شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
معرفی تیم‌های جام جهانی

تیم ملی کلمبیا

گروه H

رتبه در رنکینگ فیفا: 16

 

برنامه بازی‌های جام جهانی:

۱۹ ژوئن(۲۹ خرداد): ژاپن- ساعت ۱۶:۳۰ / استادیوم: موردوویا آرنا سارانسک

۲۴ ژوئن(۳ تیر): لهستان- ساعت ۲۲:۳۰ / استادیوم: کازان آرنا

۲۸ ژوئن(۷ تیر): سنگال- ساعت ۱۸:۳۰ / استادیوم: سامارا آرنا

(ساعت بازی‌ها به وقت ایران است)

 

راه صعود به جام جهانی:

درست مثل چهار سال قبل که تیم ملی کلمبیا نیاز به تساوی در آخرین بازی مرحله مقدماتی برابر شیلی داشت و موفق شد شکست ۳ بر صفر را با نتیجه ۳ بر ۳ عوض کند و جواز حضور در بازی‌های ۲۰۱۴ برزیل را بگیرد، برای جام جهانی روسیه نیز باید اتفاق مشابهی رخ می‌داد، با این تفاوت که سرنوشت آنها به دست دیگر تیم‌ها هم بود.

ملی پوشان فوتبال کلمبیا راه سختی برای رسیدن به جام جهانی ۲۰۱۸ داشتند و در حالی که تا هفته چهاردهم مرحله مقدماتی رتبه دوم جدول منطقه آمریکای جنوبی را از آن خود کرده بودند، با دو تساوی مقابل ونزوئلا و برزیل و یک شکست برابر پاراگوئه طی سه مسابقه متوالی، کارشان به روز آخر کشید ولی آنها در شبی که پاراگوئه و شیلی، دو حریف جدی‌شان در دیگر دیدارها به ترتیب مقابل ونزوئلا و برزیل شکست خورده بودند، توانستند برابر پرو به تساوی برسند و بلیت روسیه را رزرو کنند.

آنها در هفته هجدهم و پایانی مرحله انتخابی جام جهانی با شوت پای راست خامس رودریگز در دقیقه ۵۵ به گل رسیدند ولی ۲۱ دقیقه بعد، دروازه‌شان را روی ضربه آزاد تماشایی گوئررو باز شده دیدند و اگر یک گل دیگر هم دریافت می‌کردند، باید به مرحله پلی‌آف می‌رفتند، اما موفق شدند در خانه پرو و برابر تماشاگران این تیم، در تاریخ ۱۱ اکتبر ۲۰۱۷ (۱۹ مهر ۹۶) و با  ۷ برد، ۶ مساوی و ۵ باخت در دور مقدماتی، به‌عنوان تیم چهارم آمریکای جنوبی جشن صعود به جام جهانی بگیرند.

 

معرفی ستاره:

پیش از جام جهانی ۲۰۱۴ کسی فکر نمی‌کرد تیم ملی کلمبیا که سه دوره متوالی در این مسابقات نبوده، کار خاصی انجام دهد ولی آنها با بهره‌مندی از ستاره ۲۲ ساله خود که در باشگاه موناکو عضویت داشت، تا مرحله یک چهارم نهایی بالا رفتند؛ خامس با زدن ۶ گل و ۲ پاس گل در پنج بازی نمایش بی‌نظیری ارائه کرد که موجب شد همان سال با قراردادی به ارزش ۶۳ میلیون پوند راهی رئال مادرید شود.

این ستاره تیم ملی کلمبیا در فصل اول حضورش در رئال نمایش خوبی داشت و در ۲۹ بازی لالیگا ۱۳ گل زد و ۱۴ پاس گل داد ولی در دو سال پس از آن نتوانست این روند موفقیت را طی کند و در مجموع ۱۵ گل به ثمر رساند که همین امر موجب شد یک سال قبل با قراردادی قرضی(که دو ماه قبل دائمی شد) به بایرن مونیخ آلمان برود.

خامس رودریگز فصل گذشته ۲۳ بازی برای بایرن انجام داد و در کنار ۷ گلی که در بوندس لیگا به ثمر رساند، ۱۱ پاس گل داد اما توانایی‌های این هافبک هجومی و خلاق به گل‌ها و پاس گل‌ها خلاصه نمی‌شود چراکه او ۶۴ پاس کلدی، دقت ۹۰ درصدی در ۱۲۸۹ پاس و همچنین توانایی بالا در زدن ضربات کرنر و ایستگاهی، به دوران اوج خود در بایرن مونیخ بازگشت و حالا در بهترین فرم آماده بازی برای کلمبیا در دومین جام جهانی متوالی است.

 

خامس رودریگز

 

دیگر مهره‌های کلیدی:

رادامل فالکائو نقش پُر رنگی در صعود کلمبیا به جام جهانی ۲۰۱۴ داشت ولی مصدومیت زانوی او اجازه نداد در بزرگترین رویداد فوتبالی دنیا بازی کند، اما حالا این مهاجم که بعد از دو سال ناموفق در منچستر یونایتد و چلسی، سال منتهی به جام جهانی را در موناکو فرانسه سپری کرد و در ۲۶ مسابقه ۱۸ گل زد و ۴ پاس گل داد، با آمادگی کامل در خدمت تیم ملی کلمبیا است و بعد از خامس رودریگز، هموطنان‌ش به درخشش او چشم دوخته‌اند.

داوید اوسپینا، دروازه‌بان آرسنال انگلیس و نفرات دیگری مثل خوان کوادرادو هافبک یوونتوس، کریستین زاپاتا بازیکن میلان، کارلوس سانچز هافبک فیورنتینا و یری مینا مدافع بارسلونا هم در فهرست کلمبیا حضور دارند که می‌توانند ستاره‌های تیم‌شان در روسیه شوند.

 

 ستاره جا مانده:

دووان زاپاتا، مهاجم ۲۷ ساله باشگاه سمپدرویا ایتالیا که در فصل اخیر سری A آمار نسبتا خوبی با زدن ۱۱ گل و سه پاس گل از خود بر جای گذاشته بود، یکی از نفراتی است که می‌توانست جزو فهرست نهایی کلمبیا قرار بگیرد که خوزه پکرمن از روی نام او عبور کرد؛ برناردو اسپینوسا، هافبک خیرونا اسپانیا نیز که فصل درخشانی پشت سر گذاشت، در ۳۴ بازی در لالیگا اسپانیا انجام داده بود و برترین پاسور تیم‌اش محسوب می‌شد نیز در فهرست ۲۳ نفره کلمبیا برای جام جهانی حاضر نیست.

 

معرفی مربی:

باخت خانگی در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ برابر آرژانتین موجب شد فدراسیون فوتبال کلمبیا لیونل آلوارز را از سرمربیگری این تیم برکنار و خوزه پکرمن که سه قهرمانی جام جهانی زیر ۲۰ سال همراه آرژانتین داشت و این تیم را در رده بزرگسالان هم به مرحله یک چهارم نهایی مسابقات ۲۰۰۶ آلمان برساند، به‌عنوان جانشین او معرفی کند.

پکرمن ۶۸ ساله که از ابتدای سال ۲۰۱۱ سرمربیگری تیم ملی کلمبیا را برعهده دارد، توانست این تیم را بعد از سه دوره غیبت، به جام جهانی ۲۰۱۴ ببرد و امسال هم این موفقیت را به دست بیاورد و مهر تاییدی بر هفتمین سال حضور درخشان خود بزند، اما نکته جالب در کارنامه این مربی، سفارش کردن به اوگو توکایی، سرمربی‌ای بود که به خواسته پکرمن نخستین بار به لیونل مسی، فوق ستاره فوتبال جهان فرصت بازی در ترکیب آلبی سلسته را داد تا او امروز تبدیل به ستاره آرژانیتن شود.

 

کلمبیایی‌ها در مورد تیم‌شان چه می‌گویند؟

فالکائو، مهاجم تیم ملی کلمبیا بی‌صبرانه منتظر جام جهانی است و می‌گوید همواره تصور و رویای گلزنی در این رقابت‌ها را داشته و آرزوی دیرینه‌اش بوده که بتواند این کار را انجام دهد؛ او عنوان می‌کند مردم کلمبیا انتظار و توقع بسیاری از آنها دارند که در جام جهانی نتیجه خوبی بگیرند و به همین دلیل آنها تمام تلاش‌شان را به کار خواهند گرفت تا افتخارآفرین شوند.

خوزه پکرمن، سرمربی کلمبیا نیز می‌گوید قبل از قرعه‌کشی جام جهانی دوست داشته با تیم‌های سخت مواجه نشوند که همین اتفاق هم برای‌شان افتاده و در گروه متعادلی حضور دارند؛ او معتقد است همه تیم‌ها با تمام توان پا به روسیه می‌گذارند ولی حضور کلمبیا به رقابت‌ها هیجان می‌دهد.

 

دیگران درباره تیم ملی کلمبیا چه می‌گویند؟

وحید هلیلهوویچ، سرمربی سابق تیم ملی ژاپن قبل از برکناری‌اش عنوان می‌کرد کلید موفقیت آنها در جام جهانی ۲۰۱۴ بازی با کلمبیا خواهد بود و سامورایی‌ها با تمام توان برابر این تیم بازی می‌کنند تا بتوانند انتقام چهار سال قبل که به دست این تیم شکست خوردند و حذف شدند را بگیرند و اعتقاد دارم بازیکنان ژاپن قادر به انجام این کار هستند.

کارلوس والدراما، اسطوره فوتبال کلمبیا نیز می‌گوید تیم ما کمتر به جام جهانی می‌رود و بازیکنان باید نهایت بهره را از این فرصت ببرند و با جان و دل در رقابت‌های روسیه بجنگند؛ او رسیدن به فینال را اتفاقی تاریخی می‌داند و عنوان کرده در صورت قهرمانی کلمبیا، موهای سر خود که همه او را با آن بخاطر می‌آورند از ته می تراشد!

 

ضعف‌های احتمالی:

آنها به شدت روی پاس‌های در عمقی که بین مدافعان‌شان فرستاده می‌شود یا در عرض می‌آید، ضعف دارند و به راحتی دروازه خود را باز شده می‌بینند و ارسال از کناره‌ها نیز می‌تواند یکی دیگر از روش‌ها برای رسیدن به دروازه این تیم باشد؛ کلمبیایی‌ها این دو معضل جدی را دارند که اگر حل نشود، شاید اجازه ندهد به رویایی رسیدن‌شان به نیمه نهایی و فینال جام جهانی برسند.

 

نقاط قوت:

اگر تیمی به کلمبیایی‌ها در هر نقطه از زمین خودی ضربه آزاد بدهد، باید بیشتر از هر زمان دیگری خطر دریافت گل را احساس کند چراکه آنها خامس رودریگزی در اختیار دارند که از دقت بالایی در زدن ضربات ایستگاهی و کرنرها برخوردار است و ارسال‌ها و شوت‌هایی که از پشت محوطه جریمه می‌زند، همواره موقعیت جدی به وجود می‌آورد.

سانتر از جناحین و پاس‌های متعدد در میانه زمین برای باز کردن خط دفاعی حریف جزو اصلی‌ترین تاکتیک‌های کلمبیا برای رسیدن به گل است که بسیار روی آن کار کرده‌اند و احتمالا در جام جهانی نیز روی این کار برنامه خواهند داشت.

 

پیش‌بینی: تا کجا صعود خواهند کرد؟

گروه H که کلمبیایی‌ها به همراه لهستان، سنگال و ژاپن در آن قرار گرفته‌اند مشابه گروه چهار سال قبل آنها که با یونان، ساحل عاج و ژاپن رقابت کردند، است و به نظر می‌رسد باز هم شاگردان پکرمن بتوانند به راحتی راهی مرحله حذفی شوند؛ آنها در صورت دوم شدن در گروه، احتمالا با بلژیک برخورد خواهند کرد ولی اگر صدرنشین شوند باید به مصاف انگلیس یا تونس بروند که چالش جدی آنها در رقابت‌های ۲۰۱۸ روسیه از مرحله یک شانزدهم برای آنها خواهد بود.

درصد شانس قهرمانی تیم ملی کلمبیا در جام جهانی روسیه: ۵/۲

 

تاریخ حضور در جام‌های جهانی:

ملی پوشان فوتبال کلمبیا تاکنون ۵ دوره حضور در جام‌های جهانی را تجربه کرده‌اند که بهترین آن در دوره قبلی اتفاق افتاد و آنها توانستند بعد از صدرنشینی قاطعانه در گروه C با ۹ امتیاز، در مرحله یک شانزدهم اروگوئه را ۲ بر صفر شکست دهند و در نهایت با شکست ۲ بر یک مقابل برزیل از رسیدن به جمع چهار تیم نهایی باز بمانند.

 

آیا می‌دانستید؟

کلمبیایی‌ها بزرگترین تولید کنندگان قهوه در جهان هستند و به این کار شهرت دارند ولی نام کلمبیا با پابلو اسکوبار رقم خورده است؛ فردی که یکی از معروف‌ترین قاچاقچیان و شناخته شده در جهان بود که با لقب سلطان کوکائین درآمدی بالغ بر ۴۲۰ میلیون دلار در هفته داشت؛ درآمد او حدود ۳۵ میلیون دلار تخمین زده شده است؛ پول‌هایی که برای به دست آمدن آن حدود ۷ هزار نفر(۲۰۰ نفر قاضی و پلیس) توسط گروه مافیایی‌اش به قتل رسیده‌اند؛ اسکوبار هم ۲۶ سال قبل و در حالی که فقط ۴۴ سال سن داشت، توسط ارتش و پلیس کلمبیا کشته شد.

 

شاید کمتر کسی بداند:

کلمبیایی‌ها پس از گرفتن مجوز جام جهانی ۱۹۵۴ به دلیل نداشتن امکانات و شرایط مالی مناسبت نتوانستند در این مسابقات حضور پیدا کنند که این اتفاق موجب شد پابلو اسکوبار که سلطان کوکائین جهان بود و درآمد هنگفتی از قاچاق داشت، به فدراسیون فوتبال کلمبیا کمک مالی کند و از آن زمان به بعد تحول عظیمی در این رشته ورزشی برای آنها شکل بگیرد و ستاره‌هایی مثل کارلوس والدراما، رنه هیگوئیتا و .... ظهور کنند که طلایی‌ترین دوران این کشور هم در همان زمان بوده است.

اما بدون شک مهم‌ترین و البته تلخ‌ترین اتفاق مرتبط با فوتبال این کشور به قتل آندرس اسکوبار، بازیکن تیم ملی کلمبیا اختصاص دارد؛ او در دومین بازی جام جهانی ۱۹۹۴ برابر آمریکا، میزبان رقابت‌ها به اشتباه دروازه خودی را باز کرد تا حذف تیم‌اش قطعی شود و همین مسئله موجب شد تا او ۱۱ روز بعد از این اتفاق تلخ که عصبانیت شرط‌بندها را به همراهداشت، در سوم جولای ۹۴ با شلیک ۶ گلوله توسط سه مرد کشته شود.

کشته شدن ۵ نفر در جشن صعود به جام جهانی ۲۰۱۴ و قاچاقچی بودن مالک باشگاه دیپورتیو کالی کلمبیا نیز از دیگر اتفاق عجیب و جالب توجهی است که رخ دادن آن را فقط می‌توان در این کشور انتظار داشت!

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More