شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

«برجام، همکاری‌های امنیتی و تجاری» محور مذاکرات رهبران بریتانیا و فرانسه

 

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه برای دیدار و گفت وگو با ترزا می، نخست وزیر بریتانیا به لندن سفر کرده است.

به گزارش رویترز، روز پنجشنبه ۲۸ دی‌ماه، امانوئل مکرون و ترزا می در در آکادمی سلطنتی نظامی «سند هارست» لندن دیدار کرده و در مورد همکاری‌های امنیتی، تجاری و به‌ خصوص موضوع روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا گفت‌وگو کردند.

در یک کنفرانس خبری پس از این دیدار، مکرون با اشاره به ایران و توافق‌نامه اتمی برجام، تاکید کرد که دو طرف باید به تعهدات بین المللی امضا شده به خاطر اعتبار جامعه بین المللی پایبند بمانند. او اما از طرف دیگر افزود که در زمینه کاهش فعالیت‌های بالیستیکی و نفوذ منطقه‌ای ایران اقدامات جدی بایستی اتخاذ شود. مکرون همچنین ضمن اشاره به امضای پیمانی سیاسی و امنیتی بین هیات‌های فرانسه و بریتانیا، گفت که در چهارچوب این قرارداد، ارتباط و هماهنگی دائم در خصوص موضوعات مختلفی چون ایران، سوریه و نیز مرز ساحلی بین دو کشور برقرار می‌شود.
یکی از محورهای مورد بحث موضوع مرزهای دو کشور و کنترل عبور پناهجویان از فرانسه به بریتانیا بود. دو طرف پایبندی خود به همکاری‌های مشترک در این زمینه را اعلام کردند.  از سال ۲۰۰۳ میلادی به موجب پیمان «له توکه»، که بر اساس آن بریتانیا قادر است بازرسی‌های مرزی‌اش را در خاک فرانسه انجام دهد، و پناهجویان را به خاک فرانسه برگرداند، دو کشور همکاری نزدیکی در کنترل مرزها از جمله شهر بندری کاله داشته‌اند. دولت بریتانیا به تازگی اعلام کرده بودجه‌ای معادل ۴۴ میلیون پوند برای نصب دوربین‌های مداربسته و دستگاه‌های مقابله با قاچاق انسان در بندر کاله (فرانسه) تصویب کرده‌است. در این دیدار همچنین طرفین به ادامه همکاری‌های نظامی و امنیتی برای برخورد با فعالیت‌های تروریستی خود تاکید کردند.

فرانسه و بریتانیا در سال گذشته نزدیک به ۱۰ بار مورد حملات تروریستی مشابه قرار گرفتند.

مکرون و می همچنین به روند و چگونگی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا پرداختند. از زمانی که بریتانیایی‌ها در سال ۲۰۱۶ میلادی به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رأی دادند، موضوع برگزیت‌ (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) به یکی از مهمترین چالش‌های پیش‌روی دولت ترزا می تبدیل شده است.  

ترزا می، در این کنفرانس خبری گفت که وی معتقد است لندن پس از خروج کشورش از اتحادیه اروپا همچنان به عنوان یک مرکز مهم مالی جهان و قاره باقی خواهد ماند. مکرون اما در پاسخ گفت که لندن البته بدون قبول شرایط اتحادیه اروپا نخواهد توانست از جایگاه فعلی خود در خصوص خدمات بانکی به اروپا برخوردار باشد. اتحادیه اروپا بارها به بریتانیا گفته که در صورت تمایل این کشور به حفظ خدمات بانکی و نیز دسترسی به بازار واحد اروپا، این کشور باید التزام خود به پرداخت سهم خود در بودجه اتحادیه و نیز آزادی سفر شهروندان اروپا به بریتانیا پایبند بماند. امری که هنوز بریتانیا از قبول آن سرباز می‌زند.

خدمات بانکی مستقر در لندن چیزی در حدود ۱۲ درصد کل بودجه بریتانیا را تشکیل می‌دهد و حفظ این جایگاه پس از خروج از این اتحادیه برای لندن حیاتی است.

به‌طور سنتی رهبران فرانسه و بریتانیا خیلی کم به کشورهای یکدیگر سفر می‌کنند و بیشتر در حاشیه اجلاس اتحادیه اروپا یا سران کشورهای صنعتی گفت‌وگو می‌پردازند. خروج بریتانیا از این اتحادیه در سال ۲۰۱۹ میلادی ممکن است تعداد ملاقات‌هایی از این دست را بالا ببرد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More