شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کارزار زنان ژاپن علیه کفش پاشنه‌بلند در محیط‌ کار

در رسانه‌های اجتماعی ژاپن کارزاری علیه مقررات پوشش زنان به راه افتاده که عمدتا انتظارات جامعه از زنان برای پوشیدن کفش پاشنه بلند در محل کار را هدف قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هزاران نفر در رسانه‌های اجتماعی با داغ کردن هشتگ «کوتو KuToo» به این جنبش اعتراضی پیوسته‌اند.

این هشتگ با اقتباس از دو کلمه ژاپنی kutsu به معنی کفش و kutsuu به معنی درد و با الهام از کارزار جهانی آزار جنسی زنان موسوم به MeToo به معنی «من هم» ابداع شده است.

نزدیک به ۲۰ هزار زن با امضای طوماری اینترنتی از دولت ژاپن خواسته‌اند تا شرکت‌ها را از ملزم کردن زنان به پوشیدن کفش‌های پاشنه‌بلند منع کند.

این حرکت اعتراضی از ژانویه گذشته آغاز شد پس از آن که یومی ایشیکاوا، هنرپیشه و نویسنده ۳۲ ساله ژاپنی ساکن توکیو، توییتی در این مورد نوشت و با استقبال قابل توجهی روبه‌رو شد.

او امیدوار است که طوماری که دوشنبه گذشته خطاب به وزارت بهداشت و سلامت تنظیم شده، حامل تغییراتی در محیط‌های کار باشد و آگاهی در زمینه تبعیض جنسیتی را افزایش دهد.

یومی ایشیکاوا در طومار خود نوشته است: «پس از کار، همه به سراغ کفش‌های راحتی و صاف می‌روند. حرکت کردن دشوار است، نمی‌توانید بدوید و پاهایتان آسیب دیده است. همه به دلیل این نحوه پوشش است.»

وزارت بهداشت و سلامت ژاپن تایید کرده که طومار را دیده اما از توضیحات بیشتر در این زمینه امتناع کرده است.

به گزارش رویترز، گرچه بسیاری از شرکت‌های ژاپنی آشکارا از زنان نمی‌خواهند کفش‌های پاشنه‌بلند بپوشند اما بسیاری از آن‌ها به دلیل سنت حاکم و انتظارات اجتماعی به آن روی می‌آورند.

از همین روست که ایشیکاوا در انتقاد از جامعه ژاپن به جایگاه این کشور در رتبه‌بندی برابری جنسیتی مجمع جهانی اقتصاد استناد می‌کند که بر اساس آن، این کشور در میان ۱۴۹ کشور در جایگاه ۱۱۰ قرار گرفته است.

طی دهه‌های گذشته در ژاپن از مردانی که در حوزه تجارت فعالیت داشتند انتظار می‌رفت کراوات داشته باشند. این الزام از سال ۲۰۰۵ و کارزاری موسوم به «کول بیز» رنگ باخت؛ این حرکتی بود که از سوی دولت که هدفش ترغیب شرکت‌ها به صرفه‌جویی در مصرف برق از طریق خاموش نگاه داشتن دستگاه‌های تهویه هوا بود، صورت گرفت.

پیشتر کارزار مشابهی در بریتانیا توسط نیکولا تورپ، بازیگر بریتانیایی به راه افتاد؛ پس از آن که او در سال ۲۰۱۶ به دلیل امتناع از پوشیدن کفش پاشنه‌بلند در محیط کار به خانه بازگردانده شد.

به دنبال آن پارلمان بریتانیا با انجام تحقیقی دریافت که قوانین مربوط به پوشش در محیط‌های کاری تبعیض‌آمیزند. با این همه، دولت بریتانیا از صدور دستوری برای ممنوعیت الزام به پوشیدن کفش پاشنه‌بلند به شرکت‌ها خودداری کرده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More