شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
معرفی تیم‌های جام جهانی

تیم ملی پرتغال

 گروه B 

سرزمینی با تاریخی به درازای قرنها فتوحات استعماری. ملتی مفتخر به گذشته‌ی خود که در عصر مدرن، برای افتخارآفرینی به سربازان خود در مستطیل سبز چشم دوخته. قهرمان جام ملتهای اروپای ۲۰۱۶ که برای هفتمین بار حضور در جام جهانی را تجربه می‌کند. پرتغالی‌ها در ۵ دوره‌ی اخیر جام جهانی به صورت پیاپی حضور داشته‌اند.

پرتغال در جام ملتهای اروپای ۲۰۱۶ بدون اینکه در مرحله‌ی گروهی، حتی یکی از بازی‌هایش را با برد به پایان برساند، در نهایت جام قهرمانی را بالای سر برد. پرتغالی‌ها در جام جهانی دیگر تیم کم‌شانس سابق نیستند و با بار سنگینی از انتظارات قدم به رقابتها می‌گذارند. فرناندو سانتوز، از بازیکنان متوسطی ( البته به استثنای کریستیانو رونالدو ) که در اختیار داشته تیم پرقدرتی ساخته، تیم یکدستی که درخشش فردی رونالدو به آن قدرتی بیشتر می‌دهد. پرتغال این روزها سخت شکست می‌خورد و هیچ تیمی نمی‌تواند با اطمینان به کسب پیروزی در مقابل پرتغالی‌ها به میدان برود. پرتغالی‌ها البته فوتبال خلاق و شناور به نمایش نمی‌گذارند ولی سبک بازی‌ موثری دارند که نتیجه می‌دهد.  

پرتغال در روسیه، اولین بازی خود را مقابل همسایه‌ی پرقدرتش اسپانیا انجام می‌دهد. دربی شبه‌جزیره‌ی ایبری نشان خواهد داد تیم اول گروه بی جام جهانی، کدامیک از این دو همسایه‌ی لاتین‌تبار خواهد بود.

 

مسیر صعود به جام جهانی

بعد از موفقیت غیرمنتظره‌ی دو سال پیش پرتغال در جام ملتهای اروپا ، پرتغالی‌ها با اعتماد به نفس فراوان به رقابتهای انتخابی جام جهانی وارد شدند اما در اولین بازی خود مقابل سوئیس طعم شکست را چشیده و با دریافت ضربه‌ای سخت، گیج و حیرت‌زده از برج عاج پایین آمدند. فرناندو سانتوز در اولین بازی خود به عنوان سرمربی پرتغال شکست ۲ بر صفر را تجربه کرد. پرتغالی‌ها پس از آن تا پایان رقابتهای انتخاباتی، برای رسیدن به صدرنشین گروه، سوئیس، تلاش می‌کردند. پرتغال کم کم بهتر و بهتر شد و یاران سانتوز با کسب ۹ پیروزی پیاپی و از جمله برد ۲ بر صفر مقابل سوئیس در بازی آخر گروه، با احتساب تفاضل گل، به عنوان صدرنشین راهی جام جهانی شدند. پرتغال در رقابتهای انتخابی جام جهانی ۳۲ گل به ثمر رساند و بعد از بلژیک، آلمان و اسپانیا، از لحاظ تعداد گلهای زده، چهارمین تیم این رقابتها بود. پرتغال در ۱۰ بازی خود در این رقابتها تنها چهار گل دریافت کرده و از این لحاظ هم بعد از انگلستان و اسپانیا، بهترین آمار دفاعی را به خود اختصاص داد.

 

معرفی ستاره :

کریستیانو رونالدو

بر هیچ فوتبالدوستی پوشیده نیست که رونالدو یکی از بهترین فوتبالیست‌های حال حاضر دنیا است. ستاره‌ی بزرگ رئال مادرید، دوست‌داران بسیاری دارد. او هواداران فوتبال را به دو دسته تقسیم کرده : طرفداران رونالدو و کسانی که چشم دیدنش را ندارد. ما در این مجال قصد نداریم درباره‌ی نسبت و اندازه‌ی این دو گروه اظهارنظر کنیم. اگر به واقعیت‌های محرز برگردیم رونالدو در رقابتهای انتخابی قاره‌ی اروپا ۱۵ گل به ثمر رسانده و تنها با اختلاف یک گل کمتر از لوواندووسکی، از رسیدن به عنوان بهترین گلزن رقابتها بازمانده. رونالدو در این رقابتها سه پاس گل هم به هم‌تیمی‌هایش هدیه کرده. برنده‌ی توپ طلای فیفا در سال ۲۰۱۷، فصل گذشته در ۲۷ حضور خود در مسابقات لالیگا ۲۶ گل به ثمر رسانده و در لیگ قهرمانان اروپا هم ۱۵ گل دیگر به گل‌های پرشمار خود افزوده است. 

پرتغالی‌ها در بازی اول خود در رقابتهای انتخابی که بازی را به سوئیس واگذار کردند، نشان دادند بدون رونالدو، بی‌رهبر و بی‌تکیه‌گاه هستند. هر چند پرتغالی‌ها در فینال جام ملتهای اروپا در مقابل فرانسه، ستاره‌ی بزرگ خود را به دلیل مصدومیت از دست داده و ۹۵ دقیقه بدون او بازی کرده بودند.

شکی نیست که مربی پرتغال، سبک بازی خود را بر مبنای رونالدو طراحی خواهد کرد. ستاره‌ی ۳۳ساله‌ی پرتغال احتمالاً در خط حمله، در کنار آندره سیلوا به میدان خواهد رفت و اجازه خواهد داشت از مرکز تا حاشیه‌‌ی چپ زمین، جولان بدهد.

 

کریستیانو رونالدو

 

دیگر مهره‌های کلیدی

آندره سیلوا : در اولین فصل حضور خود در ای‌سی میلان حضور چندان موفقی نداشته و در ۲۴ بازی خود در سری‌آ تنها دو بار موفق به گلزنی شده. ولی رکورد ملی سیلوا واقعاً درخشان است.

این مهاجم ۲۲ ساله که شایعات قوی‌ای در مورد پیوستن‌اش به ولورهمپتون مطرح است، در رقابت‌های انتخابی جام جهانی قاره‌ی اروپا، در ۹ بازی، ۹ گل برای پرتغال به ثمر رسانده. سه گل از گلهای او با هت‌تریک در مقابل جزایر فارو به دست آمده است. سیلوا در بازی دوستانه‌ی اخیر پرتغال و تونس هم گلزنی کرده است.

برناردو سیلوا: گواردیولا در منچسترسیتی از او اغلب به عنوان گوش چپ یا راستِ خط حمله‌ی سه نفره‌ی خود استفاده می‌کند. ولی برناردو سیلوا در تیم ملی باید به عقب بازگشته و در خط میانی متراکم چهارنفره‌ی پرتغال به ایفای نقش بپردازد. سیلوا با وجود بازی در پست غیرتخصصی، در ۵ بازی خود در رقابتهای انتخابی موفق به ارسال سه پاس گل شده است.

په‌په: بهترین بازیکن فینال جام ملتهای اروپای ۲۰۱۶، بار دیگر ستون اصلی خط دفاعی پرتغال خواهد بود. په‌په‌ی ۳۵ ساله حالا دیگر از روزهای اوج خود فاصله گرفته ولی اهمیت او برای تیم ملی غیر قابل انکار است. پرتغال در بازی دوستانه مقابل هلند، به دلیل عدم حضور په‌په، در فاز دفاعی ضعف‌هایی فاجعه‌آمیز داشت و در نهایت بازی را با نتیجه‌ی ۳ بر صفر واگذار کرد. این مدافع سابق رئال مادرید، نسبت به سایر مدافعین پرتغال، باتجربه‌تر بوده و یکی از بزرگان تیم به حساب می‌آید.

رویی پاتریسیو : سنگربانی با دستهایی از جنس چدن. گزینه‌ی اول دروازه‌بانی تیم ملی که در رقابتهای انتخابی، در هر ۱۰ بازی از دقیقه‌ی یک تا نود در میدان حضور داشته. گفته می‌شود دروازه‌بان باشگاه اسپورتینگ، فصل آینده را با ایستادن درون دروازه‌ی ناپولی سپری خواهد کرد.

 

امیدها

علاوه بر در اختیار داشتن گنجی مثل کریستیانو رونالدو، و جنگندگی‌ای که ذاتی پرتغالی‌ها است، تیم ملی پرتغال به حضور فوتبالیست‌های خلاق دیگری مثل سدریک سوارز و ریکاردو کوارشما نیز امید دارد. پرتغالی‌ها در جام ملت‌های اروپا نشان دادند تیمی نیستند که به راحتی ناامید شوند. آنها حالا دیگر تیمی با شخصیت قهرمانی و مرد تورنمنت‌های بزرگ هستند و هیچکس نمی‌تواند آنها را یکی از بخت‌های قهرمانی جهان نداند.

 

بیم‌ها

علاقه‌ی سرمربی سانتوز به جمع کردن هافبک‌ها در مرکز زمین و بازی تنگ و بسته در نیمه‌ی میدان، به خصوص در بازی با تیم‌هایی مثل اسپانیا می‌تواند پاشنه‌ی آشیل پرتغال باشد. عرض دادن به بازی توسط مدافعین کناری می‌تواند پادزهر این مشکل پرتغالی‌ها باشد

 

مربی :

فرناندو سانتوز

سانتوز در هر سه باشگاه بزرگ پرتغال مربی‌گری کرده و با پورتو، پنج جام معتبر بدست آورده است. او دهه‌ی اول قرن بیست و یکم را بیشتر در یونان گذرانده و هدایت باشگاه‌های آ‌اک آتن و پائوک سالونیکا را به عهده داشته است. سانتوز در سال ۲۰۱۰ به سرمربی‌گری تیم ملی یونان منصوب شده و هدایت یونانی‌ها را در جام جهانی و جام  ملتهای اروپا به عهده داشته. شکی نیست که بزرگترین موفقیت سانتوز در عرصه‌ی مربی‌گری، فتح جام ملتهای اروپای ۲۰۱۶ با تیم ملی کشورش، پرتغال بوده. پرتغالی‌ها به سانتوز اعتماد داشته و به نظر می‌رسد در پرتغال، کسی به توان او برای به میدان فرستادن تیمی موفق در جام جهانی روسیه شک ندارد.

 

آیا می‌دانستید ؟

آیا می‌دانستید در آغاز عصر استعمار، پرتغال اولین امپراتوری به واقع جهانی تاریخ را تاسیس کرده و برزیل، آفریقا و آسیا را منطقه‌ی نفوذ خود اعلام می‌کند؟ بعد از کشف قاره‌ی آمریکا، با فتح برزیل عملاً نیمی از دنیای نو به حاکمیت پرتغالی‌ها درمی‌آید و این سرزمین کوچک به بزرگترین امپراتوری دنیا تبدیل می‌شود. زبان رسمی برزیل تا امروز پرتغالی است.  

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More