شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
یک سال پس از زلزله

کرمانشاه و ویرانه‌هایی که پابر‌جاست

 

یک سال پس از وقوع زلزله در استان کرمانشاه، آمار و خبرهای منتشرشده از وضعیت مردم زلزله‌زده در این منطقه متناقض است؛ در حالی که مسئولان دولتی از متعادل شدن وضعیت و خدماتی که به مردم ارائه کرده‌اند صحبت می‌کنند، برخی زلزله‌زدگان از این‌ سخن می‌گویند که بعضی از مردم در مناطق زلزله‌زده گاهی «غذا برای خوردن» ندارند.

خبرگزاری ایلنا در گزارشی از شهر سرپل ذهاب نوشته است که یک سال پس از وقوع زلزله «بسیاری‌ از خانه‌های مردم در شهر سرپل‌ذهاب به دلیل گرانی مصالح و کمبود تسهیلات متوقف مانده و به صورت نیمه‌کاره‌ رها شده‌اند».

یکی از ساکنان منطقه به ایلنا گفته است که «دو سوم مردم» در این منطقه «چه با کمک پیمانکار و چه غیر پیمانکار» امکان «ادامه ساخت منازل» را به دلیل شرایط اقتصادی و گرانی مصالح ساختمانی ندارند. به گفته او اکثر مردم زلزله‌زده این منطقه هنوز در کانکس زندگی می‌کنند.

این شهروند از مسایلی چون شیوع بیماری‌های پوستی و سالک، دشواری دسترسی به سرویس‌های بهداشتی و حمام و گرانی به عنوان برخی از مشکلاتی نام برده است که بازماندگان زلزله با آنها روبه‌رو هستند.

بیست‌و‌یکم آبان ماه سال گذشته زلزله‌ای با قدرت ۷.۳ ریشتر در کرمانشاه رخ داد که در اثر آن بیش از ۶۰۰ نفر جان باختند و نزدیک به ۱۰ هزار خانواده هم خانه‌های خود را از دست دادند. بر اساس برخی آمارها هنوز نیمی از این خانواده‌ها در سرپناه‌های موقت زندگی می‌کنند.

به گفته هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه این زلزله ۱۹۳۲ روستا را تخریب کرد و ۹ شهرستان را تحت تاثیر قرار داد. او همچنین گفته است که برای بازسازی مناطق آسیب‌دیده استان بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان نیاز است و تاکنون کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان ۳۹۴ میلیارد تومان بوده است.

همزمان، هیات دولت اعلام کرده است در یک سال گذشته در مجموع بیش از ۱۸ هزار کانکس در مناطق زلزله‌زده توزیع شده و بیش از ۷۱ هزار خانه مجددا ساخته یا تعمیر شده‌اند. براساس این گزارش در یک سال اخیر بیش از ۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات، یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض، ۶۹۵ میلیارد تومان اعتبارات عمرانی و ۱۶ میلیارد تومان اعتبارات هزینه‌ای اختصاص یافته است.

حسن روحانی در جلسه هیات دولت روز یکشنبه ۲۰ آبان‌ماه گزارش اقدام‌های انجام شده در کرمانشاه را «بسیار دلگرم‌کننده» توصیف کرد و گفت: «در مناطق روستایی تقریبا همه زلزله‌زدگان به خانه‌هایشان بازگشته‌اند و خانه‌ها بازسازی و مرمت‌ شده است و این کار بسیار ارزشمندی بوده که انجام گرفته است».

ماه گذشته محبت جمالی‌نیا، فرماندار سرپل ذهاب، اما گفته بود: «حدود ۳۰ درصد مستاجران خانه‌های تخریبی شهری در کرمانشاه کف خیابان زندگی می‌کنند». او اضافه کرده بود این افراد «هنوز در اسکان موقت به سر می‌برند و در چادر و کانکس هستند».

جواد فاطمی‌نسب، امام جمعه سرپل ذهاب، هم پیش از این خبر داده بود «با وجود گذشت یک سال از وقوع زلزله استان کرمانشاه هنوز بیش از پنج هزار خانوار در چادر و کانکس سکونت دارند».

وبسایت رویداد۲۴ نیز در گزارشی درباره مناطق زلزله‌زده یک سال پس از وقوع این اتفاق، نوشت مشکلات بهداشتی در منطقه باعث شده است «مردم این مناطق، خصوصا زنان، به بیماری‌های عفونی مختلفی دچار شوند که بعضا عوارض بسیار خطرناکی هم برایشان به همراه داشته است».

به نوشته این وبسایت «مردم این مناطق کماکان با انواع بیماری‌های عفونی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و بیشتر آنها به دلیل عدم توانایی مالی از درمان خود عاجز هستند».

پس از زلزله کرمانشاه، برخی از چهره‌‌های مشهور ورزشی، سیاسی و فرهنگی اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مالی و جنسی برای زلزله‌زدگان کرده بودند. اما چند هفته پیش اعلام شد برخی از آنها، هم‌چون علی دایی، صادق زیباکلام و محراب قاسم‌خانی به همین دلیل و برای ادای توضیحات احضار شده‌اند.

 

 

 

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More