شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

یک زن اماراتی بعد از ۲۸ سال کما به هوش آمد

یک زن اماراتی که نزدیک به سه دهه در کما بود و زندگی نباتی را تجربه می‌کرد، سرانجام پس از ۲۸ سال به هوش آمد.

این زن که منیره عبدالله نام دارد در پی یک تصادف اتومبیل در سال ۱۳۷۰ در امارات به کما رفت. او در زمان تصادف ۳۲ سال سن داشت.

تا سال گذشته هیچ نشانه‌ای از امکان به هوش آمدن این زن مشاهده نشده بود. او پس از آن که در سال ۲۰۱۷ برای فیزیوتراپی و درمان به آلمان منتقل شد، نشانه‌هایی از هوشیاری نشان شد.

عُمر وبیر، فرزند او در رابطه با به هوش آمدن مادرش گفته «من هرگز تسلیم نشدم چرا که همیشه حس می‌کردم او روزی به هوش می‌آید.»

عمر در زمان تصادف مادرش تنها چهار سال سن داشت. مادرش در لحظه برخورد یک اتوبوس مدرسه با خودروی آنها، او را برای حفاظت از تصادف، در آغوش گرفته بود.

با وجود زخم‌های سطحی در بدن عمر، مادرش در اثر تصادف با ضربه مغزی شده بود و فورا به بیمارستان منتقل و سپس برای درمان به لندن فرستاده شد.

در لندن پزشکان حداقل سطح هوشیاری را در این زن تشخیص دادند؛ نوعی از کما با حساسیت نسبت به درد.

خانم عبدالله سپس به امارات برگردانده شد و سال‌ها از طریق لوله‌های مخصوص تغذیه می‌شد. او برای پیشگیری از بروز زوال ماهیچه‌ای تحت حفاظت و فیزیوتراپی دوره‌ای قرار گرفت.

به گفته عمر، در سال ۲۰۱۷ محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی به او قول پرداخت هزینه‌های عمل در آلمان را داد. در آلمان پزشکان فیزیوتراپی مخصوصی روی او انجام دادند و داروهایی نیز برای بهبود ضعف عمومی و الگوهای خواب به او داده شد.

درمان‌ها و داروهای یاد شده، افزایش واکنش‌های او به محیط بیرون را نتیجه داد. عمر وبیر در ماه تیر  سال گذشته صداهای ضعیف و عجیبی از مادرش شنید. سه روز بعد او نام پسرش را صدا زد. چیزی که برای پسرش مثل یک رویا توصیف شده است.

روند افزایش واکنش‌ها تا به هوش آمدن او ادامه پیدا کرد. خانم عبدالله اکنون در امارات و نزد خانواده‌اش است اما هنوز زیر نظر پزشکان و تحت درمان است.

آقای وبیر دلیل اشتراک‌گذاری داستان هوشیاری مادرش را امید دادن به کسانی عنوان کرد که از وضعیت مشابهی که نزدیکان آنها دچارش هستند، رنج می‌برند. پزشکان، همه وضعیت مادر او را ناامیدکننده اعلام کرده بودند و هیچ امیدی برای درمان او نداشتند. اکنون در کمال ناباوری خانم عبدالله اکنون در سن ۶۰ سالگی پس از ۲۸ سال زندگی نباتی، دوباره به زندگی برگشته است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More