شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آذربایجان از تصرف شوشی، دومین شهر بزرگ قره‌باغ خبر داد

الهام علی‌اف، رییس جمهوری آذربایجان اعلام کرد که نیروهای این کشور کنترل شهر شوشی، دومین شهر بزرگ منطقه ناگورنو قره‌باغ را در دست گرفته‌اند. این در حالی است که ارمنستان این ادعای آذربایجان را رد کرده است.

شهر شوشی که ارمنی‌ها به آن شوشی می‌گویند یک شهر مهم فرهنگی و استراتژیک برای دو طرف درگیر در منطقه قره‌باغ است. این شهر در ۱۵ کیلومتری جنوب استپاناکرت، مرکز قره‌باغ قرار دارد.

علی‌اف روز یکشنبه گفت که «امروز به یک روز بزرگ در تاریخ ما تبدیل شد.»

به گزارش رویترز، پس از این سخنان رییس جمهوری آذربایجان، ساکنان باکو، پایتخت کشور با تشکیل تجمعاتی در خیابان‌ها به شادی پرداختند و شعارهایی را سر دادند.

همچنین مقام‌های ترکیه نیز به دولت آذربایجان تبریک گفتند. رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه روز یکشنبه در شمال غربی این کشور گفت که باقی مناطق قره‌باغ نیز «به زودی آزاد خواهند شد.»

این در حالی است که مقام‌های منطقه ناگورنو قره‌باغ و وزارت دفاع ارمنستان این اظهارات علی‌اف را رد کردند.

نیروی امداد قره‌باغ اعلام کرد: «شوشی یک رویای غیر قابل تحقق برای آذربایجان است. با وجود تخریب‌های سنگین، این شهر-قلعه در برابر نیروهای دشمن مقاومت می‌کند.»

وزارت دفاع ارمنستان نیز اعلام کرد درگیری‌های شدیدی در این مکان استراتژیک ادامه دارد و ارتش منطقه ناگورنو قره‌باغ نیز اعلام کرد که با چندین تلاش از سوی آذربایجان برای پیشروی در شهر مقابله کرده است.

به گزارش رویترز، آذربایجان که از حمایت ترکیه برخوردار است در دور جدید درگیری‌های قره‌باغ که خونین‌ترین درگیری طی بیش از ۲۵ سال گذشته است، از نظر نظامی دست برتر را دارد.

نیروهای آذری طی شش هفته‌ای که از دور جدید جنگ قره‌باغ می‌گذرد، بخش مهمی از سرزمین‌های اطراف این منطقه را تصرف کرده است.

تاکنون در این دور از درگیری‌ها، دست‌کم هزار نفر در این منطقه کوهستانی محصور و اطراف آن کشته شده‌اند. اما روسیه چندی پیش از تلفات بیشتری در این جنگ خبر داد.

از نظر بین‌المللی، منطقه قره‌باغ بخشی از خاک جمهوری آذربایجان است اما در اوایل دهه نود میلادی، باکو در جریان جنگ با ارمنی‌های ساکن آن که تحت حمایت ارمنستان هستند، کنترل این منطقه را از دست داد.

رویترز تاکید کرد که تصرف شوشا می‌تواند نقطه آغاز حمله‌ای برای تصرف استپاناکرت مرکز قره‌باغ باشد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More