شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
شکل‌گیری تجارتی چند میلیارد دلاری در دومین کشور بزرگ جهان

ماریجوانای تفریحی در کانادا فروخته شد

 

با فرا رسیدن اولین دقایق صبح چهارشنبه ۲۵ مهر ماه در شهر سنت جانز در نیوفاندلند و لابرادور، شهری در شرق کانادا، اولین بسته ماریجوانای تفریحی قانونی فروخته شد.

کانادا پیش‌تر و از ۲۰۰۱ میلادی، مصرف درمانی ماریجوانا را آزاد کرده بود و برابر حکم دادگاه عالی کانادا به مصرف‌کنندگان اجازه می‌داد تا چهار بوته ماریجوانا را در خانه برای مصرف درمانی کشت کنند، حالا این کشور ماریجوانای تفریحی را هم آزاد کرده است.

کانادا پس از اوروگوئه، دومین کشور جهان است که فروش ماریجوانا در مغازه‌ها را قانونی کرد.

در هلند و سوییس، پلیس جلوی عرضه شخصی آن را نمی‌گیرد و در چند ایالت آمریکا همانند کالیفرنیا، فروش تفریحی آن قانونی است.

در پرتغال، دولت از تمامی انواع موادمخدر و گیاهان شادی‌آور مثل ماریجوانا جرم‌زدایی کرده است.

مقررات نحوه عرضه و فروش، سن قانونی خرید، مجازات‌های مرتبط به رانندگی پس از مصرف ماریجوانا و دیگر موارد به دولت‌های استانی کانادا واگذار شده است. با این حال دولت فدرال ۲۵ درصد مالیات کسب شده از فروش ماریجوانا را صاحب می‌شود و ۷۵ درصد بقیه، نصیب دولت‌های استانی و شهری می‌شود.

 

 

 

 

علاوه‌ بر این، پلیس دیگر می‌تواند بر مصرف و عرضه ماریجوانا و ممانعت از فروش آن  بر کودکان نظارتی مشخص‌تر داشته باشد.

به‌عنوان مثال، در شهر ونکوور در غرب کانادا که فاصله‌ای مشخص بین مغازه‌های فروش ماریچوانا با مدرسه‌ها باید وجود داشته باشد، فروشندگان باید همانند فروش الکل، کارت شناسایی مشتریان جوان را چک کنند.

هم‌زمان دولت فدرال کانادا آماده می‌شود تا تمامی مجرمانی که برای به‌همراه داشتن یا مصرف کمتر از ۳۰ گرم ماریجوانا دچار پرونده‌های قضایی، سوءسابقه یا زندان شده‌اند، عفو کند.

هنوز تمامی استان‌های کانادا صاحب مغازه‌های فروش ماریجوانا نیستند ولی از این چهارشنبه از طریق اینترنت، می‌توان ماریجوانا را قانونی خریداری کرد.

پیش‌بینی شده است که از سال آینده محصولات حاوی ماریجوانا همانند انواع کیک و شیرینی، چایی و نوشابه، آب‌نبات و پاستیل و مانند آن هم به بازار برسند.

از ماریجوانا علاوه بر تهیه گل برای مصارف درمانی و تفریحی، دیگر تولیدات همانند فیبر، پوشاک و غذای دام تهیه می‌شود. تولید این گیاه کمتر از محصولات مشابه مثل پنبه نیازمند آب، کود یا سموم شیمیایی است و از چین تا اوکراین، رقابتی در جهان جهت کشت این گیاه در  تولید این محصولات شکل گرفته است.

در کانادا و پیش از قانونی شدن فروش ماریجوانا، تجارتی چند میلیارد دلاری برای تولید انواع محصولات از این گیاه شکل گرفته است.

طبق قانون فدرال، با ماریجوانا نمی‌توان از مرز کانادا رد شد و امیدواری بر این است که از درآمد گروه‌های سازمان‌یافته (گنگ‌ها gangs) با قانونی شدن ماریجوانا کاسته شود.

 

خبرنگار ایران اینترنشنال
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More