحران سیاسی چند دهه‌ی اخیر آن کشور بکشاند.

دولت مرکزی اسپانیا که هزاران نیروی تقویتی پلیس را برای جلوگیری از شرکت مردم در رفراندوم به منطقه فرستاده است، اصرار دارد که همه‌پرسی روز جمعه برگزار نخواهد شد.

اما کارلس پوجدمون (Carles Puigdemont)، رئیس دولت کاتالونیا، روز جمعه هفتم مهرماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز، اعلام کرد: «در بیش‌از دوهزار مرکز رأی‌گیری، همه‌چیز برای برگزاری همه‌پرسی آماده است: صندوق‌ها و برگه‌های رأی و هر چیزی که مردم برای ابراز نظرشان به آن نیاز دارند».

مقامات منطقه‌ای، روز جمعه هفتم مهرماه، در یک نشست خبری، یکی از صندوق‌های پلاستیکی سفید رأی‌گیری را به حاضران نشان دادند که نشان دولت منطقه‌ای بر آن نقش بسته بود. پوجدمون گفته است که بیش‌از شش هزار صندوق آماده شده است و در محل محرمانه‌ای نگهداری می‌شود.

دادگاه‌ها به پلیس دستور داده‌اند تا مدارسی را که براساس برنامه‌ریزی به‌عنوان حوزه‌ی رأی‌گیری انتخاب شده‌اند، قرنطینه کنند. اما در تلاش برای بازنگه‌داشتن این مدارس، والدین دانش‌آموزان، این آخر هفته دعوت شده‌اند تا با چادر و کیسه‌خواب به آن‌جا بروند و همراه‌با غذا و نمایش فیلم رایگان، شب را در مدارس بگذرانند. برنامه‌ریزان این حرکت گفته‌اند که تاکنون ۶۰هزار نفر برای مشارکت در این کار، ثبت‌نام کرده‌اند.

جدایی‌طلبان از مردم خواسته‌اند که اول وقت در حوزه‌های رأی‌گیری حاضر شوند و به‌طور جمعی نوعی «مقاومت مسالمت‌آمیز» را به نمایش بگذارند، حتی اگر از شرکت در همه‌پرسی منع شده باشند.  

پوجدمون می‌گوید: «گمان نمی‌کنم که هیچ‌کس از خشونت استفاده کند، یا تمایل به برانگیختن خشونتی داشته باشد که بخواهد تصویر بی‌نظیر جنبش استقلال صلح‌طلبانه‌ی کاتالان را لکه‌دار کند».

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More