شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معاینه بکارت، زن‌ستیزی در روز روشن

به گواه پزشکان و دانشمندان، هیچ آزمایش یا معاینه‌ای نیست که با دقت و اطمینان معلوم کند دختر یا زنی رابطه جنسی داشته است؛ به این معنا که هیچ‌گاه نمی‌توان در مورد «باکرگی» فرد حکم قطعی صادر کرد.

چنین آزمایشی از اساس جنسیت‌زده و زن‌ستیزانه است و با وجود این، عده‌ای در سراسر دنیا همچنان بر انجام این به‌اصطلاح آزمایش‌ها اصرار می‌ورزند.

به گفته سازمان ملل متحد، اسناد و مدارک نشان می‌دهد دست‌کم در ۲۰ کشور دنیا از جمله آمریکا، تست باکرگی هنوز رواج دارد.

به‌تازگی، گفته‌های تی.‌آی، خواننده رپ آمریکایی، درباره معاینه سالانه بکارت دخترش جنجال به راه انداخت. این خواننده رپ ۳۹ ساله در مصاحبه با پادکست «زنانی مثل ما» گفته بود هر سال بعد از سالروز تولد دخترش، او را برای معاینه نزد متخصص زنان می‌برد تا مطمئن شود هنوز باکره است. در واکنش به این گفته، دیا هریس ۱۸ ساله بلافاصله صفحه پدرش را از فهرست صفحه‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی دنبال می‌کند حذف کرد.

 

جدال با پدرسالاری

دیا تاکنون به سخنان پدرش واکنش مستقیم نشان نداده است و صرفا به لایک کردن توییت‌های کاربرانی که روش پدرش را «سلطه‌جویانه» و «زننده» توصیف کرده‌اند اکتفا کرده است.

به دنبال این اتفاق، موج انتقادها از کاربرهای معمولی رسانه‌های اجتماعی فراتر رفت. در روزهای گذشته، چهره‌های شناخته‌شده، پزشکان و مدافعان حقوق بشر هم مخالفتشان با این شیوه برخورد را ابراز کردند.

بر اساس گزارشی که اخیرا در مجله «ماری کلر» منتشر شد، پزشکان در ایالات متحده آمریکا همچنان درخواست‌های انجام معاینه بکارت دریافت می‌کنند. با وجود این، سازمان‌های پزشکی آمریکا هیچ دستورالعمل مشخصی در مورد نحوه رسیدگی پزشکان به این قبیل درخواست‌ها ارائه نکرده‌اند. شاید آن‌گونه که انجمن متخصصان زنان و زایمان اشاره می‌کند، دلیلش این باشد که معاینه بکارت از لحاظ پزشکی معتبر نیست.

جنیفر گانتر، متخصص زنان و زایمان که در حوزه سلامت زنان می‌نویسد، به سی‌ان‌ان گفت: «باکرگی ساخته جامعه پدرسالار است. پس پای پزشکی را وسط نکشید.»

 

افسانه پاکدامنی

این معاینه بر مبنای باورهای رایج نادرست و عقاید منسوخ استوار است و معمولا به یکی از دو شیوه زیر انجام می‌گیرد:

  • معاینه پرده بکارت برای تشخیص پارگی یا بررسی اندازه و شکل آن.

  • از طریق «معاینه دو انگشتی» که با وارد کردن انگشت‌ داخل واژن انجام می‌شود.

با وجود این، پزشکان می‌گویند این عمل بر مبنای کج‌فهمی و سوءتفاهم‌های رایج در مورد بدن زنان و همچنین مفاهیم کهنه و منسوخی همچون «پاکدامنی» شکل گرفته است.

رانیت میشوری، مشاور ارشد پزشکان مدافع حقوق بشر و استاد دانشگاه جرج‌تاون، در همین زمینه گفت: «این باور وجود دارد که پرده بکارت یک‌ جور مانع است و تا وقتی شاهزاده سوار بر اسب سفید از راه نرسیده است تا آن را بگشاید، دست‌نخورده و سالم باقی می‌ماند.» او در ادامه افزود: «تمام این رویکردهای هولناک در پرداختن به موضوع بکارت آشکارا نادرست‌اند.»

به گفته گانتر، برخلاف تصور افراد که اغلب خیال می‌کنند پرده بکارت دهانه واژن را کامل می‌پوشاند، در بیشتر موارد، صرفا دور‌تا‌دور آن را احاطه می‌کند. در خلال رابطه جنسی، گاهی اوقات پیش می‌آید که این بافت پاره شود یا کش بیاید. در حالی که ممکن است حین استفاده از تامپون، فعالیت‌های ورزشی یا عمل‌های پزشکی نیز کش بیاید یا پاره شود.

از همین رو، به گفته پزشکان، تشخیص این‌که تغییر در پرده بکارت بر اثر دخول رخ داده یا نه دشوار است. از دیگر به‌اصطلاح نشانه‌های «باکرگی» خون روی ملحفه‌ بعد از اولین رابطه جنسی است. این هم افسانه‌ای بیش نیست. پژوهش‌ها این باور را که بیشتر زنان هنگام اولین رابطه جنسی خونریزی دارند رد کرده‌اند. اگر هم چنین اتفاقی بیفتد، معمولا در حد لکه‌بینی است. رانیت میشوری نیز در یکی از مقالاتش به مساله اشاره می‌کند و می‌گوید خونریزی می‌تواند ناشی از دخول اجباری یا خشکی واژن باشد.

 

تجاوز هم‌زمان به جسم و روان

معاینه بکارت می‌تواند پیامدهای مخرب روان‌شناختی برای دختران و زنان به دنبال داشته باشد. چند نهاد وابسته به سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای، ضمن اشاره به آثار ویرانگر این معاینه بر سلامت روان افراد، از جمله احساس گناه، انزجار از خود، افسردگی، اضطراب و تن‌انگاره منفی (احساس منفی نسبت به تن)، خواستار توقف آن شدند. در بسیاری از موارد، معاینه بکارت به درخواست اعضای خانواده یا همسر و اغلب بدون رضایت فرد انجام می‌شود. از آن‌جایی که آزمایش مشابهی برای مردها وجود ندارد، معاینه بکارت به این معناست که رابطه جنسی پیش از ازدواج فقط در مورد زنان پذیرفتنی نیست.

گانتر به سی‌ان‌ان گفت: «اگر کسی درخواست معاینه بکارت را مطرح کند، در واقع منظورش این است که درست نیست پیش از ازدواج سکس داشته باشید.»

گاهی اوقات، پیامدهای معاینه بکارت جسمی است. هراس از بی‌آبرویی و رسوایی می‌تواند زنان را به سوی رفتارهای پرخطر سوق دهد. در این صورت، ممکن است برای حفظ بکارت‌، به سکس دهانی یا سکس مقعدی متوسل شوند، در حالی‌که به گفته پزشکان، بی‌توجهی به نکات بهداشتی و استفاده نکردن از کاندوم می‌تواند به خطرهای جدی مانند ابتلا به عفونت‌های مقاربتی منجر شود.

 

کوته‌بینی تا کجا؟

میشوری در ادامه افزود افرادی که درخواست معاینه بکارت می‌کنند، تعریفشان از رابطه جنسی محدود است. برای رابطه جنسی، حتما لازم نیست دخول رخ دهد. ضمن این‌که معاینه بکارت به‌تنهایی نمی‌تواند پاسخ این پرسش را بدهد که زنی از نظر جنسی فعال است یا نه، چرا که غیر از دخول، راه‌های دیگری برای برقراری رابطه جنسی هست.

مساله دیگر این است که معاینه بکارت با به رسمیت نشناختن مالکیت زنان بر تن خود، عملی توهین‌آمیز محسوب می‌شود. میشوری در ادامه افزود چرا یک زن باید تن به معاینه بدهد تا مساله‌ای را در مورد پیشینه جنسی‌اش اثبات کند؟ چرا جامعه به‌سادگی گفته‌هایش را باور نمی‌کند؟

او در پایان گفت: «هنجارهای اجتماعی بسیاری هست که به واسطه همان یک تکه بافت کوچک کارکرد دارند.» به گفته میشوری، متاسفانه این هنجارهای اجتماعی و تصورهای غلط در طول تاریخ شکل گرفته‌اند و برچیدنشان چالشی‌ است فراتر از توانایی متخصصان علم پزشکی. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More