شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
واکنش سپاه پاسداران به تجمع «اعتراض به حجاب اجباری»

نشریه اداره سیاسی سپاه پاسداران: حجاب «مقوله‌ای امنیتی» است

هفته نامه صبح صادق، نشریه رسمی اداره سیاسی سپاه پاسداران، در تازه‎ترین شماره‎ی خود نوشت که حجاب «جزء لاینفک آرمان‎های انقلاب اسلامی» و «یک مقوله‎ی امنیتی است».

برداشتن «حجاب» یا آنگونه که در ادبیات مقام‎های جمهوری اسلامی بیان می‎شود «کشف حجاب» و «بی حجابی» در طول سال‎ های پس از استقرار جمهوری اسلامی به عنوان یک مقوله «انتظامی» شمرده می‎شد و از همین رو در دهه‎های نخست پس از انقلاب «گشت کمیته انقلاب اسلامی» به تذکر، برخورد و بازداشت زنان و مردان تحت عنوان «بد حجابی» و «عدم رعایت سئونات اسلامی» اقدام می‎کردند و در یک دهه گذشته نیز «گشت ارشاد» نیروی انتظامی عملکرد مشابهی داشته است.

نشریه اداره سیاسی سپاه پاسداران اما در شماره جدید خود طی یادداشت شدیداللحنی که در واکنش به برگزاری تجمع هفته گذشته شماری از دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به «حجاب اجباری» از «امنیتی» شدن «حجاب» خبر داد. این نشریه نوشت: «حجاب زن و غیرت مرد، حفظ کننده مرزهای مادی و معنوی و جزء لاینفک آرمان‎های انقلاب محسوب می‎شود. حجاب سدی است در برابر هجوم اخلاقی دشمنان» و «حجاب به معنای واقعی، مقوله‎ای است امنیتی، اعتقادی، ایدئولوژیکی و فرهنگی قبل از آنکه قانون باشد اخلاق است و قبل از آنکه اسلام باشد اعتقاد ایرانیان بوده است.»

هفته‎نامه «صبح صادق» تجمع دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به «حجاب اجباری» را ناشی از دعوت «منافقان و مارکسیست‎ها و خوشحالی غرب دوستان» دانسته و نوشت: این تجمع «نه برای مشکلات اقتصادی و ناکارآمدی مدیریتی یا اعلام انزجار از مواضع» آمریکا و کشورهای منطقه‎ «بلکه برای برداشتن حجاب، برهنگی و بازگشت به تمدن دویست ساله غرب بود که صدای خرد شدن استخوان‎هایش در عالم شنیده می‎شود.»



 

این هفته‎نامه نوشته که «حجاب یعنی حفظ خانواده و دوام آزادی و استقلال کشور.حجاب یعنی عفت زن و غیرت مرد در جامعه. عفت و غیرتی که موجودات موذی را از جامعه بیرون می‎راند و عرصه را بر آنان تنگ می کند».

نویسنده ارگان مطبوعاتی اداره سیاسی سپاه پاسداران همچنین اعتراض به حجاب اجباری را در ردیف «اختلاس و دزدی» قرار داده و نوشت: «اگر اختلاس و دزدی و احتکار و حرام‎خوری نمی‎خواهیم، باید زنی عفیف و نجیب و محجوب در جامعه داشته باشیم.»

روند اجباری شدن حجاب از یک ماه پس از پیروزی انقلاب سال ۱۳۵۷ و در تمام دهه شصت ادامه داشت. از یک دهه پیش اما کمپین‎های مختلفی در اعتراض به «حجاب اجباری» شکل گرفت که نمونه‎های متاخر آن در چند سال گذشته «نه به حجاب اجباری»، «آزادی ‎های یواشکی و چهارشنبه های سفید» و در زمستان ۱۳۹۶ پویش «دختران خیابان انقلاب» شکل گرفت که اعتراض به حجاب اجباری را وارد مرحله جدیدی کرد.

بعد از گذشت چهل سال از استقرار جمهوری اسلامی و با وجود اعمال تمام محدودیت ها و فشارها، جمهوری اسلامی موفق به اعمال همگانی حجاب اجباری نشد تا آنجا که نشریه اداره سیاسی سپاه پاسداران در شماره تازه خود نوشت: «کسی منکر کم کاری مسئولان فرهنگی کشور، حوزویان و رسانه های انقلابی و صداوسیما در مورد اعتقادات، حجاب و شبهات و پاسخگویی نامناسب به پرسشهای جوانان نیست.»

نشریه اداره سیاسی سپاه پاسداران همزمان به استناد آنچه هشدار علی خامنه ای نسبت به «جریان اباحه گر و بی قیدوبند در دانشگاه» عنوان کرده، اعتراض دانشجویان به حجاب اجباری را ناشی از «هدایت دشمن» دانسته و نوشت: وقتی دشمن «از سستی مسئولان در نشان دادن جایگاه جمهوری اسلامی و برخورد با برهم زنندگان نظم سیاسی، اقتصادی، اعتقادی و اخلاقی جامعه سوء استفاده می‎کند و خود را دلسوز جوان ما نشان می دهد، نباید انتظار داشت کسی به فرمان او دست به اعتراض» نزند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More