شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

«حمله موشکی اسرائیل به مواضع ایران در سوریه» پس از تصمیم ترامپ

 

اندکی پس از اعلام تصمیم ترامپ درباره برجام، رسانه‌های دولتی سوریه از حمله موشکی اسرائیل به پایگاهی منتسب به نیروهای ایرانی در جنوب دمشق خبر دادند.

گفته می‌شود که این حملات به مواضعی در منطقه «کسوه» و کمتر از دو ساعت پس از اعلام تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای ایران در روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت صورت گرفت.

رسانه‌های دولتی سوریه همچنین گفتند که پدافند هوایی این کشور ۲ موشک اسرائیلی را در هوا منهدم کرده است.

یک فرمانده نیروهای حامی بشار اسد به خبرگزاری رویترز گفت که حملات موشکی مذکور تلفات انسانی نداشته است.   

همزمان ارتش اسرائیل اعلام کرد که در پی مشاهده «فعالیت‌های غیرمعمول» از سوی نیروهای ایرانی در سوریه از مقامات محلی در بلندی‌های جولان خواسته تا پناهگاه ها را به حالت آماده‌باش درآورند. ارتش اسرائیل همچنین سامانه های پدافندی جدید در شمال این کشور مستقر کرده و برخی از نیروهای ذخیره‌اش را فراخوانده است.

برخی از منابع اسرائیلی گفته‌اند که این کشور در حال آماده شدن برای حملات تلافی‌جویانه ایران در آینده نزدیک است.

یک سخنگوی ارتش اسرائیل از تایید یا تکذیب درباه حملات موشکی به کسوه دمشق امتناع کرد.

برخی از رسانه‌های اسرائیلی روز یک شنبه ۱۶ اردیبهشت از تحرکات نظامی ایران در سوریه برای اقدام تلافی‌جویانه علیه اسرائیل خبر داده‌ و گفتند که چنین امری می‌تواند به تقابل نظامی مستقیم بین دو کشور منجر شود.

اخیرا منابع نظامی آمریکا تایید کردند که حمله روز یکشنبه‌ ۹ اردیبهشت به یک پایگاه نظامی در حما سوریه از سوی اسرائیل صورت گرفته و  نیروهای وابسته به ایران را هدف قرار داده است.

به گفته مقامات آمریکایی، این حمله پس از آن صورت گرفت که ایران محموله‌های نظامی شامل موشک‌های پدافندی زمین به هوا را به این پایگاه منتقل کرد. آن‌ها هم‌چنین تایید کردند که در پی این حمله ده‌ها نظامی از جمله چندین افسر ایرانی کشته و زخمی شدند.

همچنین در روز دوشنبه ۲۰ فروردین‌ماه، پایگاه هوایی «تی‌۴» که در ۵۰ کیلومتری شرق حمص واقع شده و یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین پایگاه‌های نظامی سوریه به شمار می‌رود هدف ۸ موشک منتسب به اسرائیل قرار گرفت که به کشته شدن ۱۴ نفر منجر شد.

به گزارش روزنامه اسرائیلی هاآرتص، ۷ ایرانی از جمله فرمانده ارشد یگان پهپادی ایران در حمله موشکی به پایگاه هوایی «تی ۴» سوریه کشته شده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More