شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آغاز عقب‌نشینی نیروهای کرد سوری از مرزهای ترکیه

 

در پی توافق ایالات متحده با دولت ترکیه بر سر ایجاد یک منطقه حائل در سوریه، نیروهای کرد شمال سوریه از برخی از مواضع خود در امتداد مرزهای ترکیه عقب‌نشینی کردند.

خبرگزاری فرانسه روز سه‌شنبه پنجم شهریور ماه در گزارشی نوشت که واحدهایی از نیروهای دموکراتیک سوریه از مواضع خود در منطقه راس‌العین خارج شده‌اند.

نیروهای کرد شمال سوریه می‌گویند این عقب‌نشینی در راستای توافق تازه ایالات متحده با دولت ترکیه در اوایل ماه جاری میلادی، ماه اوت، صورت گرفته است. به گفته‌ مقام‌های محلی کرد، این عقب‌نشینی شامل خروج نیروها و نیز تجهیزات سنگین نظامی می‌شود.

در هفتم ماه اوت، واشنگتن و آنکارا توافق کردند که یک مرکز مشترک فرماندهی به منظور هماهنگی برای اداره منطقه ایجاد کنند. با این حال اطلاعات اندکی از چگونگی این توافق میان آمریکا و ترکیه منتشر شده است. آنکارا در پی آن است که دامنه این منطقه حائل، تا شرق رودخانه فرات گسترش یابد. در حالی‌که آمریکا خواهان یک منطقه امن با عمق بسیار محدودتری است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، نیروهای کرد تا عمق ۱۷ کیلومتری از مرزهای ترکیه عقب‌نشینی خواهند کرد. نیروهای کرد همچنین گفته‌اند که تنها از مناطق روستایی خارج می‌شوند اما در شهرهای منطقه باقی خواهند ماند.

نیروهای دموکراتیک شمال سوریه شامل ائتلافی از نیروهای کرد و نیز عرب منطقه است. بنابر گزارش‌‌ها، این نیروها در حال حاضر تقریبا یک چهارم خاک سوریه را در اختیار دارند.

ترکیه، نیروهای کرد شمال سوریه، به‌طور مشخص «یگان‌های مدافع خلق»، را شاخه‌ای از حزب کارگران کردستان (PKK) معرفی می‌کند و آن‌ها را «تروریست» می‌خواند.

نیروهای کرد «یگان‌های مدافع خلق» نقش تعیین‌کننده‌ای در شکست «داعش» داشتند و به لحاظ نظامی و استراتژیک نیز متحد و هم‌پیمان آمریکایی‌ها در جنگ با داعش به شمار می‌رفتند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More