شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مردی به‌خاطر رفتار غیر‌مسئولانه با اسپرم‌هایش از یک کلینیک باروری شکایت کرد

یک پزشک اهل ایالت اورگان آمریکا با ثبت دادخواست غرامتی ۵/۲۵ میلیون دلاری، از یک کلینیک باروری به‌دلیل برخورد غیرمسئولانه با اسپرم‌هایش شکایت کرد.

دکتر برایس کلری ۵۳ ساله مدعی است کلینیک دانشگاه بهداشت و علوم اورگان از اسپرم‌هایی که او در سال ۱۹۸۹ اهدا کرده، برای به دنیا آوردن دست‌کم ۱۷ کودک استفاده کرده است، فرزندانی که برخی از آن‌ها در منطقه‌ سکونت او زندگی می‌کنند. او آن زمان با کلینیک توافق کرده بود از اسپرم‌هایش برای بیش از پنج کودک استفاده نشود. شرط دیگر این بود که همه زنانی که با اسپرم او باردار می‌شوند ساکن ایالت دیگری باشند.

دکتر کلری، که در شهر کُروِالیس زندگی می‌کند، متوجه شد که دو تا از فرزندان بیولوژیکی‌اش که از طریق لقاح مصنوعی در کلینیک به دنیا آمده‌اند به همان مدرسه و کلیسایی رفته‌اند که برخی از فرزندان او و همسرش می‌رفتند. او سه پسر دارد و یک دختر که به فرزندی پذیرفته است.

کلری در بیانیه‌ای احساسی در یک نشست خبری، تولید این همه فرزند از یک اهدا‌کننده و سکونتشان در یک منطقه را نادرست دانست و گفت: «باید اصلاحاتی صورت بگیرد. من نمی‌توانم این صنعت را کنترل کنم اما می‌توانم جلویش بایستم و بگویم کار جالبی نیست.»

دکتر کلری می‌گوید زمانی که دو دختر بیولوژیکی‌اش در ماه مارس ۲۰۱۸ با او تماس گرفتند، از تعدد فرزندان بیولوژیکی‌اش آگاه شده است. در شکایت کلری آمده است این دو زن گفته‌اند او را از طریق سایت ثبت تاریخچه خانوادگی Ancestry.com و اطلاعات موجود در کلینیک پیدا کرده‌اند.

این مساله باعث شد کلری دی‌ان‌ای خود را برای Ancestry.com ارسال کند، که منجر به کشف پانزده فرزند دیگر شد. بیشتر آن‌ها در ایالت اورگان زندگی می‌کنند و او تا‌کنون توانسته است با سه نفرشان دیدار کند. کلری در نشست خبری‌اش گفت ممکن است تعداد فرزندانش از این هم بیشتر باشد.

سخنگوی کلینیک باروری دانشگاه بهداشت و علوم اورگان با انتشار بیانیه‌ای، گفت: «با توجه به تعهدمان به حفظ حریم خصوصی بیمار و محرمانه بودن اطلاعات سلامت، نمی‌توانیم درباره این پرونده اظهار نظر کنیم.»

در نشست خبری، کلری کنار یکی از فرزندان بیولوژیکی‌اش نشست. الیسن الی ۲۵ ساله، که ساکن ونکوور است، قصد شکایت از کلینیک ندارد، اما این پرونده او را پریشان کرده است. او گفت: «انگار کلینیک دانشگاه اورگان به این حقیقت که داشتند انسان خلق می‌کردند توجهی نکرده است.» او این کلینیک را به اهمال و بی‌مسئولیتی متهم کرد و گفت ظاهرا فقط پول برایشان مهم بوده است.

دکتر کلری گفت ۳۰ سال پیش، در پی درخواست این کلینک از او و همکلاسی‌های سال اول دانشگاهش، اسپرمش را در ازای دریافت ۴۰ دلار اهدا کرده است. او در شکایتش تاکید کرده که «عمیقا پریشان» است و با تعهدات معنوی، حقوقی، اخلاقی و شخصی نسبت به این همه فرزند دست به گریبان است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More