شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تیم ملی کرواسی

 

کرواسی، جام جهانی و بار دیگر مشکلات بیرون از مستطیل سبز که موفقیت شطرنجی‌پوشان را در هاله‌ای از ابهام فرو برده.   

طلایی‌ترین نسل فوتبال کرواسی بعد از جام جهانی ۹۸ و رسیدن به نیمه‌نهایی، تا کنون نتوانسته بر صحنه‌ی فوتبال دنیا به آنچه استحقاقش را دارد برسد و زمان برای این نسل به سرعت رو به اتمام است.

در روسیه کمتر تیمی خط هافبکی به قدرت کروات‌ها دارد. لوکا مودریچ و ایوان راکیتیچ، بازی‌سازهایی در کلاس جهانی هستند و دوران اوج فوتبال خود را پشت سر می‌گذارند. بازیکنان بسیار خوبی مثل ماتئو کواچیچ، مارسلو بروزوویچ و میلان بادلی این دو ستاره‌ی خط میانی کرواسی را همراهی می‌کنند. حضور ایوان پریشیچ و ماریو مانژوکیچ در خط حمله هم از قدرت تمام‌کنندگی بالای کروات‌ها خبر می‌دهد.

با اینحال، تیم ملی فعلی کرواسی با این همه ستاره‌ی بزرگ تا کنون در هیچ تورنمنت بزرگی موفق نبوده. آنها در جام جهانی ۲۰۱۴، نمایش ضعیفی نشان داده، بعد از برزیل و مکزیک در گروه خود سوم شده و خیلی زود با رقابتها خداحافظی می‌کنند. کروات‌ها دو سال بعد در جام ملتهای اروپا با پیروزی مقابل اسپانیا قدرت‌شان را به رخ می‌کشند ولی در مرحله‌ی حذفی، بازی را در وقت اضافه به پرتغال واگذار کرده و بار دیگر خیلی زود به خانه برمی‌گردند.

کرواسی برای صعود به این جام جهانی هم راه دشواری داشته. سرمربی این روزهای کروات‌‌ها، زلاتکو دالیچ، کمی پیش از شروع رقابتهای انتخابی سکان هدایت تیم را بدست می‌گیرد و کرواسی در نهایت با پیروزی در مرحله‌ی پلی‌آف اروپا به روسیه می‌رسد. کرواسی با بازیکنان بزرگی که در فوتبال باشگاهی، در اوج هستند می‌تواند در روسیه از پس هر حریفی برآید. ولی آنها در گروه دشواری قرار گرفته‌اند و کوچکترین اشتباه می‌تواند برای کروات‌ها هزینه‌های سنگینی در پی داشته باشد.

 

مسیر صعود

شاگردان زلاتکو دالیچ در مسیر صعود به جام جهانی روسیه، بزرگترین نقاط قوت و ترسناک‌ترین نقاط ضعف خود را به نمایش گذاشتند. شطرنجی‌پوشان که تعداد قابل توجهی از بهترین فوتبالیست‌های لیگ‌های برتر اروپا را در ترکیب خود دارند در رقابتهای انتخابی لحظه‌های نابی از فوتبال زیبا را به نمایش گذاشتند. ولی در عین حال، مشکل همیشگی کروات‌ها با تمرکز و حفظ روحیه‌ی مقاومت باعث شد این تیم نمایش‌های ضعیفی هم داشته باشد.

کروات‌ها در بازی هشتم خود در ترکیه، مقابل ترک‌ها ۱-۰شکست خوردند و درحالیکه ایسلند به عنوان تیم اول گروه به جام جهانی راه یافته بود به نظر می‌رسید کرواسی حتی شانس حضور در بازی‌های پلی‌آف را هم از دست خواهد داد. دو بازی مانده به پایان رقابتهای گروهی، سرمربی آنته کاچیچ از تیم ملی اخراج شد و دالیچ جای او را روی نیمکت گرفت. در دوران زمامداری او کرواسی با فنلاند به تساوی رسید و در بازی تعیین‌کننده‌ی پایانی، اوکراین را در خاک خود ۲-۰ شکست داد تا به پلی‌آف برسد.  

کروات‌ها در خانه، یونان را ۴-۱ در هم کوبیدند و در بازی برگشت با خیال راحت و کسب یک تساوی بدون گل به جام جهانی راه یافتند. با اینکه کرواسی این روزها درون زمین نسبت به شش ماه قبل آماده‌تر به نظر می‌رسد ولی مشکلات بیرون از مستطیل سبز، گریبان این تیم را رها نمی‌کند. هواداران کروات به  دلیل ادعاهای مربوط به فساد مالی، با فدراسیون فوتبال کشور به شدت سر ناسازگاری دارند و لوکا مودریچ و دژان لورن در کشور خود به چهره‌هایی نامحبوب تبدیل شده‌اند. آنها متهم هستند که در دادگاه رئیس سابق باشگاه دینامو زاگرب که به دلیل خلافکاری‌های صورت‌گرفته در فصل نقل و انتقالات برگزار شده بود، شهادت دروغ داده‌اند.

 

ستاره : لوکا مودریچ

کاپیتان کرواسی بعد از انتقال از تاتنهام به رئال مادرید در سال ۲۰۱۴، جایگاه خود را به عنوان یکی از بهترین بازی‌سازهای دنیا تثبیت کرده. او با پاس‌های نرم و زیبا و جاگیری‌های هوشمندانه‌، در بزرگترین مسابقات چند سال اخیر دنیا، چهره‌ی حاکم میدان بوده. در جام جهانی مودریچ احتمالاً کمی جلوتر از پست همیشگی‌اش در رقابتهای باشگاهی به میدان خواهد رفت و شماره ده کلاسیک کرواسی، مانژوکیچ را تغذیه خواهد کرد.

 

 

 

دیگر مهره‌های کلیدی

ایوان راکیتیچ : اینکه بارسلونا متعاقب از دست دادن ژاوی همچنان به حکمرانی بر فوتبال اسپانیا ادامه داده تا حد زیادی مدیون درخشش راکیتیچ بوده. او در نیوکمپ به یک هافبک تمام‌عیار تبدیل شده و با به هم ریختن حملات حریف، حفظ توپ در دستان تیم خودی و نفوذهای فوق سریع به محوطه‌ی جریمه برای گلزنی، یکی از بهترین هافبک‌های همه‌ کاره‌ی روز دنیا است. کرواسی برای موفقیت در روسیه به آمادگی صد در صد راکیتیچ و درخشش او در میدان نیاز خواهد داشت.

ایوان پریشیچ :حفظ مالکیت توپ، بدون نفوذ، هیچ ارزشی نخواهد داشت. وظیفه‌ای که در تیم ملی کرواسی به عهده‌ی پریشیچ قرار دارد. سرعت، تکنیک و فرارهای خارق‌العاده‌ی او، بازیکنان حریف را سر در گم کرده و برای امثال مودریچ و راکیتیچ فضای بیشتری فراهم می‌کند. این بازیکن اینترمیلان در مقابل دروازه‌ی حریف هم موفق بوده و در فصل گذشته‌ی سری آ ۱۱ گل و ۹ پاس گل به نام خود ثبت کرده.

 

امیدها

آندری کراماریچ : هواداران لسترسیتی او را به عنوان یک بازیکن گران‌قیمت و ناموفق به یاد خواهند آورد. ولی کراماریچ با پیوستن به هوفنهایم به گلزنی قهار تبدیل شده و در دو فصل اخیر بوندس‌لیگا ۲۸ گل به ثمر رسانده. او که در سمت راست خط حمله‌ی کرواسی به میدان می‌رود، به استفاده از فضاهای خلق‌شده توسط منژوکیچ امیدوار بوده و از سوی دیگر با ارسال پاسهای دقیق، مهاجم یونتوس را صاحب موقعیت خواهد کرد. او می‌تواند در روسیه یکی از گلزنان برتر کرواسی باشد. نام آندری کراماریچ را به خاطر بسپارید.

 

از نگاه بیرونی

کارشناسان معتقدند کرواسی در گروه D نباید از هیچ تیمی واهمه داشته باشد. گروهی که با توجه به مشکلات آرژانتین، تکلیفش تا حد زیادی نامشخص است. حتی اگر شاگردان خورخه سامپائولی موفق شوند مقام اول گروه را تصاحب کنند، کرواسی از سوی اکثر کارشناسان، شانس اصلی صعود به عنوان تیم دوم گروه اعلام شده.

در صورت رسیدن کروات‌ها به مرحله‌ی حذفی، آنها یکی از تیم‌های خطرناک جام جهانی خواهند بود و می‌توانند در مقابل حریفان بزرگ، شگفتی‌ساز باشند.

 

آیا می‌دانستید ؟

کرواسی با ۱۲۴۶ جزیره یکی از پرجزیره‌ترین کشورهای دنیا است. جزایر کوچک و بزرگی که در دریای آدریاتیک پراکنده هستند از جاذبه‌های گردشگری محبوب این کشور به شمار می‌روند. کرواسی حتی زمانی که بخشی از یوگسلاوی بوده و توسط حزب کمونیست اداره می‌شده، هر ساله میزبان صدها هزار گردشگر اروپای غربی بوده و تا امروز نام کرواسی برای ساکنین اروپای غربی بیشتر با سواحل زیبا و تعطیلات تداعی می‌شود.    

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More