شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
دشمن بزرگ کانابیس، تغییر مسیر می‌دهد

مکزیک در مسیر آزادسازی مصرف و عرضه ماریجوانا

 

پس از آنکه در ۳۱ اکتبر، دادگاه عالی مکزیک ممنوعیت مصرف و عرضه تفریحی ماریجوانا را «برخلاف قانون اساسی این کشور» اعلام کرد، حالا لایحه‌ای تازه راهی پارلمان شده تا مصرف تفریحی این گیاه را ممکن کند.

دادگاه عالی در حکم خود گفت،‌ «افراد بالغ این حق اساسی را دارند تا بر رشد فردی‌شان تصمیم بگیرند و تصمیم‌هایشان برای اینکه چگونه تفریح کنند، نبایستی با دخالت دولت روبه‌رو شود».

این اولین مرتبه نیست که دادگاه در مکزیک چنین حکمی را می‌دهد. پیش‌تر و بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ میلادی، سه دادگاه دیگر احکامی مشابه در مورد مصرف ماریجوانا داده بودند و امسال، دادگاه عالی همزمان در بررسی دو پرونده به چنین نتیجه‌ای رسید.

چون پنج مرتبه قضات مختلف چنین حکمی را داده‌اند، حالا دادگاه‌های مکزیک نمی‌توانند افراد را به‌خاطر مصرف تفریحی ماریجوانا مجازات کنند.

در لایحه پیشنهادی حزب حاکم مکزیک، مصرف، رشد کانابیس (گیاهی که گُل آن به ماریجوانا بیشتر شهرت دارد) و فروش آن جرم‌زدایی می‌شود و استفاده و کشت آن قانونی خواهد شد.

دولت تازه مکزیک، هنوز قدرت را بدست نگرفته است و از روز یک دسامبر، رهبری مکزیک را در دست خواهد داشت. ولی رییس‌جمهور منتخب، آندرس مانوئل ابرادور، با شعار تغییر توانست قدرت را با «جنبش حرکت»، از آن خود کند. دولت تازه امیدوار است با این لایحه، جلوی گسترش خشونت در مکزیک را بگیرد.

مکزیک که در اوایل قرن بیستم ماریجوانا را غیرقانونی اعلام کرد، همچنان از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کانابیس در جهان است.

جنگ با مخدر در مکزیک به مرگ صدها هزار نفر منجر شده است و نویسندگان این لایحه تعداد کشته‌ها را ۲۳۵هزار نفر در ۱۲ سال اخیر تخمین زده‌اند. برخی دیگر از تحلیل‌ها، تعداد کشته‌های جنگ با مخدر در مکزیک را بیشتر از نیم میلیون نفر اعلام کرده‌اند.

در کنار این جنگ، مبارزه با گروهک‌های شبه‌نظامی (یا گنگ‌ها ‎/ gangs) به جز گسترش خشونت، به فقر بیشتر هم در این کشور منجر شده است.

از ۲۰۰۶ میلادی، این کشور از ارتش برای سرکوب گروهک‌های شبه‌نظامی یا کارتل‌های موادمخدر استفاده می‌کند.

مکزیک در سال گذشته شاهد ۳۱هزار فقره قتل بود. این بالاترین آمار قتل در تاریخ معاصر این کشور است.

در صورت تصویب این لایحه، هر مکزیکی می‌تواند تا ۲۰ بوته کانابیس کشت کند و تا ۴۸۰ گرم ماریجوانای خشک در سال تولید کند. هرچند عرضه محصولات حاوی مشتقات ماریجوانا مثل انواع نوشیدنی‌ها، چایی‌ها و کیک‌ها در این لایحه قانونی نمی‌شوند، ولی راه کسب‌وکار و تجارت ماریجوانا باز می‌شود.

بدین‌شکل، مکزیک می‌تواند پس از اوروگوئه و کانادا، سومین کشور دنیا باشد که مصرف ماریجوانا را کامل قانونی می‌کند.

در پرتغال، از تمامی انواع موادمخدر و گیاهان نشاط‌آور مثل ماریجوانا، جرم‌زدایی شده است.

در سوییس به‌شکل محدودی می‌توان ماریجوانا را برای مصرف شخصی خرید و فروخت.

در هلند، پلیس جلوی عرضه آن را نمی‌گیرد ولی درعین‌حال، فروش تفریحی آن را قانونی نکرده است.

مصرف قانونی ماریجوانا، در برخی دیگر از کشورهای جهان از جمله بریتانیا و چندین ایالت آمریکا آزاد شده‌اند. از جمله ایالت‌هایی که مصرف تفریحی ماریجوانا را آزاد کرده‌اند،‌ می‌توان به کالیفرنیا اشاره کرد.

 

خبرنگار ایران اینترنشنال
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More