شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

۱۰ شهروند در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید‌نظر در مجموع به ۱۰۰ سال و ۴ ماه زندان محکوم شدند

شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران در حکمی، علی‌اصغر حسنی‌راد، علی‌اصغر حسنی‌راد، همایون پرهیزکار، امیر پورنگ سرمدی طهرانی، مریم سامقانی، علیرضا حاتمی، عطاالله رضایی، ساسان نیک‌نفس، علی مطلبی، یاسین جمالی کسرینه و سعیده قربانعلی را به اتهام‌هایی مانند «اجماع و تبانی علیه امنیت کشور»، «توهین به مقدسات»، «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و رهبری»، به ۱۰۰ سال و ۴ ماه زندان و دو سال محرومیت از عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی و فعالیت در فضای مجازی، رسانه‌ها و مطبوعات و خروج از کشور محکوم کرد.

بر‌اساس دادنامه صادره، احکام زندان و محرومیت‌های اجتماعی این ۱۰ شهروند را پیش‌تر دادگاه بدوی صادر کرده بود و شعبه ۳۶ دادگاه تجدید‌نظر استان تهران، به ریاست قاضی زرگر، آن را عینا تایید کرد. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام‌های این افراد روز یکشنبه ۱۷ آذرماه ۱۳۹۸، در شعبه ۱۵دادگاه انقلاب تهران، به ریاست قاضی صلواتی، برگزار شده بود.

بر‌اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، اشد مجازات، یعنی ۵۳ زندان و دو سال محرومیت اجتماعی در مورد این افراد اعمال خواهد شد.

دادگاه تجدید‌نظر در مورد اتهام حسنی‌راد و پرهیزکار مبنی بر «توهین به مسئولان»، به‌دلیل نبودِ شاکی خصوصی، مجازات ۷۴ ضربه شلاق را حذف و حکم برائت از این اتهام را برای این دو شهروند صادر کرد.

خالد پیرزاده و رضا محمدحسینی، از دیگر بازداشت‌شدگان مرتبط با این پرونده، به حکم قاضی مقیسه، رییس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، در مجموع به ۲۳ سال و ۶ ماه زندان محکوم شده بودند که این حکم پس از اعتراض این افراد، به دادگاه تجدید‌نظر ارسال شد و برای صدور رای قطعی، در دست رسیدگی است.

ماموران امنیتی این افراد را در بازه زمانی اردیبهشت‌ماه تا مرداد‌ماه ۱۳۹۸، در شهرهای تهران، قم، گرگان، نوشهر، تنکابن، بابلسر، تربت حیدریه و شهریار بازداشت و برای بازجویی و اعتراف‌گیری به بازداشتگاه‌های امنیتی در استان‌های تهران و قم منتقل شده بودند.

در گزارش ماموران امنیتی، مصادیق اتهام‌های این افراد حمایت از نظام پادشاهی از طریق فعالیت در رسانه‌های اجتماعی، پخش تراکت، شعار‌نویسی و اسکناس‌نویسی عنوان شده است. پس از طی مراحل بازجویی در شعبه دوم بازپرسی دادسرای امنیت اوین، اکثر بازداشت‌شدگان این پرونده را بازپرس نصیر‌پور تفهیم اتهام کرد.

غیر از خالد پیرزاده، رضا محمدحسینی و علی‌اصغر حسنی‌راد که کماکان در بند ۴ زندان اوین به سر می‌برند، باقی بازداشت‌شدگان پس از پایان مراحل بازجویی و باز‌پرسی، با تامین وثیقه، به‌صورت موقت از زندان آزاد شده‌اند.

 

همایون پرهیزکار و علی‌اصغر حسنی‌راد محکوم به ۷/۵ سال حبس تعزیری

این دو شهروند به اتهام‌های «اجماع و تبانی علیه امنیت کشور»، «توهین به مقدسات»، «تبلیغ علیه نظام»، «توهین به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و رهبری» و «توهین به مسئولان» در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، در مجموع به ۱۶ سال و ۷ ماه زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بودند که شعبه ۳۶ دادگاه تجدید‌نظر در مورد اتهام «توهین به مسئولان»، به‌دلیل نبودِ شاکی خصوصی، مجازات ۷۴ ضربه شلاق این افراد را حذف و باقی احکام دادگاه بدوی را عینا تایید کرد. بر‌اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، اشد مجازات، یعنی ۷/۵ سال حبس تعزیری، در مورد هر یک از این افراد اجرا خواهد شد.

پرهیزکار را نیروهای امنیتی روز شنبه ۱۵ تیرماه ۱۳۹۸، در نوشهر، «با خشونت فیزیکی» بازداشت کردند و برای بازجویی به بند یک‌ـ‌الف اطلاعات سپاه پاسداران منتقل و در مردادماه، با تامین وثیقه، به‌صورت موقت آزاد شد. 

 

یاسین جمالی کسرینه و علیرضا حاتمی؛ اجرای حکم ۵/۵ سال حبس 

این دو شهروند به اتهام‌های «اجماع و تبانی علیه امنیت کشور»، «توهین به مقدسات»، «تبلیغ علیه نظام»، «توهین به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و رهبری» در دادگاه بدوی به ۱۴ سال و ۷ ماه زندان محکوم شدند که این حکم در دادگاه تجدید‌نظر عینا تایید و بر‌اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، اشد مجازات، یعنی ۵/۵ سال حبس تعزیری آن، قابل اجراست. 

یاسین جمالی را ماموران امنیتی روز سوم تیرماه ۱۳۹۸، در تربت حیدریه بازداشت کردند و برای بازجویی به قم منتقل و در چهارم شهریور‌ماه، با تامین وثیقه، به‌صورت موقت آزاد شد. 

 

عطاالله رضایی، امیر پورنگ سرمدی طهرانی و ساسان نیک‌نفس محکوم به ۵ سال حبس تعزیری

این شهروندان با اتهام‌های «اجماع و تبانی علیه امنیت کشور»، «توهین به مقدسات»، «تبلیغ علیه نظام»، «توهین به رهبری» در دادگاه بدوی به ۸ سال زندان محکوم شدند که این حکم در دادگاه تجدید‌نظر عینا تایید شد. بر‌اساس  ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، اشد مجازات، یعنی ۵ سال حبس تعزیری، در مورد هر یک از این افراد اجرا خواهد شد.

عطاالله رضایی را ماموران امنیتی در ۵ خرداد ۱۳۹۸، در قم بازداشت کردند و پس از طی مراحل بازجویی در بازداشتگاه‌های پلیس فتا در قم و بند یک‌ـ‌الف اطلاعات سپاه پاسداران، در ۴ شهریور‌ماه، پس از تفهیم اتهام، از بند چهار زندان اوین آزاد شد.

امیر پورنگ سرمدی را نیز روز پنجشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۸، ماموران امنیتی در بابلسر بازداشت و برای بازجویی به تهران و بازداشتگاه پاوا (پلیس اطلاعات و امنیت) منتقل کردند. او پس از پنج روز، به بند یک‌ـ‌الف اطلاعات سپاه منتقل و در شهریور‌ماه، با تامین وثیقه، به‌صورت موقت از زندان اوین آزاد شد. 

 

مریم سامقانی محکوم به ۵ سال حبس تعزیری 

مریم سامقانی در دادگاه بدوی به اتهام «اجماع و تبانی علیه امنیت کشور» به ۵ سال زندان و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال زندان محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدید‌نظر عینا تایید و بر‌اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، اشد مجازات، یعنی ۵ سال حبس تعزیری، در مورد او اجرا خواهد شد.

این شهروند را ماموران امنیتی ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۸، در محل کارش در شهرستان گرگان بازداشت کردند و برای بازجویی به بازداشتگاه وزرا و از آن‌جا به بند یک‌ـ‌الف اطلاعات سپاه پاسداران منتقل و در ۲۴ مرداد‌ماه، با تامین وثیقه، به‌صورت موقت از زندان آزاد شد.

 

علی مطلبی محکوم به ۵ سال حبس  

علی مطلبی را ظهر روز پنجشنبه پنجم تیر‌ماه ۱۳۹۸، چهار مامور امنیتی «با خشونت شدید فیزیکی» در مغازه‌اش در شهرستان تنکابن بازداشت کردند و برای بازجویی به بازداشتگاه پلیس فتا در قم منتقل و در ۵ مرداد‌ماه، با تامین وثیقه، از زندان اوین آزاد شد. این شهروند به اتهام «اجماع و تبانی علیه نظام» به ۵ سال زندان محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدید‌نظر عینا تایید شد.

 

سعیده قربانی؛ اجرای حکم ۲ سال حبس تعزیری

سعیده قربانی را ساعت ۴ بعدازظهر جمعه ۱۴ خردادماه ۱۳۹۸، ماموران امنیتی (دو مرد و یک زن) پس از ورود به منزلش در شهریار و بازرسی و ضبط لوازم شخصی‌اش، بازداشت‌ و برای بازجویی به بازداشتگاه پلیس فتا در قم منتقل کردند و در مرداد‌ماه، با تامین وثیقه، از زندان آزاد شد.

این شهروند به اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به رهبری» در مجموع به ۳ سال زندان محکوم شد که با توجه به تایید نهایی این حکم و بر‌اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، اشد مجازات، یعنی ۲ سال حبس تعزیری، در مورد او اجرا خواهد شد.

 

تحریم قاضی ابوالقاسم صلواتی و محمد مقیسه

وزارت خزانه‌داری آمریکا پیش‌تر قاضی ابوالقاسم صلواتی، رییس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، و قاضی محمد مقیسه، رییس شعبه ۲۸، را به اتهام مجازات شهروندان دو‌تابعیتی و ایرانی به‌خاطر استفاده از حق آزادی بیان و تجمع، تحریم کرده بود.

این وزارتخانه روز پنجشنبه ۲۸ آذرماه ۱۳۹۸، با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کرد که این دو قاضی «بر دادرسی ناعادلانه در دادگاه‌های نمایشی رژیم ایران نظارت کرده‌اند، که در آن‌ها روزنامه‌نگاران، وکلا، فعالان سیاسی و اقلیت‌های قومی و مذهبی ایران به‌خاطر استفاده از حق آزادی بیان و تجمع، مجازات شده‌‌اند و به احکام طولانی‌مدت زندان، شلاق و حتی اعدام محکوم شده‌اند».

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More