شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آغاز سفر اروپایی پمپئو

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، برای دیدار و گفت‌وگو با رهبران برخی از کشورهای اروپایی عازم اروپا شد. محور گفت‌وگوها، بحث درباره ایران و جلب حمایت از سیاست‌های آمریکا در منطقه عنوان شده است. او دقایقی قبل از این سفر، ایران را متهم کرد که با هدف بالا بردن قیمت جهانی نفت، حمله به نفتکش‌ها، در بندر فجیره امارات، را ترتیب داده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز روز پنجشنبه نهم خرداد در گزارشی نوشت که آمریکا در پی یافتن راه‌حلی دیپلماتیک به منظور کاهش تنش‌ها با ایران است.

به نوشته نیویورک‌تایمز، ایالات متحده هرچند سیاست «فشار حداکثری» بر جمهوری اسلامی را دنبال می‌کند؛ اما می‌خواهد به اروپایی‌ها این اطمینان را هم بدهد که برنامه‌ای برای آغاز یک درگیری نظامی با ایران وجود ندارد. آمریکا حتی خواهان این است که از امکان و توان اروپایی‌ها در راستای باز کردن احتمالی یک کانال دیپلماتیک با ایران استفاده کند.

پمپئو پیشتر در آخرین موضع‌گیری خود در قبال ایران گفته بود: «فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی، به عنوان بزرگ‌ترین تهدید برای ثبات و امنیت خاورمیانه، ادامه می‌یابد.» او همچنین ایران را متهم کرده است که با هدف بالا بردن قیمت نفت، حمله به نفتکش‌ها، در بندر فجیره امارات، را ترتیب داده است.

وزیر خارجه آمریکا ابتدا قرار است روز جمعه در برلین با مقام‌های آلمانی، از جمله آنگلا مرکل، صدراعظم، دیدار و گفت‌وگو داشته باشد.

دیدار با مقام‌های آلمانی ابتدا ماه پیش، در جریان سفر قبلی پمپيو به اروپا، برنامه‌ریزی شده بود؛ اما در نهایت سفر روز سه‌شنبه ۱۷ اردی‌بهشت وزیر خارجه آمریکا به برلین به سبب آنچه که بروز «مسئه‌ای اضطراری مربوط به مسائل بین‌المللی» خوانده شد؛ ناگهان لغو شد.

بعدها اعلام شد که علت لغو اضطرای سفر ماه گذشته پمپئو به برلین، انتشار گزارش‌هایی از احتمال حمله قریب‌الوقوع ایران، یا نیروهای وابسته به ایران، به مواضع آمریکایی‌ها در عراق بوده است.

پمپئو قرار است که پس از برلین در برن، با مقام‌های سوئیس دیدار و گفت‌وگو داشته باشد. سفارت سوئیس در تهران به عنوان «دفتر حافظ منافع ایالات متحده در ایران» معرفی شده است.

ایران، روابط یا نامه‌نگاری‌های رسمی خود با آمریکا، از جمله در مسائل مربوط به دعاوی بین‌المللی، را از طریق سفارت سويس در تهران پی‌گیری می‌کند.ماه گذشته شبکه خبری سی.ان.ان، در گزارشی به نقل از یک منبع خبری نوشته بود که کاخ سفید از طریق سفارت سوییس در ایران یک شماره تلفن ویژه برای مقام‌های جمهوری اسلامی فرستاده است تا اگر خواستند، با شخص دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده، به طور مستقیم تماس بگیرند.

پمپئو در ادامه سفر اروپایی خود، قرار است که در لاهه و لندن هم با مقام‌های هلند و بریتانیا بر سر ایران گفت‌وگو داشته باشد. سفر وزیر خارجه آمریکا به لندن در آستانه سفر رسمی دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، به بریتانیا انجام می‌شود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More