شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آرایش جدید حضور نظامی بازیگران در سوریه

 

 

یک روز پس از توافق وزرای خارجه آمریکا و ترکیه، موسوم‌به «نقشه‌راه منبج» درمورد آرایش جدید نیروها در شهر سوری منبج، دفتر فرماندهی نیروهای کرد سوری، موسوم به یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ)، در بیانیه‌ای اعلام کرد که مشاوران نظامیش را از منبج خارج می‌کند.

در این بیانیه، ضمن تأکید بر اتمام مأموریت مشاوران در آموزش نیروهای محلی موسوم‌به «شورای نظامی منبج»، آمده است: «بنابر خواست شورای نظامی منبج، گروهی از فرماندهان ما برای امر مشاوره نظامی با این شورا باقی مانده بودند. این امر با هماهنگی ائتلاف بین‌المللی ضدداعش صورت گرفته بود. اکنون پس از دو سال، شورای نظامی منبج به توانایی آموزش نیروهای خود دست یافته است و به همین دلیل، فرماندهی ی.پ.گ. تصمیم گرفته است مستشاران نظامی خود را از منبج فراخواند».

هم‌زمان، اریک پاهون، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز ضمن تأکید بر این‌که برنامه‌ای برای خروج نیروهای آمریکا از منبج وجود ندارد، گفت که جزئیات «نقشه‌راه منبج» مورد توافق آمریکا و ترکیه، در روزهای آینده اعلام خواهد شد.

به گزارش وب‌سایت «کُردانه»، شروان درویش، سخنگوی «شورای نظامی منبج» ضمن تأیید خبر خروج مشاوران یگان‌های مدافع خلق، گفت که تا رسیدن دستورات جدید، تغییری در عملیات در این منطقه، به‌وجود نخواهد آمد. 

این در حالی است که روز چهارشنبه ۱۶ خرداد، شورای نظامی منبج که اکنون کنترل شهر را در دست دارد، گفته که هیچگونه حضور نظامی ترکیه در این شهر را  قبول نخواهد کرد. 

پس از ادامه تنش چندماهه بین واشنگتن و آنکارا برسر شهر منبج، رسیدن به توافق برای اداره مشترک این شهر سوری ازطرف نیروهای آمریکا و ترکیه و نیز نیروی محلی، سایه خطر رویارویی این دو هم‌پیمان ناتو را کم‌رنگ کرد.

ترکیه چهار ماه پیش نیز، علی‌رغم مخالفت آمریکا و فرانسه، به شهر عفرین در شمال سوریه لشکرکشی کرد و با بیرون‌راندن نیروهای یگان‌های مدافع خلق، کنترل این شهر را در اختیار نیروهای سوری موسوم‌به ارتش آزاد سوریه قرار داد.

از سوی دیگر، به گزارش خبرگزاری رویترز، روز سه‌شنبه پانزده خردادماه، بین سربازان روسی و نیروهای حزب‌الله تحت حمایت ایران در سوریه و در مرز لبنان، اختلافاتی بروز کرده است.

این منبع می‌گوید این تنش هنگامی رخ داد که نیروهای روسیه می‌خواستند در سه پایگاه در حمص در مرز با لبنان مستقر شوند. بر اساس این گزارش، نیروهای حزب‌الله لبنان که در این منطقه مستقرند، مانع موضع‌گیری سربازان روسیه شده‌اند.

یک فرماندهان سوری گفته است که با استقرار سربازان تیپ ۱۱ سوریه در این پایگاه‌ها، تنش پایان یافت. اما ارتش روسیه یا حزب‌الله تاکنون واکنشی به این خبر نداشته‌اند.

چند روز پیش، اسرايیل و روسیه از توافقی خبر دادند که بر اساس آن، نیروهای تحت حمایت ایران باید از مناطق مرزهای جنوب‌غربی سوریه نزدیک به اسراییل عقب‌نشینی کنند.

 

گفت‌وگو با هارون نجفی زاده در این زمینه
توافق ترکیه و آمریکا مبنی بر خروج نیروهای کرد سوری از شهر مِنبج
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More