شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نوآوری شیرین پارسی: کشت مدرن برنج در گیلان

نوآوران، مجموعه کوتاه ویدیویی ایران اینترنشنال برای نوروز ۱۳۹۸ است. این مجموعه سراغ چهره‌های ایرانی می‌رود که به‌ رغم تمامی موانع، از جمله موانع اداری و دولتی، کارشان را پیش ببرند. این چهره‌ها، کارآفرین بوده‌اند و در محیط بومی خودشان، دنیایی را تغییر داده‌اند.

 

 

کار کردن روی زمین و کشت برنج به شیوه‌ای مدرن؛ این رویایی بود که شیرین پارسی از ۱۳۷۵ برایش به گیلان برگشت و به‌قول خودش، «به ما می‌گفتند دیوانه» ولی کار کرد تا «کشاورز نمونه سال» شد.

پارسی، شالی‌کار، فعال محیط‌زیست و فعال مدنی در حوزه زنان است. در پاریس ادبیات فرانسه خوانده و همراه خانواده‌اش دو دهه‌ای است در روستای شاندرمن گیلان بر زمین‌های اجدادی‌شان کار می‌کند.

خانواده پارسی این روزها با وضعیت عمومی ایران مواجه است: امتداد خشکسالی و تغییر اقلیم. پیش‌تر آنها به دنبال یافتن ابتکارهایی تازه برای کشاورزی مکانیزه و خلق الگو برای کشاورزان منطقه بودند.

فعالیت آنها از آن نظر مهم است که در سال‌های اخیر، زمین‌های بیشتری در شمال ایران از کشاورزی به ویلا، مسکن و رستوران تغییر کاربری داده‌اند.

به گفته خانم پارسی «کشاورزی همواره با بشر بوده است، اما ما توانستیم شیوە سنتی کشاورزی، به ویژه کشت برنج را تغییر دهیم. تغییر این شیوه به یک روش مدرن، همان چیزی بود که ما را در منطقه شاخص کرد.»

پارسی در کنار کار کشاورزی و زندگی در روستا به طور جدی درگیر فعالیت‌های اجتماعی است. عضویت در هیات مدیرە «انجمن زنان مدیر کارآفرین» و «جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست گیلان»، «جمعیت زنان و جوانان حافظ محیط زیست گیلان» و «مجمع عمومی کشاورزان خبره» از جمله فعالیت‌های اجتماعی او است.

خبرنگار
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More