شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آتش‌بس در ناگورنو قره‌باغ برقرار شد

پس از نزدیک به دو هفته درگیری میان نیروهای جمهوری آذربایجان و نیروهای منطقه ناگورنو قره‌باغ که از سوی ارتش ارمنستان حمایت می‌شوند، توافق آتش‌بس میان باکو و ایروان در این منطقه به اجرا گذاشته شد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد این آتش‌بس که از ظهر روز شنبه (به وقت محلی) آغاز شده، مشخص نیست که برای چه مدت‌زمانی توافق شده است، اما در چارچوب آن، دو طرف می‌توانند به تبادل اسرا و جمع‌آوری اجساد کشته‌شدگان بپردازند.

همچنین آغاز این آتش‌بس در حالی است که تا پیش از ظهر روز شنبه، طرفین از ادامه درگیری‌ها در ناگورنو قره‌باغ خبر می‌دادند و  یکدیگر را به بمباران مواضع یکدیگر، پرتاب موشک و حملات پهپادی متهم می‌کردند.

براساس گزارش‌ها، کمی پس از آغاز اجرای توافق آتش‌بس، برخی از ساکنان استپاناکرت، مرکز قره‌باغ به خانه‌هایشان که از حملات جنگ آسیب دیده بودند، بازگشتند.

توافق آتش‌بس میان آذربایجان و ارمنستان پس از آن صورت گرفت که وزرای خارجه دو کشور به دعوت ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، روز جمعه به مسکو رفتند و به مدت ۱۰ ساعت با یکدیگر مذاکره کردند.

سپس سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، اعلام کرد وزرای خارجه ارمنستان و آذربایجان در نشست خود در مورد درگیری‌های ناگورنو قره‌باغ در مسکو توافق کردند و تعهد دادند «مذاکرات جدی» در مورد مناقشه ناگورنو قره‌باغ برگزار کنند.

روز جمعه الهام علی‌اف، رییس‌جمهوری آذربایجان، گفته بود کشورش برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه به ارمنستان «آخرین فرصت» را می‌دهد. همچنین نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، از تمایل این کشور برای قطع خصومت‌ها در این منطقه خبر داد.

برگزاری مذاکرات در مسکو در حالی بود که روسیه یکی از سه کشور رهبر «گروه مینسک» است.

این گروه با ابتکار سازمان امنیت و همکاری اروپا در سال ۱۹۹۲ و برای حل منازعه میان آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه ناگورنو قره‌باغ ایجاد شد و ریاست آن به طور مشترک بر عهده آمریکا، روسیه و فرانسه است.

روسای جمهور این سه کشور هفته گذشته در بیانیه‌ای مشترک خواستار توقف «فوری» و «بدون پیش‌شرط» درگیری‌ها و آغاز مذاکرات صلح شده بودند.

از زمان آغاز دور جدید درگیری‌های قره‌باغ در ششم مهر، بیش از ۳۰۰ نفر کشته شده و هزاران نفر بی‌خانمان شده‌اند. دولت آذربایجان از اعلام تعداد کشته‌شدگان نظامی خود تاکنون خودداری کرده است.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان در سه دهه گذشته بر سر منطقه قره‌باغ اختلاف دارند و این اختلاف تاکنون ده‌ها هزار کشته برجای گذاشته است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More