شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

فقط ۶ ماه درخشش برای بازی در جام جهانی

 

ارزش قهرمانی جام جهانی برای تیم‌های ملی و بازیکنانی که کمی با تجربه هستند، با هیچ افتخار دیگری قابل مقایسه نیست. لیونل مسی به هر عنوان فردی و باشگاهی ممکن در فوتبال رسیده ولی بزرگترین حسرت‌اش را رسیدن به قهرمانی در این رقابت‌ها می‌داند و لوکا مودریچ هم با سه بار کسب جام در لیگ قهرمانان اروپا، دو مقام اول جام باشگاه‌های جهان، سه سوپر جام اروپا و ... می‌گوید که حاضر است تمام این افتخاراتش با رئال مادرید را بدهد ولی یک بار قهرمانی جام جهانی را تجربه کند.

جدا از این مسائل و اهمیت قهرمانی در جام جهانی، این مسابقات بهترین فرصت برای خودنمایی جوانان و بازیکنان کم سن و سالی است که سودای شهرت و رسیدن به تیم‌های اروپایی و باشگاه‌های مطرح دنیا را دارند؛ همانطور که توماس مولر، مسوت اوزیل، لوئیس سوارز، جووانی دوس سانتوس و حتی کیسوکه هوندا ۲۴ ساله آسیایی در جام جهانی ۲۰۱۰ و پُل پوگبا، خامس رودریگز و ... در جام جهانی ۲۰۱۴ خود را به فوتبال جهان معرفی کردند.

اما در جام جهانی پیش‌رو انتظار می‌رود غیر از علیرضا جهانبخش و سردار آزمون که از همین حالا انتظار رفتن‌شان به تیم‌های مطرح اروپایی می‌رود، یک بازیکن ایرانی الاصل دیگر که برای تیم ملی استرالیا بازی می‌کند، درخشش قابل توجهی داشته باشد و بتواند نظر باشگاه‌های بزرگ دنیا را به خود جلب کند؛ دنیل ارزانی!

 

* از خرم آباد به سیدنی

دنیل ارزانی چهاردهم دی ماه ۱۳۷۷ و چهار روز پس از آغاز سال ۱۹۹۹ میلادی در شهر خرم آباد به دنیا آمد؛ پدر و مادر او(جان و سیما) اصالتی ایرانی داشتند ولی در ۷ سالگی به استرالیا سفر کردند و مقیم سیدنی شدند و امیدوار بودند در چنین شرایط جدیدی، فرزندشان به جای اینکه همیشه حرف از فوتبال و بازی با توپ در خانه بزند، درس را انتخاب کند که البته خود دنیل هم علاقه به درس و جراح مغز و اعصاب شدن داشت، اما می‌خواست در کنار آن فوتبال را هم انتخاب کند؛ اتفاقی که رخ نداد و دنیل به توصیه مدیر دبیرستان خود، یکی از دو علاقه‌اش را انتخاب کرد و راه جدیدی پیش گرفت.

ارزانی که در ۱۰ سالگی نخستین مسابقه رسمی‌اش را برای برای تیم محلی کوگی یونایتد انجام داده بود و در ۱۳ سالگی برای انستیتو فوتبال استرالیا انتخاب شد،  به تحصیل هم ادامه می‌داد طوری که بورسیه مؤسسه ورزش این کشور را در ۱۴ سالگی گرفت ولی به مرور زمان با دوری از درس و اهمیت بیشتر به فوتبال کاری کرد که با سرعت خیره کننده‌ای در عرض کمتر از پنج سال به موفقیت‌های بزرگی در فوتبال دست پیدا کنند.

دنیل، در ۱۶ سالگی بازی برای تیم ملی نوجوانان استرالیا را تجربه کرد و بعد از آن در تمام رده‌های سنی پایه بالاتر برای کانگوروها به میدان رفت، اما آرزوی او که همیشه به خانواده و دوستانش می‌گفت، بالاتر از این‌ها بود؛ پوشیدن پیراهن طلایی و سبز بزرگسالان استرالیا که از کودکی رویای آن را در سر داشت.

اف. سی. سیدنی نخستین تیم مطرحی بود که دنیل ارزانی توانست با درخشش در تیم‌های پایه استرالیا برای آن بازی کند ولی حضورش در این باشگاه فقط یک سال به طول انجامید و ملبورن سیتی، انتخابی بود که به درستی انجام داد و او را به رویاهایش رساند.

فصل اول حضور در ملبورن سیتی و عملکرد خوب او برای تیم جوانان این باشگاه کاری کرد تا ارزانی به تیم بزرگسالان اضافه شود و در دو سال اخیر در سطح اول فوتبال استرالیا بازی کند که فصل ۱۸-۲۰۱۷ برای او رویایی پیش رفت و بهترین سرانجام ممکن را داشت چراکه او توانست با کمترین بازی نسبت به دیگر بازیکنان موثر لیگ استرالیا، به آرزوی دیرینه‌اش برسد.

 

* ۶ ماه به یادماندنی ۲۰۱۸

درخشش در تیم جوانان ملبورن سیتی او را در فهرست تیم ملی استرالیا برای جام جهانی ۲۰۱۵ زیر ۱۷ سال قرار بگیرد و در فصل ۱۷-۲۰۱۶ به تیم بزرگسالان اضافه شود؛ او در نخستین سال بازی برای تیم بزرگسالان که فقط ۱۸ سال سن داشت، ۶ بازی انجام داد که تمام آنها به‌عنوان بازیکن تعویضی بود، اما در یک فصل اخیر طوری کاری کرد که جزو ترکیب ثابت قرار بگیرد.

دنیل ارزانی در سال منتهی به جام جهانی، نخستین بازی فصل خود را در فاصله ۱۵ روز به پایان سال ۲۰۱۷ برای ملبورن سیتی برابر تیم سابقش، اف. سی. سیدنی انجام داد و ۲۵ دقیقه در زمین بود ولی بعد از یک مسابقه مجددا نیمکت‌نشین شد تا سال او به بدترین شکل و با انجام فقط یک بازی در فصل جدید تمام شود.

اما انگار خدا بهترین تقدیر را در سال ۲۰۱۸ برای دنیل ارزانی نوشته بود؛ او در نخستین بازی سال جدید در هفته سیزدهم اِی لیگ استرالیا از دقیقه ۷۱ وارد زمین شد و موقعیت‌های خطرناکی خلق کرد که باعث شد در بازی ملبورن سیتی مقابل ولینگتون فونیکس فرصت بیشتری به او داده شود و از دقیقه ۵۳ به زمین برود.

ملبورن سیتی نیمه اول را یک بر صفر باخته بود، اما ارزانی خوش تکنیک، ریز نقش و سرعتی یکی از بهترین بازی‌های عمرش را انجام داد و توانست دو پاس گل به راس مک‌کورماک بدهد و از همان مسابقه شایستگی‌های خود را اثبات کرده و به ترکیب اصلی برسد.

دو پاس گلی که این ستاره ایرانی در این مسابقه داد کاری کرد که او در ۱۵ مسابقه متوالی بعدی ملبورن سیتی تا پایان فصل جزو ۱۱ مرد اصلی تیمش قرار بگیرد و در این مدت دو گل در دیدار با نیوکاسل جتس و پرث گلوری بزند، دو پاس گل بدهد و مفسران و مربیان استرالیایی را محو بازی چشم‌نواز خود کند.

 

* تردید کی‌روش و نظر مثبت فن مارویک

نمایش فراتر از تصور ارزانی در پست‌های وینگر راست و چپ و هافبک هجومی ملبورن سیتی طی کمتر از ۶ ماه در لیگ استرالیا کاری کرد که رسانه‌های این کشور و بیشتر ایرانی، تنها به یک موضوع مهم برای او بپردازند؛ اینکه دنیل در صورت دعوت به تیم‌های ملی کشور زادگاه و پدر و مادرش و کشوری که موجب پیشرفت او در فوتبال شده، کدام یک را انتخاب می‌کند.

خبرنگار فاکس اسپورت دو ماه قبل مصاحبه‌ای با کارلوس کی‌روش انجام داد و در خصوص شایعه دعوت دنیل ارزانی به تیم ملی ایران پرسید که او پاسخ داد: «ما بازی‌های ارزانی را همیشه دنبال می‌کنیم چرا که اعتقاد داریم او از پستانیل بالایی برخوردار است ولی من زمانی یک بازیکن را به اردوی تیم ملی دعوت می‌کنم که بدانم مثمر ثمر ظاهر می‌شود.»

کی‌روش این حرف را زد و ظاهرا بی‌خیال ارزانی شد چراکه حتی او را در فهرست ۳۵ نفره جام جهانی قرار نداد، اما فن مارویک سرمربی کانگوروها برخلاف ماه‌های اخیر تصمیم جدیدی اتخاذ کرد و ستاره جوان ملبورن سیتی را در لیست اولیه گذاشت.

 

* رسیدن به رویای همیشگی

دنیل ارزانی همواره در مصاحبه‌های خود گفته بود که انتخاب اولش در صورت تردید بین تیم‌های استرالیا و ایران، قطعا استرالیا خواهد بود چرا که همواره آرزوی پوشیدن پیراهن آن را داشته است.

این ستاره ۱۹ ساله یکم ژوئن ۲۰۱۸ (۱۱ خرداد ۹۷) به آرزوی خود رسید و در جریان دیدار تدارکاتی تیم‌های ملی استرالیا و چک به‌عنوان آخرین تعویضی تیمش از دقیقه ۸۴ جانشین متئو لکی شد و برای نخستین بار پیراهن تیم بزرگسالان استرالیا را بر تن کرد.

ارزانی کمتر از ۶ ماه در ملبورن سیتی به‌عنوان بازیکن ثابت بازی کرد، اما اتفاقی ماورایی برای او دو روز بعد از نخستین بازی ملی رخ داد؛ فن مارویک لیست مسافران استرالیایی برای سفر به روسیه را اعلام کرد و در حالی که ۲۰ لژیونر در آن دیده می‌شد، یکی از سه سهمیه بازیکنان لیگ داخلی را برای دنیل ارزانی در نظر گرفت.

این انتخاب علاوه بر رقم زدن اتفاقی مثبت برای ستاره ایرانی تیم ملبورن سیتی و هم‌بازی کردن او با اسطوره‌های فوتبالی‌اش مثل تیم کیهیل، موجب شد تا دنیل ارزانی با داشتن ۱۹ سال و نیم، جوان‌ترین بازیکن حاضر در بین تمام نفرات ۳۲ تیم حاضر در جام جهانی ۲۰۱۸ شود.

دنیل ۶ روز بعد از قطعی شدن حضورش در لیست نهایی تیم ملی استرالیا برای سفر به روسیه، در دیدار تدارکاتی مقابل مجارستان از دقیقه ۷۳ جانشین رابی کروسه شد و یک دقیقه پس از ورودش به زمین، در جناح راست صاحب توپ شد و بعد از حرکت در عرض و شوت ناگهانی زمینی توانست دروازه مجارها را باز کند، نخستین گل ملی خود را به ثبت رسانده و شایستگی‌هایش را قبل از آغاز جام جهانی نشان دهد.

 

* بازی در جام جهانی و رفتن به اروپا

مطمئنا نمی‌توان دنیل ارزانی را جزو ترکیب اصلی استرالیا در جام جهانی دانست، اما اگر فن مارویک مثل قرار دادن او در لیست، باز هم سورپرایز داشته باشد، شاید کم سن‌ترین بازیکن این مسابقات را از بازی اول با فرانسه جزو ۱۱ نفر اصلی بگذارد؛ اتفاقی که به عقیده چند مربی مطرح و بازیکن سابق استرالیایی مثل پائول میشل اوکون ممکن است رخ بدهد و اصلا عجیب نیست چرا که ارزانی نمایش درخشانی در بازی‌های لیگ داشت.

هرچه هست حالا این بازیکن ایرانی و عضو تیم ملی استرالیا در سن ۱۹ سالگی بهترین فرصت را برای خودنمایی و ادامه ۶ ماه فوق‌العاده‌ای که پشت سر گذاشته بود، به دست آورده؛ بازی برابر تیم‌های مطرح فرانسه، دانمارک و پرو که فن مارویک، سرمربی استرالیا عنوان کرده اگر بداند دنیل ۱۰ دقیقه هم موثر است، در این مسابقات او را به میدان می‌فرستد و برای چنین تصمیمی تردید نخواهد داشت.

حالا ارزانی اگر بتواند در یکی از این مسابقات حتی برابر پرو خوش بدرخشد، بدون شک مشتری‌های زیادی خواهد داشت چرا که فقط ۱۹ سال سن دارد و باشگاه‌های اروپایی نیز در جام جهانی به دنبال چنین بازیکنانی هستند تا آنها را جذب کنند؛ اتفاقی که به آن اشاره کردیم و موجب شد ستاره‌هایی مثل اوزیل، مولر، خامس رودریگز، پوگبا و ... در دوره‌های قبلی ظهور کنند.

ارزانی با توجه به تکنیک و سرعت بالا، قدرت شوت‌زنی، برتری در جای گذاشتن تک مدافعان روبه‌روی خود و ... در کنار فاکتور جوانی، بیشتر زیر ذره‌بین مربیان اروپایی است و هیچ بعید نیست اگر اتفاق بیافتد و فصل آینده او را در تیم بزرگی ببینیم.

در کنار تمام این مسائل و اتفاقات خوبی که احتمال رخ دادنش برای دنیل ارزانی زیاد است، باید به این مهم هم توجه داشت که باشگاه ملبورن سیتی مثل منچستر سیتی و یوکوهاما ژاپن، زیر نظر شرکت سیتی گروپ هستند و همین امر هم می‌تواند در انتقال ستاره جوان ایرانی حتی به جمع سیتیزن‌ها برای فصل آینده تاثیرگذار باشد.

ارزانی اخیرا با وجود اینکه قراردادش با ملبورن سیتی به اتمام رسیده، عنوان کرده علاقه‌مند است یک فصل دیگر برای این باشگاه که به او بها داده بازی کند ولی این حرف را هم زده که شما نمی‌دانید آینده‌تان در کجا رقم خواهد خورد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More