شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آغاز جست‌وجوی خانه به خانه طالبان برای یافتن شهروندان افغانستانی که با نهادهای خارجی کار می‌کردند

با وجودی‌که طالبان در زمان سلطه بر کابل عفو عمومی اعلام کرده بود، گزارش جدیدی که به سازمان ملل ارائه شده نشان می‌دهد نیروهای طالبان جست‌وجوی خانه به خانه را برای یافتن افرادی که با نیروهای خارجی یا دولت برکنارشده افغانستان همکاری می‌کرده‌اند آغاز کرده است.

طبق گزارش اطلاعاتی مرکز تحلیل‌های جهانی نروژ که به سازمان ملل ارائه شده و به مشاهده سرویس جهانی بی‌بی‌سی رسیده است، نیروهای طالبان در صورتی که نتوانند فرد مورد نظر خود را پیدا کنند، به تهدید خانواده‌های آنها اقدام می‌کنند.

دویچه‌وله اعلام کرد نیروهای طالبان که به دنبال یکی از روزنامه‌نگاران این شبکه در کابل بودند، یکی از اقوام او را کشته و یک نفر دیگر را به شدت زخمی کردند. بنابر این گزارش، این روزنامه نگار در زمان این حمله در آلمان بود و در حال حاضر بقیه افراد خانواده این روزنامه‌نگار نیز در حال فرار هستند.

در همین حال، گاردین گزارش داد به بیش از ۱۰۰ محافظ امنیتی سفارت بریتانیا در افغانستان اعلام شده که دولت بریتانیا از آنان محافظت نخواهد کرد، زیرا درپی سقوط کابل، همکاری گارداورد، شرکت پیمانکار آنها، با سفارت بریتانیا پایان یافته است.

احمد شهید،‌ بازرس ویژه سازمان ملل متحد در امور آزادی‌های مذهبی، در توییتی در واکنش به گزارش‌ها درباره تصمیم بریتانیا در عدم حمایت از محافظان سفارت پس از سقوط کابل، اوضاع افغانستان را «شکست اخلاقی» کسانی دانست «که طی ۸۰ سال اخیر وعده مبارزه با شرارت و دفاع از انسانیت داده بودند.»

از سوی دیگر، سی‌ان‌ان به نقل از چندین مقام طالبان گزارش داد در پی انتشار ویدیوهایی در فضای مجازی، از آنچه که گفته می شود تظاهرات صدها نفر از مردم شهر خوست افغانستان علیه سلطه طالبان بر این کشور بوده، این گروه برای «مدتی نامشخص» در سراسر این شهر مقررات منع آمد و شد اعمال کرده است.

در همین حال، وال استریت ژورنال به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد که بیش از ۲۰ مقام وزارت خارجه آمریکا در کابل، در ۱۳ ژوئیه، ۲۲ تیر، در نامه‌ای داخلی به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، هشدار داده بودند که کابل پس از خروج آمریکا در ۳۱ اوت می‌تواند به سرعت سقوط کند.

به گفته این دو منبع آگاه، این نامه با هشدار نسبت به پیشروی‌های سریع طالبان، برای کاهش وخامت اوضاع و نیز خروج اضطراری شهروندان آمریکا و کارکنان افغانستانی ایالات‌متحده، پیشنهادهایی را ارائه کرده بودند.

به گزارش رویترز به نقل از یک مقام‌ آمریکایی، بر اساس ارزیابی اطلاعات فعلی، تصور می‌شود طالبان بیش از دو هزار خودروی زرهی، بالغ بر ۴۰ هواپیما شامل بالگردهای تهاجمی و چندین فروند پهپاد‌ نظامی را تحت کنترل خود درآورده‌اند.

تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا در مورد واکنش رییس‌جمهوری آمریکا به بحران افغانستان گفت اکنون زمان آن فرا رسیده که بایدن به ارتش اجازه دهد تا این تحقیر را متوقف کنند، محدوده فرودگاه کابل را گسترش دهند و آمریکایی‌هایی را که در پشت خطوط دشمن گیرافتاده‌اند، نجات دهند.

روز پنج‌شنبه، جو بایدن و همتای فرانسوی‌‌اش، امانوئل مکرون، در تماسی ضمن بررسی وضعیت افغانستان و روند خارج کردن اتباع خارجی و شهروندان افغانستانی تحت خطر، توافق کردند که تلاش‌ها برای رسیدگی به چالش‌های انسانی، سیاسی و ضد تروریسم در افغانستان را افزایش دهند.

دومینیک راب وزیر خارجه بریتانیا، نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که وزرای خارجه کشورهای عضو گروه هفت از جامعه بین‌المللی خواستند تا با ماموریت مشترک برای جلوگیری از تشدید بحران در افغانستان متحد شوند.

 

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More