شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آغاز دور جدید مذاکرات بین دولت ونزوئلا و احزاب مخالف در مکزیک

دور تازه مذاکرات بین نمایندگان دولت و احزاب مخالف ونزوئلا روز جمعه ۱۳ اوت (۲۲ مرداد) در مکزیکوسیتی، پایتخت مکزیک، برگزار شد. این مذاکرات در راستای حل بحران شدید سیاسی و اقتصادی در ونزوئلا صورت می‌گیرد که به مهاجرت میلیون‌ها نفر از این کشور آمریکای لاتین منجر شده است.

این دور از گفت‌وگوها، برخلاف مذاکرات پیشین، با شرکت ده‌ها کشور برگزار می‌شود. هلند، روسیه، بولیوی، ترکیه و نروژ از جمله کشورهایی‌اند که در این دور از گفت‌وگوها نقش «تسهیل‌کننده» را بازی می‌کنند.

در این مذاکرات، که در موزه ملی مردم‌شناسی برگزار شد، احزاب نقشه راه برای هدایت روند مذاکرات در آینده را صورت‌جلسه کردند.

نیکولاس مادورو، رییس‌جمهوری ونزوئلا، برای پیشرفت احتمالی این مذاکرات، خواستار لغو تحریم‌های ایالات متحده آمریکا و اروپا علیه مقام‌ها و نهادهای این کشور شده است. دولت ونزوئلا تحریم‌ها را عامل ایجاد بحران اقتصادی در این کشور می‌داند.

ائتلاف احزاب مخالف دولت ونزوئلا نیز به نوبه خود خواستار ورود کمک‌های بشردوستانه به این کشور از جمله واردات واکسن کرونا شده است. آزادی ده‌ها زندانی سیاسی و تضمین‌ شرکت این ائتلاف در انتخابات منطقه‌ای نوامبر ۲۰۲۱ از دیگر خواسته‌های گروه‌های اپوزیسیون است.

بازگشت احزاب مخالف ونزوئلا به میز مذاکرات تغییر موضعی برای اپوزیسیون این کشور محسوب می‌شود. این احزاب پیش‌تر نیکولاس مادورو را به «وقت خریدن» از طریق مذاکرات و دفع فشارهای بین‌المللی متهم کرده بودند. دولت ونزوئلا  در سال ۲۰۱۹، سلسله مذاکراتی را که در جزیره باربادوس و نروژ برگزار شد در واکنش به اعمال تحریم‌های بیشتر آمریکا، نیمه‌کاره رها کرد.

خورخه رودریگز، رییس پارلمان ونزوئلا، در آغاز گفت‌وگوها گفت: «ما می‌دانیم بر سر چه توافق نداریم.» او در ادامه افزود هدف از مذاکرات تضمین سعادت و آینده مردم ونزوئلاست. جراردو بلاید، رییس هیات اپوزیسیون ونزوئلا، پیش‌بینی کرد دور دوم این مذاکرات «پیچیده» باشد. بلاید گفت میان کشمکش احزاب حامی و مخالف دولت، شهروندان ناامید و رنج‌کشیده ونزوئلا در تنگنا قرار دارند.

جو بایدن از زمان تکیه بر کرسی ریاست‌جمهوری آمریکا، تحریم‌ها علیه بخش مالی و نفت ونزوئلا را لغو نکرده است و همچنان از خوان گوایدو، رییس‌جمهوری خودخوانده ونزوئلا در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در سال ۲۰۱۸، حمایت می‌کند. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز پنجشنبه ۱۲ اوت (۲۱ مرداد) گفت آمریکا تحریم‌های ونزوئلا را در صورت مشاهده «پیشرفت آشکار» در این مذاکرات، مورد بازبینی قرار می‌دهد.

بحران ونزوئلا به موج عظیم مهاجرت از این کشور منجر شده است. بر اساس برآورد سازمان کشورهای قاره آمریکا، تا سال ۲۰۲۲، هفت میلیون نفر ونزوئلا را ترک خواهند کرد که از شمار مهاجران سوری در جهان هم پیشی می‌گیرد.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More