شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش‌ها به تصمیم ترکیه در خروج از کنوانسیون منع خشونت علیه زنان

اعلام خبر خروج ترکیه از پیمان بین‌المللی حفاظت از زنان، علاوه براینکه مخالفت‌ها و انتقادهایی را در کشور برانگیخته با واکنش‌ شورای اروپا و کشورهای این اتحادیه مواجه شده است. 

هدف از این پیمان شورای اروپا، موسوم به «کنوانسیون استانبول» که ترکیه آن را ده سال پیش، و در سال  ۲۰۱۱ امضا کرد، جلوگیری، تعقیب و حذف خشونت‌های خانگی علیه زنان و ارتقاء برابری بود.

رجب طیب اردوغان، روز شنبه، ۲۰ مارس، در حالی خروج از کنوانسیون استانبول را امضا و نهایی کرد که زن‌کشی و خشونت علیه زنان در سالهای اخیر در ترکیه افزایش یافته است.

شماری از مسئولان ارشد دولت در آنکارا گفتند که قوانین داخلی از حقوق زنان دفاع خواهد کرد، و نه مقررات خارجی.

بسیاری از چهره‌های محافظه‌کار ترکیه و اعضای حزب اسلامگرای عدالت و توسعه اردوغان، می‌گویند که این پیمان ساختار خانواده را تضعیف می‌کند و موجب خشونت می‌شود.

فواد اوکتای، معاون رییس‌جمهور ترکیه در توییتی نوشت: «حفظ بافت سنتی-اجتماعی است که از کرامت زنان حفاظت خواهد کرد. برای این کار نیازی به راه‌های خارجی و ارعاب دیگران نیست.»

زهرا زمرد، وزیر خانواده، کار و سیاست‌های اجتماعی ترکیه نیز گفت که قانون اساسی و قوانین ترکیه، حقوق زنان را تامین می‌کنند.

منتقدان تصمیم اردوغان می‌گویند که اقدام فوق، ترکیه را از پیوستن به اتحادیه اروپا دورتر می‌کند.

آلمان گفت که تصمیم به خروج از پیمان منع خشونت علیه زنان، پیام اشتباه ارسال می‌کند. وزیر خارجه آلمان گفت: «نه سنت‌های فرهنگی و نه سنت‌های ملی و مذهبی نمی‌توانند به عنوان بهانه‌ای برای خشونت علیه زنان مورد استفاده قرار گیرند.»

ماریا پیچینوویچ بوریچ، دبیرکل شورای اروپا، اقدام ترکیه در خروج از پیمان منع خشونت علیه زنان، را «ویرانگر و عقبگردی بزرگ»‌ خواند و گفت این اقدام حفاظت از زنان در ترکیه، اروپا و فراتر از آن را به خطر می‌اندازد.

الیف شافاک، نویسنده ترک مقیم اروپا، در توییتی نوشت:  «مرد با وجدان به مجادله زنان یاری می‌رساند، و به مادر و خواهر و دختر و همسر و دوستانش احترام می‌گذارد. مردی که وجدان نداشته باشد نیز از خروج از کنوانسیون حمایت از زنان خوشحال می‌شود. شرم.»

اکرم امام‌اوغلو، شهردار استانبول، و از چهره‌های عمده اپوزیسیون ترکیه،  خروج این کشور از پیمان منع خشونت علیه زنان را «دردناک»‌ خواند و گفت این اقدام تلاش زنان در طی سالها را نادیده گرفت.

خبرگزاری رویترز می‌گوید با آن که ترکیه آمار رسمی مربوط به زن‌کشی را اعلام نمی‌کند، اما گروهی که خشونت علیه زنان را در ترکیه تحت بررسی دارد می‌گوید که آمار زن‌کشی در ده سال گذشته سه برابر شده است.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که ۳۸ درصد از زنان ترکیه در طول زندگی خود، در معرض خشونت از سوی یک شریک زندگی خود قرار دارند. این نرخ در اروپا ۲۵ درصد است.

آمار نشان می‌دهد که دولت رجب طیب اردوغان تلاش کافی نکرده، اما اردوغان خشونت علیه زنان را محکوم کرده و قبلا گفته که برای رفع آن اقدام خواهد کرد. آنکارا مردهای مرتکب خشونت را شناسایی کرده و اپلیکیشن تلفنی را تعبیه کرده تا زنان از طریق آن بتوانند موارد خشونت را به پلیس اطلاع دهند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More