شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آشتی دوباره میان فیسبوک و استرالیا

رسانه اجتماعی فیسبوک روز سه‌شنبه اعلام کرد پوشش اخبار رسانه‌های خبری استرالیا را از سر می‌گیرد. این تصمیم فیسبوک پس از آن گرفته شد که دولت استرالیا موافقت کرد در لایحه‌ اخیرش تغییراتی اعمال کند. به‌موجب لایحه دولت استرالیا، فیسبوک برای پوشش اخبار رسانه‌های خبری این کشور باید حق نشر بپردازد.

فیسبوک ضمن استقبال از اصلاحات جدید در این لایحه، نوشت: «در نتیجه تغییرهای اعمال‌شده، در روزهای آتی می‌توانیم پوشش خبری به‌نفع عموم و پوشش اخبار در فیسبوک را برای استرالیایی‌ها از سر بگیریم.»

مقام‌های استرالیا می‌گویند اصلاحات اعمال‌شده در قانون پیشنهادی به بسترهای دیجیتال و رسانه‌های خبری این کشور نشان می‌دهد کارکرد این آیین‌نامه به چه شکل خواهد بود.

جاش فرایدنبرگ، وزیر خزانه‌داری استرالیا، در این مورد گفت: «فیسبوک دوباره دست دوستی به سمت استرالیا دراز کرده است و پوشش خبرهای استرالیا روی پلتفرم فیسبوک از سر گرفته می‌شود. فیسبوک متعهد است با رسانه‌های خبری استرالیا وارد مذاکره ‌شود و بر سر پرداخت حق نشر محتوا به توافق برسد.»

توافق میان دولت استرالیا و فیسبوک پس از انتقادهای جدی استرالیایی‌ها به فیسبوک حاصل شد. این رسانه اجتماعی هفته گذشته در تصمیمی ناگهانی و ازپیش‌اعلام‌نشده، پوشش اخبار را در استرالیا مسدود کرد. این تصمیم به قطع دسترسی افراد به صفحات خدمات اضطراری و سلامت در استرالیا منجر شد.

در لایحه اصلاح‌شده، مساله جنجال‌برانگیز داوری نهایی تحت عنوان راه‌حل نهایی و هنگامی که فیسبوک و رسانه‌های خبری به توافق نرسند گنجانده شده است. بنا بر اعلام دولت استرالیا، پیش از داوری نهایی یک دوره دو ماهه میانجی‌گری باید سپری شود تا دو طرف مذاکره فرصت داشته باشند پیش از دخالت داور انتصابی به توافق دست پیدا کنند.

گوگل نیز قراردادهایی با رسانه‌های خبری استرالیا، مانند شرکت خبری روپرت مرداک، صاحب روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد، منعقد کرده است. شرکت مرداک از این‌که دولت استرالیا تا حدودی با فیسبوک راه آمده است تا فیسبوک با رسانه‌های خبری این کشور وارد مذاکره شود، اظهار خشنودی کرد.

فایننشال تایمز نیز برای پوشش محتوای خبری‌اش با فیسبوک و گوگل به توافق‌هایی دست یافته است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More