شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آغاز روند بازگشایی اقتصادی در اروپا در میانه ترس از بازگشت کرونا

 در حالی‌که موج شیوع کرونا در اروپا در حال فروکش کردن است، بسیاری از کشورهای این قاره در حال بررسی برنامه‌های خود برای بازگشایی اقتصادی هستند، اما در این میان نگرانی‌هایی وجود دارد که این بازگشایی‌ها به شیوع دوباره کرونا منجر شود.

بریتانیا قصد دارد مدارس ابتدایی را از ۱۲ خرداد بازگشایی کند. قرار است بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، یک‌شنبه آینده نقشه راه دولت را برای بازگشایی‌های پس از شیوع کرونا، به مردم اعلام کند.

جانسون روز پنج‌شنبه گفته بود بریتانیا از نقطه اوج شیوع کرونا عبور کرده اما مردم باید تا مدتی مشخص مقررات محدودیت تردد و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

در این میان در کابینه و حزب محافظه‌کار در مورد نحوه اجرای بازگشایی اختلافات ادامه دارد. در حالی‌که مت هنکاک، وزیر بهداشت بریتانیا، خواستار ادامه قوانین سخت‌گیرانه تردد است، وزارت دارایی و بخش زیادی از نمایندگان پارلمان تاکید دارند پیش از آنکه بسیاری از کسب و کارها در این کشور ورشکسته شوند، اقتصاد باید بازگشایی شود.

از سوی دیگر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد تنها یک پنجم مردم بریتانیا خواستار بازگشایی کشور هستند. در این میان مخالفت‌ها با بازگشایی رستوران‌ها، میکده‌ها و استادیوم‌های ورزشی بسیار بیشتر است.

درحال حاضر تعداد مبتلایان به کرونا در انگلیس به مرز ۱۸۳ هزار و ۵۰۰ نفر رسیده و تعداد جان‌باختگان از ۲۸ هزار و ۱۰۰ نفر فراتر رفته است.

در فرانسه اما این دولت است که با بازگشایی مخالفت دارد. در حالی‌ که آمار روزانه جان‌باختگان در اثر کرونا و بیماران بستری شده در بخش‌‌های مراقبت‌‌ ویژه در فرانسه همچنان رو به کاهش است، این کشور روز شنبه اعلام کرد وضعیت بهداشتی اضطراری را به مدت دوماه تا سوم مرداد تمدید خواهد کرد.

اولیویه وران، وزیر بهداشت فرانسه، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که مجموعه‌ای از اقدامات در قالب مقررات شرایط اضطراری روز سه شنبه به پارلمان ارائه خواهد شد. مرحله اول مقررات منع تردد در فرانسه در ۲۲ اردیبهشت به پایان می رسد.

وران هشدار داد برداشتن زود هنگام وضعیت اضطراری می‌تواند تلاش‌هایی را که در فرانسه برای مقابله با کرونا صورت گرفته است به هدر دهد.

برخی از اقدامات مندرج در مقررات وضعیت اقتصادی عبارتند از محدود کردن مسافرت‌ها و معرفی روند قرنطینه برای کسانی است که از خارج از کشور یا جزیره کرس به فرانسه وارد می‌شوند.

تعداد مبتلایان به کرونا در فرانسه از مرز ۱۶۸ هزار و ۵۰۰ نفر فراتر رفته به بیش از ۲۴ هزار و ۷۰۰ نفر رسیده است.

در ایتالیا روز دوشنبه روند بازگشایی در حالی پس از دو ماه آغاز می‌شود که هنوز اختلافات فراوانی در مورد درستی این تصمیم دولت وجود دارد.   

با وجود متفاوت بودن آمار ابتلا به کرونا در مناطق مختلف ایتالیا، دولت این کشور تصمیم گرفته به جای بازگشایی منطقه به منطقه، اقدام به بازگشایی سراسری کند.

این کشور که بیشترین تعداد جان‌باختگان در اثر کرونا را در اروپا دارد، از ۲۰ اسفند تاکنون مقررات منع تردد سختگیرانه‌ای اعمال کرده است. تعداد مبتلایان در ایتالیا از ۲۰۹ هزار نفر فراتر رفته و تعداد جان‌باختگان به بیش از ۲۸ هزار و ۷۰۰ نفر رسیده است.

حدود ۸۰ درصد موارد ابتلا و فوت در اثر کرونا در پنج استان شمالی ایتالیا اتفاق افتاده است که از قضا این استان‌ها صنعتی‌ترین نقاط ایتالیا هستند و به عنوان موتور اقتصادی این کشور شناخته می‌شوند.

اما از روز دوشنبه چهار و نیم میلیون کارگر در این کشور به محل کارهای خود باز می‌گردند. بسیاری از این کسب ‌و کارها در مناطقی قرار دارد که شاهد بیشترین تعداد تلفات و ابتلا بوده‌اند.

در همین حال موزه‌ها و کتابخانه‌ها از ۲۹ اردیبهشت و رستوران‌ها از نیمه خرداد بازگشایی می‌شوند، اما مدرسه‌ها تا شهریور ماه تعطیل خواهند ماند.

اسپانیا نیز که بیشترین میزان ابتلا به کرونا در اروپا را دارد قصد دارد پس از هفت هفته مقررات سخت‌گیرانه تردد، روند بازگشایی را به صورت محتاطانه آغاز کند.

شش روز پس از آنکه اسپانیا به کودکان اجازه داد برای ورزش به بیرون از خانه‌ها بیایند، در مرحله بعدی به افراد بالای ۱۴ سال نیز اجازه داده است برای ورزش از منزل بیرون بیایند.  

در حال حاضر، تعداد مبتلایان به کرونا در اسپانیا از ۲۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر فراتر رفته و تعداد جانباختگان به بیش از ۲۵ هزار و ۱۰۰ نفر رسیده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More