شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آتش‌سوزی در اردوگاه موریا؛ هزاران پناهجو شب را بدون سرپناه گذراندند

 

آتش‌سوزی در اردوگاه پناهجویان در جزیره لسبوس یونان هزاران تن را بی‌سرپناه کرده و مقام‌های یونان می‌گویند برپا کردن پناهگاه‌های جدید چندین روز طول خواهد کشید؛ همزمان آزمایش کرونای شماری از پناهجویان که از آتش جان به در برده‌اند، مثبت اعلام شده است.

تقریبا تمامی اردوگاه موریا که بزرگ‌ترین اردوگاه پناهجویان یونان است در آتش سوخت و نزدیک به سیزده هزار ساکن آن بدون سرپناه مانده‌اند.

استلیوس پتسا، سخنگوی دولت یونان، با تاکید بر اینکه «هر اقدام لازم» برای افراد آسیب‌پذیر این اردوگاه انجام خواهد شد گفت احداث اردوگاه و سرپناه‌های جدید چندین روز زمان خواهد برد.

او همچنین گفت علاوه بر چادرهای موقت، یک کشتی مسافربری نیز در ساحل لسبوس پهلو گرفته است تا شماری از پناه‌جویان را اسکان دهد.

به گفته پتسا، حدود ۱۹ هزار کیت آزمایش کرونا نیز به محل ارسال شده است.

آتش‌سوزی در اردوگاه پناهجویان از نخستین دقایق بامداد چهارشنبه آغاز شد و تا شامگاه چهارشنبه ادامه یافت.

علت آتش‌سوزی هنوز روشن نیست اما رویترز نوشته است استلیوس پتسا بدون ارائه شواهد و مستندات گفت این حریق در پی واکنش برخی از پناهجویان به قرنطینه شدن‌شان آغاز شد.

با ویران شدن سرپناه هزاران پناهجو، آنها چهارشنبه‌شب را در کناره جاده‌ها و محوطه پارکینگ سوپرمارکت‌ها در جزیره  لسبوس به صبح رساندند.

 

 

تاکنون ۴۰۶ کودک و نوجوان بدون سرپرست با سه پرواز به شهرهای مختلف یونان منتقل شده‌اند.

مطابق برآورد سازمان ملل متحد، در بین ساکنان اردوگاه موریا حدود چهار هزار کودک هست.

اردوگاه موریا در جزیره لسبوس یونان بیش از ۱۲ هزار پناهجو را در خود و در اطرافش جای داده است. شرایط بسیار نامناسب زندگی در این اردوگاه زبانزد نهادهای حقوق بشری بوده است.

همزمان یک ایالت آلمان اعلام کرد هزار تن از پناهجویان این اردوگاه را در خاک خود می‌پذیرد.

آرمین لاسشت، سروزیر ایالت «نوردراین-وستفالن» که پرجمعیت‌ترین ایالت آلمان به شمار می‌رود، گفت: تصاویر اردوگاه موریا ناراحت‌کننده‌اند. مردمی که از آتش فرار می‌کنند همه چیزشان را از دست داده‌اند، حتی سقف بالای سرشان را.» 

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، نیز از کشورهای اتحادیه اروپا خواست تا مهاجران بی‌پناه اردوگاه موریا را بپذیرند. او در توییتر نوشت:‌ «آنچه در موریا رخ داد فاجعه‌ای انسانی است.»

دیمیتریس آوراموپولس، کمیسر سابق امور پناهجویان در اتحادیه اروپا، به خبرگزاری آلمان گفت:‌ «این مساله اروپایی است و اتحادیه اروپا باید برای رسیدگی به آن در کنار یونان بایستد.» 

یان اگلند، دبیر کل شورای پناهجویان نروژ و  رییس سابق برنامه امدادرسانی سازمان ملل متحد، هم ابراز امیدواری کرد که آتش‌سوزی بتواند بالاخره رهبران اروپا را به اقدام وادارد. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More