شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آزمایش موشکی آمریکا؛ سه دهه پس از پیمان نظامی با روسیه

 

سه دهه پس از امضای پیمان نظامی آمریکا و روسیه، در مورد منع ساخت و آزمایش موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، موسوم به «آی‌ان‌اف»، آمریکا یک موشک کروز میان‌برد آزمایش کرد.

پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، روز دوشنبه ۲۸ مرداد اعلام کرد که این کشور، یک‌شنبه این هفته از سواحل جزیره سن نیکلاس کالیفرنیا، یک موشک کروز میان‌برد شلیک کرده است.

به گفته وزارت دفاع آمریکا، این موشک که از یک سکوی پرتاب متحرک شلیک شد، پس از طی ۵۰۰ کیلومتر، به طور دقیق به هدف تعیین شده خود، برخورد کرد.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، در سال ۱۹۸۷میان میخائیل گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی، و رونالد ریگان، رییس جمهوری وقت ایالات متحده، در سال‌های پایانی جنگ سرد امضا شد.

 

 

 بر اساس مفاد این پیمان نظامی، دو طرف تعهد دادند که از تولید و توسعه موشک‌های هسته‌ای میان‌برد یا قاره‌پیما، با برد ۵۰۰ تا پنج هزار کیلومتر، خودداری کنند.

در طول این سال‌ها، آمریکا بارها روسیه را به نقض این پیمان نظامی متهم کرده بود.

به رغم این آزمایش موشکی روز یک‌شنبه آمریکا،  دولت ایالات متحده پیشتر گفته بود که از کنترل مفید تسلیحات نظامی استقبال می‌کند، هرچند اجرای تعهدهای طرف مقابل خود، روسیه را زیر سوال برده است.

اعتبار پیمان نظامی ۱۹۸۷به طور رسمی در فوریه سال جاری به پایان رسید. با این حال، دو طرف عدم پایبندی خود به این پیمان موشکی را طی هفته‌های گذشته اعلام کرده بودند. ابتدا آمریکا، در دوم اوت، اعلام کرد که به طور رسمی از این پیمان نظامی خارج شده است و پس از آن هم روسیه در واکنش گفت که دیگر به این پیمان نظامی پایبند نخواهد بود.

با پایان گرفتن اعتبار رسمی این پیمان نظامی و عدم پایبندی آمریکا و روسیه به آن، بسیاری از تحلیل‌گران از آغاز دوران تازه‌ای از رقابت‌های هسته‌ای-نظامی میان آمریکا و روسیه ابراز نگرانی کرده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More