شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آسوشیتد پرس: اسرائیل در حال ساخت‌‌وساز جدید در سایت هسته‌ای خود است

 

 خبرگزاری آسوشیتدپرس با تحلیل تصاویر ماهواره‌ای از ساخت‌وسازی عظیم در سایت مخفی هسته‌ای اسرائیل خبر داد.

بر اساس گزارش این خبرگزاری، حفاری به وسعت یک زمین فوتبال و «به احتمال فراوان به عمق چند طبقه‌» در چند متری رآکتور مرکز تحقیقات هسته‌ای شیمون پرز نگو در نزدیکی شهر دیمونا انجام شده است. آسوشیتدپرس نوشته به نظر می‌رسد این بزرگ‌ترین پروژه ساخت‌وساز طی چند دهه گذشته در این محل باشد.

 

 

با پلوتونیوم تولید این تاسیسات، تصور می‌شود اسرائیل یکی از ۹ کشور مجهز به سلاح اتمی است.

آسوشیتدپرس نوشته مشخص نیست ساخت‌وساز در حال انجام در این سایت با چه هدفی صورت می‌گیرد و دولت اسرائیل هم به سوالات این خبرگزاری در زمینه سایت مورد نظر پاسخ نداده است. 

اسرائیل داشتن سلاح‌های اتمی را در چارچوب سیاست «ابهام هسته‌ای» تایید نکرده و انکار هم نمی‌کند. این کشور جزو کشورهایی است که هرگز به پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای نپیوسته‌اند.

این ساخت‌وسازها در حالی انجام می‌شود که اسرائیل در زمان نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو انتقاد شدیدی از برنامه هسته‌ای ایران داشته است.

اسرائیل سایت دیمونا را در اواخر دهه ۱۹۵۰ به صورت مخفیانه و با کمک فرانسه در صحرای نزدیک دیمونا، در حدود ۹۰ کیلومتری جنوب بیت‌المقدس ساخت.

آسوشیتدپرس نوشته اسرائیل هدف نظامی این سایت‌ را سال‌ها از آمریکا پنهان کرده بود و از آن به عنوان کارخانه نساجی یاد می‌کرد.

با توجه به محرمانه بودن این برنامه، هنوز مشخص نیست که چه تعداد سلاح در اختیار اسرائیل قرار دارد. تحلیلگران تخمین می‌زنند که اسرائیل حداقل برای ۸۰ بمب اتمی مواد کافی دارد. 

برای چند دهه‌ طرح تاسیسات دیمونا ثابت باقی مانده بود، با این حال هفته گذشته هیاتی بین‌المللی در دانشگاه پرینستون اشاره کرد که «ساخت‌وساز جدید» قابل توجهی را از طریق تصاویر ماهواره‌ای موجود مشاهده کرده است، اگرچه جزئیات کمی در این تصاویر وجود دارد.

ایران اینترنشنال
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More