شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آلمان حزب‌الله لبنان را تروریستی اعلام کرد

 

وزارت کشور آلمان اعلام کرد حزب‌الله لبنان را سازمانی تروریستی می‌شناسد و تمام  فعالیت‌های این گروه شبه‌نظامی به طور کامل در خاک این کشور ممنوع است. 

این در حالی است که تاکنون فقط فعالیت شاخه نظامی حزب‌الله، که از سوی اتحادیه اروپا به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود، در آلمان ممنوع بود. اما اکنون فعالیت شاخه سیاسی حزب‌الله لبنان نیز که به ویژه به برگزاری تجمعاتی علیه اسرائیل می‌پردازد، نیز در خاک آلمان ممنوع شده است.

همچنین سخنگوی وزارت کشور آلمان، روز پنج‌شنبه یازدهم اردیبهشت، در توییتر نوشت که «از ابتدای صبح چندین عملیات پلیس در چند منطقه» علیه مراکزی که تصور می‌شود مرتبط با حزب‌الله لبنان هستند، انجام شده است.

بر اساس گزارش رسانه‌های آلمانی، این مراکز شامل سه مسجد در برلین، یک مسجد در شمال کشور و یک «مرکز برای پناهجویان لبنانی» در دورتموند بوده است. اشپیگل و بیلد گزارش‌ داده‌اند که چندین مرکز پلیس برای این عملیات بسیج شدند.

مقام‌های امنیتی در آلمان می‌گویند دست‌کم ۱۰۵۰ نفر در این کشور در ارتباط با حزب‌الله فعالیت دارند.

گفته می‌شود این افراد به جذب هوادار و برگزاری تجمعات سیاسی می‌پردازند.

هايکو ماس، وزیر خارجه آلمان، در پی این اقدام گفت:«حزب‌الله حق موجودیت اسرائیل را انکار می‌کند، با ترور و وحشت تهدید می‌کند و زرادخانه راکت‌هایش را گسترده کرده است. مهم است که آلمان از ابزار قانون برای اقدام در برابر فعالیت‌های تروریستی و مجرمانه حزب‌الله به طور کامل بهره بگیرد.»

یسرائیل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل، هم در توئیتر نوشت: «به تصمیم دولت آلمان برای تروریستی شناختن حزب‌الله آفرین می‌گویم.»

او همچنین از دیگر کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا خواست که دست به اقدامی مشابه بزنند و تاکید کرد: «حزب‌الله یک گروه تروریستی است و باید با این عنوان با او برخورد شود.»

رهبر سازمان مرکزی یهودیان آلمان ضمن استقبال از تصمیم این کشور خواهان این شد که تظاهرات روز قدس نیز که آن را «یهودی‌ستیزانه» خواند، ممنوع شود

در اواخر تابستان سال گذشته، سفیر وقت آمریکا در برلین از آلمان خواسته بود که همچون بریتانیا و هلند، شاخه سیاسی حزب‌الله را نیز در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد.

اما پیش از آن، نیلز آنین، وزیر مشاور در امور خارجه آلمان، به هفته‌نامه آلمانی اشپیگل گفته بود که «حزب‌الله از تشکل‌های موثر در جامعه لبنان بوده و اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۳ میلادی صرفا شاخه نظامی این گروه شیعی را به فهرست گروه‌های ممنوعه اضافه کرده است.»

حزب‌الله لبنان در سال ۱۹۸۲ میلادی تاسیس شد. نیروهای حزب‌الله یکی از متحدان بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، در جنگ داخلی این کشور هستند.

پیشتر دولت‌های آمریکا، بریتانیا، کانادا، هلند، اسرائیل، عربستان سعودی و اتحادیه عرب، هر دو شاخه سیاسی و نظامی حزب‌الله را به فهرست گروه‌های تروریستی اضافه کرده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More