شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دیده‌بان حقوق بشر: به زنان هم اجازه هورا کشیدن در استادیوم‌های ایران را بدهید

 

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی از حضور گسترده زنان ایرانی در روسیه برای حضور در بازی‌های تیم ملی فوتبال ایران، خبر داد و خطاب به مقامات ایرانی نوشت: « به  زنان اجازه هورا کشیدن در استادیوم‌های ایران را هم بدهید».

در این گزارش، تارا سپهری از فعالان حقوق زنان ایرانی نوشته است: «پس از آنکه من عکس کارت خبرنگاری خودم را که فیفا برایم صادر کرده روی شبکه‌های اجتماعی گذاشتم صدها نفر از زنان فوتبال‌دوست ایرانی که سال‌های سال است از حضور در استادیوم‌های کشور محروم هستند با حسرت برای من نوشته‌اند که ایکاش آنها هم می‌توانستند مانند من چنین آزادانه وارد استادیوم شوند. به‌عنوان یک زن ایرانی۳۱ ساله من واقعاً از اینکه توانسته‌ام بازی تیم ملی خودمان را آزادانه در یک استادیوم ببینم هیجان‌زده هستم».

این گزارش می‌افزاید: «فیفا به عنوان یک سازمانی که اصول خود را دفاع از حق حضور همه انسان‌ها برای شرکت و حضور در تمام بازی‌های فوتبال بین‌المللی و داخلی، فارغ از رنگ پوست و نژاد و جنسیت می‌داند، یک مسئولیت مهم دارد تا از اهرم قوانین و اصول خود برای فشار آوردن به حکومت ایران برای تصمیم‌گیری صحیح در این موردگام بردارد.

در این گزارش آمده است، «زنان ایرانی این حق را دارند که بتوانند از هورا کشیدن برای تیم ملی فوتبال خودشان در ایران هم لذت ببرند».

 

عضو کمیسیون فرهنگی در مجلس : ورود خانواده‌ها به ورزشگاه‌ها سرمایه ارزشمندی برای کشور خواهد بود

از سوی دیگر طیبه سیاوشی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس حضور خانواده‌ها در کنار یکدیگر را «عاملی برای افزایش همبستگی» و  «سرمایه ارزشمندی» برای ایران عنوان کرده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، ۲۴ خرداد پس از پایان بازی فوتبال ایران و مراکش با انتشار یادداشتی، ابراز امیدواری کرد که با زمینه ‌سازی‌های انجام شده ورود خانواده‌‌ها به ورزشگاه‌ها برای تماشای تمام رشته‌های ورزشی از جمله فوتبال صورت بگیرد.

سیاوشی در یادداشت کوتاهی نوشت: «دیشب بازی را با مردم و در کنار مردم در سینما فرهنگ تماشا کردم، خانواده‌هایی که زن و مرد و کودکشان باهم و در کنار هم نبرد قهرمانانمان را درنهایت همدلی و همراهی بدون هیچ مشکلی به تماشا نشستند، بله! مردم به هیجان آمدند! فریاد شادی سر دادند و بعد از پیروزی به هم تبریک گفتند».

او در بخش دیگری از یادداشت خود با اشاره به در کنار هم بودن خانواده‌ها، نوشت: «امیدوارم این نتیجه‌ خوب، مقدمه‌ای باشد برای ورود خانواده‌ها به ورزشگاه‌های تمام رشته‌های ورزشی و از جمله به استادیوم فوتبال».

ممنوعیت حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌های ایران بعد از انقلاب ۵۷ و در راستای سیاست‌های حکومت جمهوری اسلامی مبنی بر جداسازی زن و مرد و دیدگاه‌های مراجع تقلید شیعه صورت گرفت. در سال‌های اخیر فعالان حقوق زنان در تلاش هستند که بتوانند این خواسته زنان را محقق کنند. آن‌‌ها  خواستار آزاد شدن حضور زنان برای تماشای مسابقات ورزشی مردان هستند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More