شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

 دولت ترامپ پیش از ترک کاخ سفید «سیلاب تحریم‌‌های جدید» علیه ایران وضع خواهد کرد

پایگاه خبری اکسیوس شامگاه یکشنبه گزارش داد دولت دونالد ترامپ، در مدت باقیمانده تا استقرار دولت بعدی آمریکا در اول بهمن‌ماه، قرار است «سیلابی از تحریم‌های جدید» علیه ایران وضع کند.

اکسیوس به نقل از منابع اسرائیلی نوشت دولت ترامپ در همکاری با اسرائیل و برخی کشورهای منطقه خلیج فارس در پی برنامه وضع «سیلاب تحریم‌های جدید» علیه دولت ایران با هدف کاهش امکان بازگشت دولت جو بایدن به برجام است.

بر اساس این خبر، الیوت آبرامز،‌ نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، طی سفری به اسرائیل برنامه این تحریم‌‌ها را با بنیامین نتانیاهو،‌ نخست‌وزیر، و همچنین وزرای خارجه و دفاع این کشور به بحث می‌گذارد.

به گفته منابع اسرائیلی، دولت آمریکا معتقد است سیلاب تحریم‌های جدید فشار بر ایران را افزایش خواهد داد و کار را برای دولت جو بایدن در زمینه بازگشت به برجام سخت‌تر خواهد کرد.

بر اساس این گزارش،‌ تحریم‌های جدید به برنامه هسته‌ای ایران مرتبط نیستند و بیشتر در زمینه «برنامه موشک‌های بالستیک»،‌ «نقض حقوق بشر» و «سازمان‌های تروریستی» ایران خواهد بود.

الیوت آبرامز پس از اسرائیل به امارات متحده عربی و عربستان سعودی سفر خواهد کرد تا برنامه این تحریم‌ها را با مقام‌های این کشورها نیز مطرح کند.

بر اساس گزارش اکسیوس، همچنین قرار است مایک پمپئو،‌ وزیر خارجه آمریکا، نیز در ماه نوامبر به اسرائیل و برخی کشورهای دیگر منطقه سفر کند. یکی از موضوعات این سفر، پیگیری هدف افزایش تحریم‌ها بر ایران خواهد بود.

دلیل عدم تمرکز تحریم‌های جدید بر برنامه هسته‌ای ایران این است که احتمال لغو آن‌ها از سوی دولت جو بایدن وجود خواهد داشت.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که بر اساس نتایج اعلام شده از سوی رسانه‌ها،‌ ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری شکست خورده و در صورت تایید رسمی این نتایج، تیم جو بایدن از ماه ژانویه در کاخ سفید مستقر خواهد شد.

برخی کارشناسان و رسانه‌‌ها معتقدند بازگشت به برجام از جمله برنامه‌های تیم بایدن در دولت خواهد بود.

طی هفته‌‌های پیش از انتخابات،‌ دولت ترامپ در قالب کارزار «فشار حداکثری» تحریم‌های گسترده نفتی،‌ بانکی و مالی را علیه ایران اعمال کرده بود.

اکسیوس نوشته با همکاری و تشویق دولت اسرائیل، یک بانک اطلاعاتی از بانک‌های ایرانی هدف تحریم‌های آمریکا تهیه شد و شماری از بانک‌‌ها نیز در فهرست تحریم‌ها قرار گرفتند.

آبرامز اخیرا گفته بود دولت ترامپ می‌خواهد هر هفته تا روز اول بهمن‌ماه و پیش از استقرار دولت جدید، مجموعه جدیدی از تحریم‌ها را علیه ایران اعلام کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More