شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
ادامه اخراج دیپلمات‌های ایرانی از اروپا

آلبانی سفیر ایران در این کشور را اخراج کرد

 

وزارت خارجه آلبانی اعلام کرده که سفیر ایران در تیرانا، پایتخت آلبانی، را اخراج کرده است.

پیش‌تر گزارش‌هایی از اخراج دو دیپلمات ایرانی به سبب نقض قوانین دیپلماتیک و ایجاد خطر برای امنیت ملی این کشور منتشر شده بود. در این گزارش‌ها اشاره‌ای به سمت این دو دیپلمات اخراج شده ایرانی نشده بود.

به گزارش یک شبکه تلویزیونی در آلبانی، این دو دیپلمات ایرانی در پیوند با طرح یک عملیات تروریستی در جریان یک مسابقه فوتبال در تیرانا، میان تیم‌های اسرائیل و آلبانی، اخراج شده‌اند.

این مسابقه فوتبال تقریبا دو سال پیش، در نوامبر سال ۲۰۱۶ تحت تدابیر شدید امنیتی در تیرانا برگزار شد و  به دنبال آن هم ۲۰ تن از سوی مقام‌های امنیتی در آلبانی بازداشت شدند.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه  ایالات متحده و جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، هر یک جداگانه در حساب‌های کاربری خودشان در شبکه اجتماعی توئیتر ضمن استقبال از این اقدام دولت آلبانی، ایران را به طور مستقیم به حمایت از تروریسم متهم کردند.

در پیام جان بولتون آمده است که این اقدام دولت آلبانی پیغامی است به رهبران ایران که پشتیبانی آن‌ها از تروریسم تحمل نخواهد شد. پمپئو  نیز به بهانه  همین اقدام دولت آلبانی، جهان را به اتحاد برای تحریم علیه ایران دعوت کرد.

 

در ماه‌های گذشته، چندین دیپلمات جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف اروپایی به اتهام طرح‌های مختلف «تروریستی» در خاک اروپا اخراج یا حتی دستگیر شده‌اند.

در اوایل ماه ژوئیه گذشته، مقام‌های امنیتی دولت بلژیک اعلام کردند که «یک دیپلمات ایرانی در آلمان در ارتباط با طرح یک عملیات تروریستی در نشست سالانه «سازمان مجاهدین خلق» در حومه پاریس بازداشت شده است.»

در همان ماه ژوئیه، وزارت خارجه هلند اعلام کرد که دو دیپلمات ایرانی را از این کشور اخراج کرده است. در ماه اکتبر نیز دولت فرانسه اعلام کرد که «یک دیپلمات ایرانی را در دست داشتن  با طرح همان «عملیات تروریستی» در حومه پاریس اخراج کرده است.»

ماه نوامبر گذشته هم  مقامات کشورهای اسکاندیناوی در همراهی با دولت دانمارک« حکومت جمهوری اسلامی را به اتهام «طرح ترور »‌یکی از مخالفانش در این کشور محکوم کردند». در پی این اقدام، دولت دانمارک سفیر خود از تهران را فراخواند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More