شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

یکی از این شش زن شاید رییس‌جمهور بعدی آمریکا باشد

 

رقابت برای انتخابات سال ۲۰۲۰ تازه آغاز شده است، اما از همین ابتدا به نظر می‌رسد میدان بازی بسیار متفاوت ــ و بهتر ــ باشد. برای اولین بار در تاریخ ایالات متحده، نه فقط یک، یا حتی دو، بلکه در یک رکوردشکنی، شش زن برای ریاست جمهوری رقابت می‌کنند. باورتان می‌شود؟

وقتی از این نامزدهای ریاست جمهوری سوال شد از آن‌ها چه سوالاتی می‌کنند که از نامزدهای مرد هرگز پرسیده نمی‌شود، پاسخ‌ها جالب‌توجه بود.

سناتور الیزابت وارن از دست بدبین‌هایی که تردید دارند آیا یک زن می‌تواند برنده شود خسته شده است. می‌گوید: «هیچ‌وقت نشنیده‌ام کسی بپرسد آیا مردی می‌تواند برنده شود؟»

تولسی گَبِرد، سرباز پیشین در جنگ عراق، می‌گوید: «از من می‌پرسند آیا به‌اندازه کافی قوی و سرسخت هستی؟ آیا از عهده فشار و کشمکش‌هایش برمی‌آیی؟»

از سناتور اِیمی کلوباچار پرسیده می‌شود چطور می‌تواند هم به کار‌زار انتخاباتی‌اش برسد هم به وظیفه مادری‌اش. می‌گوید: «من یک دختر دارم، و این را صد بار از من پرسیده‌اند. همه پدر و مادرها بین کارهایشان توازن و تعادل ایجاد می‌کنند، اما این از پدرها پرسیده نمی‌شود.»

سناتور کرستن جیلی‌برند را نیز سوال‌پیچ کرده‌اند چگونه میان خانواده و کار توازن برقرار می‌کند. می‌گوید: «واقعیتش این است که زن‌ها از آغاز تاریخ کار کرده‌اند، و به‌‌خوبی از عهده‌اش برمی‌آییم. می‌توانیم بین نیازهای خانواده‌مان و کاری که باید انجام دهیم تعادل برقرار کنیم.»

 

سناتور کامالا هریس می‌گوید وقتی از او فقط درباره به‌اصطلاح مسائل زنان می‌پرسند دلش می‌خواهد ورق را برگرداند. «معمولا پاسخ می‌دهم خیلی خوشحالم دوست دارید درباره مسائل زنان حرف بزنید، پس بیایید درباره اقتصاد حرف بزنیم.»  

مارین ویلیامسون کارآفرین و نویسنده آمریکایی  هم معتقد به شنیدن صدای زنان در تصمیم‌گیری برای سیاست‌ خارجی آمریکا است. او روز سوم فوریه در توییتر خود نوشته بود: « در سیاست‌گذاری برای افغانستان همان‌قدر که به نظرات متخصصان نظامی گوش می‌دهیم باید به صدای زنان افغانستان هم اهمیت دهیم. چرا که اگر طالبان قدرت را در این کشور قبضه کند، زنان اولین قربانیان خواهند بود. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More