شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هراس از کرونا شاید بدتر از خود بیماری باشد

 

این روزها که تب کرونا تقریبا همه جهان را گرفته، مردم هراسان به فروشگاه‌ها هجوم برده‌اند و اقلام بهداشتی و ضدعفونی‌کننده کمیاب شده است، برخی متخصصان معتقدند هراس کور و اقدام‌های خودسرانه برای مهار شیوع بیماری در برخی موارد بدتر است.

یک متخصص بیماری‌های عفونی در پستی فیسبوکی هشدار داده است که واکنش‌های اغراق‌آمیز به شیوع ویروس جدید کرونا می‌تواند بیش از خود بیماری صدمه بزند. این پست تا زمان انتشار این مطلب بیش از ۱/۵ میلیون بار بازنشر شده و این رقم با سرعتی شگفت‌انگیز رو به افزایش است.

عبدو شرکاوی (Abdu Sharkawy)، پزشک متخصص بیماری‌های عفونی از دانشگاه تورنتو، در پستی فیسبوکی، با انتقاد از هراس فزاینده‌ای که با افزایش موارد ابتلا در سراسر جهان دیده می‌شود، نوشت که این بیماری واقعا خطرناک است، اما اقدام‌های سرخود برای مهار شیوع بیماری، در برخی موارد بدتر است.

شرکاوی نوشت: «من از کووید‌ـ‌۱۹ نمی‌ترسم، آنچه می‌ترساندم از دست رفتن منطق و موج وحشتی است که توده مردم را به هراسی فزاینده می‌اندازد تا چیزهایی که شاید برای پناهگاه‌های پسا‌آخرالزمانی ضروری باشد را به‌و‌فور و به تعداد خجالت‌آور انبار کنند.»

«من از این می‌ترسم که ماسک‌های ان‌۹۵ (N95) را از بیمارستان‌ها و مراکز اورژانس، که واقعا به آن‌ها نیاز دارند و در خط مقدم مراقبت‌های درمانی‌اند، می‌دزدند و در فرودگاه‌ها، بازارها و کافی‌شاپ‌ها استفاده می‌کنند و به ترس و بدگمانی دیگران بیشتر دامن می‌زنند.»  

«من از این می‌ترسم که بیمارستان‌هایمان لبریز از آدم‌هایی شود که فکر می‌کنند احتمالا (این بیماری را) نگرفته‌اند اما ضرری ندارد معاینه و آزمایش شوند، چون آدم نمی‌داند که...»

به نظر می‌رسد اشاره شرکاوی به وحشت و آماده‌باش گسترده مردم باشد که فروشگاه‌ها را از اقلامی مانند دستمال توالت و ضدعفونی‌کننده دست خالی کرده‌اند.

پلیس استرالیا اول هفته جاری، پس از این‌‌که ویدیوهای درگیری اهالی سیدنی سر خرید دستمال توالت پخش شد، به مردم یادآوری کرد توجه داشته باشند در وضعیت ویران‌شهر پسا‌آخرالزمانی، مثل فیلم مکس دیوانه (Mad Max)، قرار نداریم.

روز جمعه ۶ مارس (۱۶ اسفند)، فرماندار نیویورک گفت مردم ماسک‌های جراحی را از بیمارستان‌های محلی غارت کرده‌اند و از پلیس درخواست کرد این مساله را بررسی کند.

سفرهای بین‌المللی نیز از شیوع ویروس جدید کرونا به‌شدت آسیب دیده است. علاوه بر کاهش تقاضای مسافرهای محتاط، دولت‌ها هم پرواز به مناطق شیوع، به‌‌خصوص چین، را ممنوع کرده‌اند و کسانی را که در مناطق پرخطر تردد داشته‌اند بررسی می‌کنند که مبادا ناقل ویروس باشند.

شرکاوی در پایان نوشته است هرچند ویروس جدید کرونا از میان افراد مسن و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند قربانی می‌گیرد، حقیقت این است که خودِ ویروس وقتی از راه برسد، آن‌قدر صدمه نمی‌زند که رفتارهایمان می‌زند و «رویکردِ اول خودت، بعد دیگران» می‌تواند فاجعه‌بار باشد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More